معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی:

فرآیند انجام کار در صندوق احیاء تسهیل شده است/انجام واگذاری های متعدد در یک سال گذشته

۱۳۹۴/۱۱/۳۰ - ۱۲:۴۹:۲۶
کد خبر: ۳۷۵۲۰۹
فرآیند انجام کار در صندوق احیاء تسهیل شده است/انجام واگذاری های متعدد در یک سال گذشته
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گفت: تا قبل از این در سال های گذشته، فرآیند سرمایه گذاری در صندوق احیاء بسیار کند به نظر می رسید. دلایل آن هم این بود که شناخت کافی نسبت به سرمایه گذاری و ضرورت این حوزه در بخش گردشگری وجود نداشت. خوشبختانه طی یک سال گذشته فرآیند انجام کار تسهیل و واگذاری های متعددی انجام شده شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سمیع اله حسینی مکارم در حاشیه بازدید از سالن اختصاصی صندوق احیاء در نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری، گفت: سرمایه گذار وقتی می خواهد سرمایه خود را به حوزه ای بیاورد عوامل متعددی را در نظر می گیرد. طبعا بازدهی و میزان ریسک سرمایه گذاری برای آنها بسیار مهم است و به همین دلیل باید ما فرآیندی طراحی و تعریف کنیم که این ریسک کاهش پیدا کند. خوشبختانه طی یک سال گذشته این اتفاق افتاده است. یعنی هم شرایط از یک سو تسهیل شده و هم اراده جدی به این حوزه تعلق گرفته است.

وی ضمن اشاره به عملکرد مطلوب صندوق احیاء خاطر نشان کرد: ما خوشحال هستیم که تعداد قابل توجهی بنا از طریق قرار به سرمایه گذاران واگذار شده و امید این را داریم که با مدیریت جدی در آینده شاهد فعالیت های گسترده تری باشیم. طبعا نگاه واقع بینانه به موضوع سرمایه گذاری در بناهای تاریخی گره گشای مشکلات زیادی خواهد بود که امروز این نگاه هم در سطح مدیران سازمان وجود دارد و هم خود صندوق سعی می کند با همین دیدگاه به مدیریت این حوزه بپردازد.

این مقام مسئول افزود: در سال جاری با مدیریت جدید صندوق می توانیم بگوییم که موتور بخش احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی به کار افتاده است و ما امیدواریم حرکت مستمر آن بتواند شتاب روز افزونی به سرمایه گذاری در این حوزه بدهد.

حسینی مکارم با اشاره به حضور ویژه صندوق احیاء در نهمین نمایشگاه گردشگری ادامه داد: نمایشگاهی که هم اکنون با این گستردگی و حجم بالا برگزار شده و استقبالی که هم شهرداری شهرهای مختلف و هم سرمایه گذاران انجام داده اند در کنار کیفیت حضور صندوق احیاء نشان می دهد که بستر برای توسعه بافت ها و بناهای تاریخی در ارتباط با گردشگری و احیاء آنها فراهم شده است.

وی درباره راهکاری جذب بیشتر سرمایه گذاری ها تاکید کرد: یکی از برگ های برنده ما می تواند تحول در نوع تنظیم قراردادهای سرمایه گذاری در بناهای تاریخی باشد. به این معنا که سرمایه ورودی به این بخش بتواند تضمین بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها برای بازده اقتصادی داشته باشد. این بزرگترین تشویق برای سرمایه گذاران و در راستای کاهش ریسک این حوزه است و البته همین کار هم تا کنون انجام شده است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی همچنین تصریح کرد: یکی از کارهایی که برای کاهش ریسک سرمایه گذاری می توان انجام داد، قطعی کردن سند اماکن و بناهای تحت تملک است تا سرمایه گذاران در آینده با مشکل مواجه نشوند. یکی از برنامه ها و اقدامات اساسی سازمان میراث فرهنگی در آینده ساماندهی همین موضوع خواهد بود تا صندوق احیاء بتواند با فراغ بال بیشتری اقدامات مثبت خود را به پیش ببرد.

حسینی مکار در پایان گفت: در موارد دیگر می توان شهرداری ها را تشویق کرد تا در بخش گردشگری از بهره برداران عوارض دریافت نکنند. این خود یک تخفیف و نوعی تسهیلات ویژه است که می تواند جذابیت این بخش را برای سرمایه گذاری افزایش دهد. اراده سازمان امروز بر این قرار گرفته که این کار هم انجام شود و مشغول گفت گوهایی در این خصوص هستیم تا بر سرعت فعالیت های صندوق احیاء افزوده شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز