مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو؛ خبر داد:

تهیه داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی

۱۳۹۴/۱۱/۲۷ - ۱۰:۱۶:۳۰
کد خبر: ۳۷۴۰۰۴
تهیه داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی
مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، گفت:یکی از نیازهای عمده اهدای خون، اهدای پلاسما است که می بایست این مهم را شکلی منطقی و فارغ از احساسات اطلاع رسانی کنیم تا بتوانیم به هدف نهایی که تهیه داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی است برسیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علی واشقانی مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم صنعت پلاسما را در سطح جهانی تقسیم بندی کنیم، برخی از کشورها همچون آلمان خود تولید کننده هستند و پالایشگاه تولید این داروها را دارند.

وی با بیان اینکه گروه دیگر، کشورهایی هستند که جمع آوری کننده پلاسما نیستند و  فاقد پالایشگاه هم هستند، افزود: البته گروهی دیگر که تعداد آنها نیز محدود است، کشورهایی هستند که یک بخش یا همه پلاسمای مورد نیاز را جمع آوری می کنند، اما هنوز پالایشگاه ندارند.
 دکتر علی واشقانی گفت: چنانچه پالایشگاه پلاسما را در کشور احداث کنیم اولین کشوری در منطقه خاورمیانه خواهیم بود که به این صنعت دست پیدا می کنیم زیرا که خیلی از کشورهای همسایه حتی امکان جمع آوری پلاسما را هم ندارند و لذا ما هم اکنون نیز از این جهت که بخشی از پلاسمای مورد نیاز داروها را خود تهیه می کنیم، در منطقه منحصر به فرد هستیم.
مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در ادامه عنوان کرد: دلیل اینکه اطلاعات مردم در این زمینه پایین است، این است که خیلی از این داروها برای بیماری های خاص استفاده می شود. مثلاً قشر زیادی از افراد جامعه درگیر دیابت هستند و به این دلیل اطلاعات مردم در مورد این بیماری بیشتر است. 
دکتر واشقانی همچنین تصریح کرد: البته اگر اطلاعات مردم در این زمینه افزایش پیدا کند، این مهم می تواند باعث افزایش تعداد اهدا کنندگان در بحث خون و اهدای پلاسما باشد که از این طریق می توانیم حجم پلاسمای مورد نظر را افزایش دهیم.
این مقام مسوول گفت: یکی از نیازهای عمده ما در این حوزه این است که بحث اهدای خون اهدای پلاسما را به شکلی منطقی و فارغ از احساسات اطلاع رسانی کنیم تا بتوانیم به هدف نهایی خود که تهیه داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی است برسیم که رسانه ها نقش زیادی در ترویج این فرهنگ دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز