اولویت های نظام سلامت بر اساس توان بودجه ای است

۱۳۹۴/۱۱/۲۷ - ۰۸:۴۸:۴۹
کد خبر: ۳۷۳۹۲۶
اولویت های نظام سلامت بر اساس توان بودجه ای است
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت:اولویت های نظام سلامت بر اساس توان بودجه ای صورت می گیرد و صنایع می توانند فراتر از اولویتهای دولت عمل کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اولویت هایی که نظام سلامت برای پیشگیری و درمان بیماری در جامعه پیگیری می کند بر اساس توانایی بودجه ای صورت می پذیرد اظهار داشت: اولویتها همواره بر اساس امکانات موجود  برنامه ریزی می شوند برای مثال اگر  جهت درمان یک بیماری به 100 میلیون ریال هزینه در سال نیاز باشد و برای بیماری خطرناکتری یک میلیون،  قطعا مورد دوم است که در اولویت فعالیت های  وزارت بهداشت قرار می گیرد.

 رسول دیناروند  متفاوت دانستن این مسئله در صنعت  ادامه داد:  ممکن است صنعت،  محصولی را در اولویت  قرار دهد که علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی، پتانسیل عرضه به فرا مرزهای کشور را نیز دارا  باشد.

وی با نام بردن از کشور چین  به عنوان کشوری که علاوه بر  تامین نیازهای داخلی به تولید تسبیح و مهر برای مسلمانان مبادرت نموده است تصریح نمود:  چنین تولیداتی صرفا به دلیل پاسخ به  بازارهایی است که در کشورهای دیگر بدست آورده است.

وی با توصیه به اینکه ما هم در دوران پسا تحریم باید به  چنین ایده هایی بیاندیشیم  اضافه کرد: اصولا بنا بر چنین تفکری است که با موافقت وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال بررسی  مصوبه ای هستیم که در صورت ابلاغ،  به صنایع دارویی فعال در حوزه صادرات، اجازه داده خواهد شد  که حتی دارو هایی که در فهرست رسمی و جز اولویتهای  کشور نیستند  را برای عرضه به بازار های بین المللی تولید کنند.

دیناروند در پایان خاطر نشان کرد: گرچه  بایسته است که صنعت، اولویتهای  دولت را برای تولید  در نظر بگیرد  اما اولویتهای  بخش خصوصی صنعت داروسازی  و حوزه سلامت دولت لزوماً یکسان نیست و  صنایع می توانند فراتر از آن نیز عمل کنند .

 

نظر شما