رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

دریاچه ارومیه زنگ خطر بیدار باش مسولین شد

۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ۱۷:۴۹:۲۳
کد خبر: ۳۷۶۸۶۱
دریاچه ارومیه زنگ خطر بیدار باش مسولین شد
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ابتکار دریاچه ارومیه و زنگ خطر بیدارباش آن سبب شد دولت به محیط زیست به عنوان الزام نگاه کند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست  خبرگزاری برنا؛معصومه ابتکار در کارگاه تخصصی  آزمایش، محیط زیست و توازن منطقه‌ای در سال اجلاس سران گفت:‌برنامه ششم توسعه نقشه راه و سند مهمی برای توسعه پایدار ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه مدتهاست که توسعه پایدار در ادبیات جهانی و برنامه ریزی کشورها لحاظ می‌شود اظهار کرد: این توسعه پایدار لزوما با تخریب و آسیب محیط زیست ملازم نمی‌شود و برای همه جهانیان روشن شده که محیط زیست دیگر تاب و توان تخریب ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در مورد ظرفیت اکوسیستم‌ها و بازتوانی آنها میزان تخریب و آلودگی برای دریاها، خاک،‌منابع طبیعی، تنوع زیستی، هوا، افزایش یافته است و ردپای اکولوژیک بشر بیش از ظرفیت محیط زیست است، گفت: دیگر این تفکر که می‌توانیم از طبیعت تا ابد و بدون حد و حصر بهره برداری و برداشت کنیم وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی این تفکر در بین برنامه ریزان کشور وجود داشت که رشد و توسعه باید به هر قیمتی صورت گیرد، افزود: امروزه کشورها در زمینه توسعه پایدار و حفظ محیط زیست برنامه‌هایی را با رویکردهای ملی و بین المللی تصویب کرده‌اند.

ابتکار با اشاره به حضور رئیس جمهور در اجلاس جهانی و مطرح شدن STGها و تصویب اهداف 17 گانه توسعه پایدار گفت: این اهداف کلی تبدیل به برنامه جهانی شد تا از 2015 تا 2030 توسعه در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی همراه با الزامات زیست محیطی و سازگار با آن باشد تا به تخریب و آلودگی منجر نشود.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه حضور در این اجلاس جهانی و تصویب اهداف 17 گانه توسعه پایدار همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری بود، اظهار کرد: این سیاست‌های کلی 15 گانه خط مشی کشور را در بحث محیط زیست مشخص و جهت گیری ایران را روشن می‌کند.

ابتکار با تاکید بر اینکه محیط زیست امری بخشی نیست افزود: همانطور که توسعه پایدار فرابخشی است، سیاست‌های محیط زیستی کشور نیز فرابخشی محسوب می‌شود و در همه ارکان توسعه پایدار باید جاری و ساری باشد تا توسعه پایدار شکل گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جهت گیری دولت یازدهم در ارتباط با محیط زیست گفت: دولت آقای روحانی از ابتدای کار بحث اقتصاد سبز را مطرح کرد بنابراین در تدوین برنامه ششم نیز محیط زیست به عنوان موضوع خاصی مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم روندهای تخریبی کشور را متوقف کنیم، توسعه پایدار محقق نمی‌شود، گفت: دریاچه ارومیه زنگ خطر بیدارباش برای کشور و دولت بود تا نشان دهند که 160 دشت مشابه دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد. بنابراین دریاچه ارومیه باعث شد سایر دریاچه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند و همه بدانند فاجعه‌ای به دلیل برداشت‌های بی رویه از دریاچه،‌ کاهش رطوبت، خشکی تالاب‌ها، از بین رفتن ذخایر و منابع آبی کشور، اتفاق افتاده است.

 

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای دستیابی به صنعت، کشاورزی، اشتغال و هر نوع توسعه‌ای باید محیط زیست داشته باشیم گفت: زمانی آب اول برای شرب، بعد کشاورزی و صنعت و در آخر برای محیط زیست اختصاص می‌یافت و این تفکر در برنامه ریزی کشور وجود داشت اما هم اکنون بر همگان روشن شده که اگر آب شرب،‌کشاورزی و صنعت احتیاج داریم باید اول حق آبه طبیعت را بدهیم تا طبیعت با بخشندگی و توان خود آن را به بشر برساند.

ابتکار با تاکید بر اینکه اندیشه و تفکر سابق ما درباره توسعه غلط بوده و با فرهنگ دینی، ایرانی و علم روز سازگاری نداشته است اظهار کرد: در این شرایط به تغییر جدی رویکرد احتیاج داریم و این تغییر رویکردها باید در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اتفاق می‌افتاد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در برنامه سوم توسعه و در دولت آقای خاتمی برنامه جامع محیط زیست تصویب شد، گفت: در سال 83 متوجه تهدیدات دریاچه ارومیه، پدیده گرد و غبار، خشک شدن تالاب‌ها و ... شدیم ولی فرصت از دست رفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برنامه ششم توسعه می‌تواند فرصتی برای این باشد که طبیعت ایران را از روند خطرناک مبتلا شده رها کنیم.

وی با اشاره به اینکه گرد و غبار اهواز ناشی از روند محیط زیست عراق و بخشهایی از عربستان سعودی است اظهار کرد: اهمیت برنامه ششم توسعه در توجه به بحث محیط زیست است که راهبردی است. موضوع محیط زیست در برنامه ششم از زاویه فرابخشی دیده شده و برای همه دستگاه‌ها و بخشهای صنعت، نفت و ... وظایف و تکالیفی در حوزه محیط زیست مشخص شده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ممکن است توجه به محیط زیست در برنامه ششم توسعه کاستی‌هایی هم داشته باشد گفت: تلاشهای زیادی برای برنامه ششم صورت گرفته است همچنین دانشگاهیان، سازمان‌های مردم نهاد، در تدوین این برنامه همکاری داشته اند. اخذ نظرات سازمان‌های مردم نهاد اتفاق مهمی است که در دولت یازدهم محقق شده است.

به گفته ابتکار ممکن است برنامه ششم در بخشهایی احتیاج به تکمیل و انضمام داشته باشد. اما به طور کلی در این برنامه فرصت محدودی داریم تا محیط زیست را به عنوان موضوعی در توسعه پایدار و آینده ایران لحاظ کنیم و همه تلاش خود را برای اجرای آن انجام دهیم.

 

نظر شما