قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت :

بهورزان توانستند شاخص‌های سلامت ایران ارتقاء دهند

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ - ۱۴:۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۷۴۶۶۸
قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: بهورزان توانستند شاخص‌های سلامت ایران را از یک کشور عقب‌مانده در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به کشورهای پیشرفته نزدیک کنند تا جایی که آن زمان خودمان را با پاکستان و عراق می‌سنجیدیم ولی در حال حاضر با کشورهای غربی و اروپا.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر ناصر کلانتری در اجلاس کشوری کارشناسان مسئول بهورزی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، افزود: برنامه خودمراقبتی در طرح تحول نظام سلامت باید به خوبی اجرایی شود و آموزش درست خودمراقبتی و توانمندسازی باید در آموزش بهورزان دیده شود.

وی اظهار کرد: بعضی از مردم برخی بیماری‌ها را دارند اما چون آزمایش نداده‌اند و به عبارتی غربالگری نشده‌اند از ابتلا به آن بیماری ناآگاهند و در همین راستا باید برنامه غربالگری را برای شناسایی زودهنگام بیماری‌ها پیگیری کنیم.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به مغفول ماندن نقش کار بهورزان در نظام سلامت، تصریح کرد: کسانی هستند که از اهمیت کار بهورزان در کشور ناآگاهند و نمی‌دانند که این گروه توانستند شاخص‌های سلامت ایران را از یک کشور عقب‌مانده در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به کشورهای پیشرفته نزدیک کنند تا جایی که آن زمان خودمان را با پاکستان و عراق می‌سنجیدیم ولی الان با کشورهای غربی و اروپا.

دکتر کلانتری با یادآوری اینکه مرگ و میر کودکان بر اثر اسهال بیشتر در مناطق روستایی و عشایری رخ می‌داد که آب شرب بهداشتی نداشتند و یا فرآیند تهیه غذا غیر بهداشتی بود، خاطرنشان کرد: بهورزان موفق شدند بر اساس سیاست‌های مسئولان وزارت بهداشت میزان مرگ و میر ثبت شده کودکان و نوزادان بر اثر ابتلا به بیماری اسهال و بیماری‌های مشابه را از 34 هزار نفر در سال 67 به کمتر از 150 نفر در پارسال کاهش دهند.

 وی اضافه کرد: بیماری کزاز توسط بهورزان با تزریق دو نوبت واکسن در دوران بارداری به مادران در کشور ریشه‌کن شد.

رئیس مرکز مدیریت توسعه شبکه وزارت بهداشت گفت: با گسترش مراکز جامع سلامت و پیگیری افزایش تعداد پزشکان مستقر در این مراکز، نظام سطح‌بندی خدمات و ارجاع ایجاد می‌شود.

دکتر کلانتری افزود: در این حالت نیازمند واقعی به خدمات بالاتر دست پیدا می‌کند و در عین حال از خود ارجاعی در سطوح بالاتر جلوگیری می‌شود و خود ارجاعی توسط پزشک خانواده کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه ارجاع سبب می‌شود منابع مالی حفاظت شود و تکنولوژی و دارو و منابع انسانی به جای خود استفاده می‌شود تاکید کرد: نقش آموزشگاه‌های بهورزی در تقویت مسائل آموزشی و ساماندهی بهورزان پررنگ شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز