افراسیابی مطرح کرد؛

قاچاق؛ معضل اصلی بازار بازی رایانه ای در ایران

۱۳۹۴/۱۱/۲۵ - ۱۲:۱۰:۵۸
کد خبر: ۳۷۳۲۷۸
قاچاق؛ معضل اصلی بازار بازی رایانه ای در ایران
مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی گفت: قاچاقچیان بازی های غیرمجاز و دارای صحنه های خشونت افراطی و خلاف عفت عمومی را با قیمت های بسیار ارزان در اختیار مردم قرار می دهند و نتیجه این می شود که بازی هایی که در خارج از کشور با قیمت های گزاف عرضه می شوند، در ایران با قیمت های بسیار پایین در بازار غیر رسمی کشور وجود دارند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد صادق افراسیابی؛ مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی در برنامه ی گفت و گوی اجتماعی رادیو گفت و گو با بیان اینکه وضعیت بازی سازی ایرانی بسیار وخیم است گفت: متاسفانه بازی ساز ایرانی تصمیم می گیرد به خارج از کشور برود، زیرا شرایط در ایران فراهم نیست و رقابت در ایران به نحو ناعادلانه ای به نفع قاچاقچی و همدستانش است.

وی افزود: بازی های خارجی در خارج گران تر از ایران است، زیرا در ایران کپی رایت رعایت نمی شود و قاچاقچیان بازی های غیرمجاز و دارای صحنه های خشونت افراطی و خلاف عفت عمومی را با قیمت های بسیار ارزان در اختیار مردم قرار می دهند و نتیجه این می شود که بازی هایی که در خارج از کشور با قیمت های گزاف عرضه می شوند، در ایران با قیمت های بسیار پایین در بازار غیر رسمی کشور وجود دارند.

وی در بیان علل این موضوع گفت: متاسفانه برخی، منافع شخصی خودشان را می بینند و در عرصه بازی های رایانه ای غیر مجاز و قاچاق فعالیت می کنند و اینها دارند کمر اقتصاد کشور را در حوزه بازی های رایانه ای می شکنند و باید یک فکر جدی کرد تا این بازی های غیر مجاز در بازار عرضه نشوند. بازی مجاز از نظر ما صرفا بازی است که از بنیاد ملی بازی های رایانه ای، مجوز دریافت کرده باشد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در همه دنیا این گونه است که یا قانون نمی گذارند یا اگر گذاشتند همه ملزم به رعایت آن هستند ولی در ایران این گونه نیست و ما شاهد هستیم که برخی قوانین خوب هم که به تصویب رسیده است اجرا نمی شود هر چند معتقدیم باید مجازات عرضه بازی های رایانه ای غیر مجاز صدبرابر شود.

افراسیابی خاطر نشان ساخت: مبارزه با بازی های غیر مجاز کار یک نهاد و دو نهاد نیست بلکه باید همه ی اعضای حقوقی عضو بنیاد ملی بازی های رایانه ای شامل سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و حتی نیروی انتظامی و قوه ی قضائیه باید به شکل ویژه ای دست به دست هم بدهند تا کاری صورتی گیرد والا وضعیت قرمزتر و بدتر از این هم خواهد شد و به زودی شاهد ورشکستگی تمام بازی سازان کشور خواهیم بود.

لازم به ذکر است برنامه گفت‌وگوی اجتماعی، شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز