بیش از ۲۰۰میلیارد ریال صرف حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان حوزه آب و خشکسالی شد

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۱۴:۳۶:۲۲
کد خبر: ۳۷۱۶۱۸
بیش از ۲۰۰میلیارد ریال صرف حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان حوزه آب و خشکسالی شد
ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی به عنوان یکی از ستادهای فناوری¬های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از سال 89 تاکنون در حدود 220 میلیارد ریال برای حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان و تولیدات آن ها هزینه کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این ستاد در سال 89 در حدود 41هزار میلیون ریال، در سال 90 در حدود 60 هزار میلیون ریال، در سال 91 در حدود 32 هزار میلیون ریال، در سال 92 در حدود 4 هزار و پانصد میلیون ریال، در سال 93 در حدود 23 هزار میلیون ریال و در سال جاری تاکنون در حدود 60 هزار میلیون ریال صرف حمایت های مالی از شرکت های دانش بنیان و تولیدات آن ها کرده است.

ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در سال 89 از 23 طرح و ایده دانش بنیان حمایت کرد که به از برخی از آن ها به دلیل اهمیت موضوع بالاترین سقف حمایت های مالی را اختصاص داد که دراین گزارش به عناوین برخی از این طرح ها پرداخته شده است.

حمایت ها در سال 89

بر اساس این گزارش در سال 89 دانشگاه تربیت معلم سبزوار برای اجرای طرح پایلوت نیمه صنعتی تولید هیدروژل های مورد استفاده در توسعه پوشش گیاهی، سازمان تحقیقات کشاورزی برای بازنگری و تکمیل اطلس سیمای آبخیزداری و ظرفیت های آبی کشور و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برای تهیه نقشه اشکال فرسایش (واحد اراضی - کاربری - پوشش و...) بیشترین حمایت ها را با توجه به اهمیت طرح ها و پروژه های خود از ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی دریافت کردند.

همچنین مرکز تحقیقات مهندسی آذربایجان شرقی، دانشگاه رامین خوزستان، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس نیز برای تجهیز آزمایشگاه های سنجش گرد و غبار، آب و پایش خشکسالی و پژوهشکده حفاظت خاک و آب برای اجرای طرح ترویج و توسعه گیاه ونیور در استان ها از حمایت های این ستاد بهره مند شده اند.

سال 90

این ستاد در سال 90 از 47 طرح و ایده دانش بنیان حمایت کرد. دانشگاه های بیرجند، گیلان، مازندران، کردستان، زابل، سیستان و بلوچستان، صنعتی شاهرود، تبریز، شیراز، شهیدبهشتی، ارومیه، شهیدچمران اهواز، رامین خوزستان، یزد، هرمزگان، شهرکرد، صنعتی اصفهان، خلیج فارس، تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، اراک، لرستان برای حمایت های ترویجی از انجمن های علمی و رشته های مرتبط با این ستاد حمایت های مالی را در سال 90 دریافت کردند.

همچنین دانشگاه صنعتی شریف با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای اجرایی کردن تفاهم نامه منعقد شده و تدوین سند راهبردی بخش آب، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برای ساخت دستگاه بارانزایی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و مرکز کم آبی و خشکسالی برای شبکه سازی آزمایشگاه سیار پیشرفته اندازه گیری پارامترهای محیطی از دیگر مراکزی بودند که حمایتهایی از ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی را دریافت کرده اند.

دانشگاه تربیت مدرس نیز برای شبکه سازی آزمایشگاهی فرسایش و حفاظت خاک و ریزگرد، دانشگاه تهران برای شبکه سازی آزمایشگاهی آب و فرسایش خاک و برخی شرکتها از این حمایت های مالی بهره مند شدند.

سال 91

ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در سال 91 از 24 طرح و پروژه دانش بنیان حمایت مالی کرد که تعدادی از این طرح ها و پروژه ها بیشترین سقف حمایت ها را دریافت کردند.

بر اساس گزارش مذکور، در سال 91 از چند شرکت دانش بنیان برای تامین تجهیزات مورد نیاز دانشگاه ها از طریق خرید محصولات شرکت های دانش بنیان حمایت مالی خوبی به عمل آمد.

دانشگاه شمال با همکاری وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی برای طرح ملی تجمیع اسناد، داده ها و بانک اطلاعات و تهیه مدل و نرم افزار، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و مرکز کم آبی و خشکسالی برای ایجاد آزمایشگاه مرجع پایش و راست آزمایی پارامترهای بارش، رطوبت و ریزگرد ودانشگاه صنعتی شریف با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای اجرایی کردن تفاهم نامه منعقده و تدوین سند راهبردی بخش آب نیز از بیشترین مبلغ حمایت های مالی این ستاد در سال 91 بهره مند شدند.

همچنین ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی برای طرح ملی تصنیف کتب فناوری و رصد فناوری مرتبط با وظایف ستاد و چاپ گزارشات (40 عنوان) نیز بودجه مناسبی را در نظر گرفت.

سال 92

در سال 92، دو مرکز دانشگاه گنبد کاووس برای پروژه توسعه آبیاری زیرسطحی در استان گلستان و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برای تجهیز، توسعه و ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی خاک و آب از حمایت های مالی این ستاد بهره مند شدند.

حمایت های مالی درسال 93

در سال گذشته ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی از 21 طرح و ایده دانش بنیان حمایت به عمل آورد که از این میان و با توجه به اهمیت موضوع برخی بالاترین سقف مبلغ حمایتی این ستاد را دریافت کردند که درگزارش مذکور به عناوین برخی از آن ها اشاره می شود.

در این گزارش آمده است، شرکت فرنود صنعت مهر برای انتقال دانش فنی، طراحی و ساخت دستگاه تصفیه شیرابه مراکز دفن زباله با استفاده از فناوری پلاسمای سرد (ظرفیت 30 متر مکعب در روز، اجرا در استان گیلان)، شرکت پالا گستر صنعت آب برای طرح حذف نیترات به روش رزینی و سفارش وخرید سامانه تصفیه آب سیار(پکیج بحران) باظرفیت 120مترمکعب در شبانه روز و شرکت معین زیست آریا برای فرایند نمک زدایی آب های غیر متعارف به روش خودجوش توانستند بیشترین مبلغ حمایت های ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی را به خود اختصاص دهند.

سال 94

در سال جاری تاکنون از 22 طرح و پروژه دانش بنیان حمایت شده که دراین گزارش به عناوین برخی از آن ها که بیشترین مبلغ حمایت را دریافت کرده اند اشاره شده است.

از میان حمایت های انجام شده از سوی ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در سال جاری و تاکنون، پارک علم و فناوری خلیج فارس برای طراحی و ساخت واحد نیمه صنعتی شیرین سازی آب دریا به روش رطوبت دهی - رطوبت گیری با ظرفیت 40 متر مکعب در روز، شرکت مهندسین مشاور و تحقیقات بهین آب زنده رود برای سامانه گندزدایی پیشرفته مولتی اکسیدان بکو و سامانه حذف نیترات از آب آشامیدنی وسازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای پابلوت تثبیت کانون های بحرانی ریزگرد در استان خوزستان با استفاده از انواع فناوری ها (نظیر مالچ، پوشش گیاهی و...) بالاترین مبلغ حمایت مالی را برای راهبرد طرح های خود از این ستاد دریافت کرده اند.

همچنین پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برای طرح الگویی ایجاد آب بندان و سد ترکیبی زیر زمینی و ارائه مدل اقتصادی با اندازه گیری کمیت و کیفیت جریان آب وشرکت توسعه حسگرسازان آسیا (پارک فناوری پردیس) برای طراحی و ساخت دستگاه حذف آلاینده های گازی از اگزوز موتورسیکلت به روش پلاسما-کاتالیست از بیشترین سقف پرداخت های مالی ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی بهره مند شده اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز