کمیته امداد متولی کاهش فقر درجامعه نیست

۱۳۹۴/۱۱/۲۷ - ۱۵:۵۰:۵۱
کد خبر: ۳۷۴۲۲۹
کمیته امداد متولی کاهش فقر درجامعه نیست
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با تاکید براینکه این نهاد متولی انحصاری فقر در جامعه نیست گفت: هیچ وقت کمیته امداد در ارتباط با فقر بی‌مسئولیت و غیرپاسخگو نبوده و نیست اما در شرایط حاضر نسبت به مسئله فقر در جامعه خواستار مساعدت تمامی نهادها و خیریه ها برای فقرزدایی در کشور هستیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علی محمد ذوالفقاری درهمایش تخصصی حمایت و سلامت خانواده با بیان اینکه نقشی در تولید فقر نداریم اما بسیار درگیر فقر و آسیب های ناشی از آن هستیم، افزود: کمیته امداد معتقد است اگر خانواده‌ها بیش از حد مجاز در محیط و شرایط فقر باقی بمانند عوامل اجتماعی حاصل از آن در طولانی‌مدت غیرقابل جبران است.

وی با اشاره به اینکه 35 درصد از جامعه تحت حمایت این نهاد سن بالای 65 سال، 10 درصد افراد زیر 10 سال و 8 درصد را افراد 10 تا 18 سال شامل می شوند اظهار کرد: بسیاری از افراد تحت حمایت این نهاد قابلیت خودکفایی و توانمندسازی را دارند و این نهاد آمادگی دارد تا با سرمایه گذاری برروی این قشر آنان را توانمند و از چرخه حمایتی خارج کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه این نهاد سالانه سه میلیون بار مراجعه کننده از سوی مددجویان دارد افزود: همین امر موجب شده است که دانش کمیته امداد از وضعیت فقر در جایگاهی قرار گیرد که برای بسیاری از سازمان‌ها در حوزه حمایت های اجتماعی به عنوان یک نقش مشاورباشد و همین موضوع یکی از توانمندی های کمیته امداد در خصوص اطلاعات فقر در جامعه محسوب می شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه جمعیت زیادی از جامعه هدف این نهاد حاشیه نشین هستند در حالی که سالانه حدود 200هزار وام بهسازی روستایی پرداخت می شود گفت: این نهاد اشراف کاملی بر وضعیت زندگی مددجویان و نیازمندان دارد چراکه سال‌های زیادی است با آنان از نزدیک در ارتباط است.به عنوان مثال حتی بیماری‌های خاص فقر را نیز می تواند معرفی کند.

وی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت تحت حمایت این نهاد حداقل پنج نیاز اصلی دارند افزود: هم اکنون 150 هزار خانوار مددجویی فاقد مسکن هستند و 350 هزار خانوار نیز مسکن نامناسبی دارند. بهداشت بعد از مسکن و آموزش، یکی از نیازهای اصلی مددجویان محسوب می شود بطوری که حدود 20 هزار بیمار صعب‌العلاج و 400 هزار مددجو به دلیل بیماری سرپرست تحت پوشش این نهاد قرار دارند. بهداشت برخی از مناطق روستایی وضعیت مناسبی ندارد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از دیگر مشکلات مددجویان را وضعیت معیشتی آنان عنوان کرد و گفت: پرداخت مستمری، یارانه و حمایت  حامیان در قالب طرح اکرام معیشت خانوادهای تحت پوشش را تامین نمی کند. مجموعه کمک‌هایی که کمیته امداد به مددجویان ارائه می‌کند، تنها بخشی از زندگی آنها را تامین می‌کند که این امر بسیار نگران کننده است. باید در تمام بسته های اقتصادی که از سوی دولت اعلام می شود سهم فقرا نیز در نظر گرفته شوند.

نظر شما