معاون پژوهش حوزه های علمیه:

حوزه آماده نقش آفرینی جدی در عرصه محیط زیست است

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ - ۱۴:۰۶:۲۴
کد خبر: ۳۷۴۶۵۶
حوزه آماده نقش آفرینی جدی در عرصه محیط زیست است
معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه های علمیه می تواند با ظرفیت های خود به نقش آفرینی ویژه در عرصه محیط زیست بپردازد، گفت: حوزویان باید نقش آفرینی مناسبی را متناسب با اقتضائات جهان نسبت به محیط زیست داشته باشند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد صبح امروز در همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید برگزار شد، با بیان اینکه در مضامین دینی و روایات به برقراری تعاملات مطلوب و استاندارد در چهار حوزه اصلی تاکید شده است، اظهار داشت: انسان باید در چهار عرصه تعامل کلانی با خدا، خود، دیگران و جهان زیستی اهتمام داشته باشد.

وی تصریح کرد: این تعاملات، عرصه های معرفت شناسانه، هستی شناسانه، ارزشی، اخلاقی و حوزه های فقهی را در بر می گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بر لزوم ضرورت ورود به عرصه تعاملات جهان زیستی تاکید کرد و افزود: حوزویان باید نقش آفرینی مناسبی را متناسب با اقتضائات جهان نسبت به محیط زیست داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: مسئله صیانت و بهره برداری معقول و توجه به نگاه آینده نگرانه به محیط زیست، موضوع تک ساحتی نخواهد بود که یک حوزه دانش در رفع آن موفق باشد. 

وی با اشاره به اینکه امروز محیط زیست به مسئله روز جامعه و بشریت در دنیا تبدیل شده است، افزود: مشکلاتی نظیر تصرف غلط در طبیعت باید از سوی تمام ذی نفعان و مشارکان صورت گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه همچنین تصریح کرد: توجه به حوزه های هستی شناسانه، اخلاقی، عرفانی، فقهی و حقوقی باید مدنظر صاحب نظران باشد.  

حجت الاسلام والمسلمین عماد در ادامه بر لزوم تاسیس نهادهای علمی برای مشارکت در عرصه های تعاملی تاکید کرد و افزود: ما برای حل این مسئله نیازمند به تشکیل نهادهای علمی هستیم که مسائل را به درستی تبیین کنند. 

وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه می توانند در شرایط موجود مشارکت جدی داشته باشند، ابراز داشت: تاسیس رشته علمی در عرصه محیط زیست با گرایشات مختلف در سطح سه و چهار حوزه می تواند اقدام علمی مناسبی باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه همچنین به ضرورت تاسیس گروه های علمی پژوهشی در پژوهشگاه های علوم حوزوی و انسانی اشاره داشت و گفت: این پژوهشگاه ها می توانند با ایجاد پژوهشکده اسلام و محیط زیست به تبیین و مطالعات عمیق عرصه محیط زیست بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: همچنین تاسیس کتابخانه تخصصی با موضوع محیط زیست می تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز 180 نشریه علمی دینی در حوزه فعالیت دارند، ابراز داشت: همچنین 20 انجمن علمی در زمینه های مختلف دینی فعال هستند که می توان از ظرفیت نشریات دینی و انجمن های علمی حوزه در زمینه تبیین نگاه اسلام به محیط زیست بهره گیری کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: همچنین می توان یک طرح کلان ملی را ناظر به  موضوع محیط زیست به عنوان کلیدی ترین مسئله روز طراحی کرد و کنسرسیوم مناسبی نیز به ان اختصاص یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: پایان نامه های سطح سه و چهار حوزه نیز می توانند پشتیبان خوبی برای تبیین عرصه های محیط زیست از منظر اسلام باشند.   

وی افزود: در حوزه فرهنگسازی نیز می توان از ظرفیت جشنواره علامه حلی، کتاب سال حوزه و نخبگان و استعدادهای برتر در راستای زایش نظریه های علمی و دینی بهره گیری کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه همچنین تصریح کرد: در راستای فرهنگسازی در بدنه اجتماعی پیشنهاد می کنم مجمع المسائل فقهی عرصه محیط زیست تدوین شود تا جامعه نسبت به تکالیف خود مواجه جدی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: همچنین می توان بیانیه ای را به عنوان  نگاه علمی جهان اسلام و تشیع به پدیده محیط زیست و بایسته های آن طراحی کرد و با امضای چندتن از مراجع عظام تقلید انتشار داد.

وی همچنین بر لزوم انجام نیازسنجی پژوهشی مسئله محور در عرصه محیط زیست تاکید کرد و گفت: حوزه های علمیه با کمک انجمن های علمی، نیازسنجی حوزه های دانش را انجام می دهند؛ تاکنون 15 نیاز سنجی صورت گرفته که شش نیازسنجی به چاپ رسیده است.

معاون پژوهشی حوزه تصریح کرد: در نیازسنجی فقه، شاهد موضوعات متعددی از محیط زیست در نگاه فقه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: همچنین باید یک قرارگاه تاکتیکی، راهبری امور علمی محیط زیست را در اختیار بگیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه می تواند با ظرفیت های خود به نقش آفرینی ویژه در عرصه محیط زیست بپردازد.

 

 
 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز