قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد:

۹۰درصد از ۲۵۰ مقاله پر استناد کشور، محصول تعاملات بین المللی است

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۱۴:۰۳:۳۷
کد خبر: ۳۷۸۳۲۷
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر تعاملات بین المللی بر استناد تحقیقات و پژوهش های علمی، گفت: 90 درصد از 250 مقاله پر استناد کشور، محصول تعاملات بین المللی بوده اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، شاهین آخوندزاده، با بیان اینکه در صورت همکاری های بین المللی، استناد به مقالات نیز افزایش می یابد، افزود: اگرچه عنوان می شد که تحریم علمی وجود ندارد اما کشور با تحریمی ناجوانمردانه روبرو بود و شاهد این مدعا نیز عدم صدور ویزا و یا بلاک بودن کریدیت کارت برای شرکت در کنگره های بین المللی بود.

وی گفت: تمام اعضای هیات علمی کشور از 15 سال پیش، صاحب کریدیت کارت بودند اما در چند سال گذشته، مسدود شده بود که این موضوع باعث افت فاحش تعاملات بین المللی ایران با سایر کشورهای دنیا شد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: طبق آمارها، در سه چهار سال گذشته، مقالات محققان و دانشمندان ایرانی در کنگره های بین المللی، 350 درصد کاهش داشته که به دلیل تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران بوده است و در حال حاضر باید تعاملات بین المللی را افزایش دهیم.

 آخوندزاده اظهار داشت: به عنوان معلم، اعتقاد دارم که باید دانشمندان و به ویژه زنان دانشمند دستاوردهای علمی خود را در دنیا منتشر کنند  و این برای کشور ما افتخار و ارزش است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به استقلال جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: مستقل بودن ایران، همیشه باعث می شود تا زیر سایه تحریم های نانوشته ای باشد و خودمان باید سعی کنیم که به صورت عاقلانه و با درایت، این تحریم ها را دور بزنیم و از طرف دیگر، خودمان خودمان را تحریم نکنیم. به عنوان نمونه زمانی که در کشور آیین نامه ای می نویسیم که محققان به چندین کشور نمی توانند بروند، در عمل خودمان، خودمان را تحریم کرده ایم.

آخوندزاده در پاسخ به این سوال که اگر بخشی از بودجه حوزه های مختلف به موضوع پژوهش اختصاص یابد، بهتر نخواهد بود، گفت: چنین اعتقادی ندارم. به طور کلی، بودجه پژوهش کشور در بخش ستادی و دانشگاه ها باید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که از نظر تعداد و استناد به مقالات در سطح منطقه بالاتر از ترکیه قرار گرفته ایم اما بودجه ای که این کشور برای پژوهش هزینه می کند، 19 برابر ایران است. بنابراین اگر در ایران 2 برابر بیشتر به محققین رسیدگی کنیم با وجود ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی، می توانیم جزء 10 کشور برتر دنیا باشیم.

آخوندزاده با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای سهم 4 درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بودجه پژوهش نیم درصد است اما با پیشنهاد دولت، بنا است سال آینده این بودجه به یک درصد برسد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تقویت پژوهش در دانشگاه ها امری فرهنگی است، اظهار داشت: دانشگاهی که چراغ های آن تا نیمه شب روشن باشد و دانشجویان مشغول فعالیت هستند، کار فرهنگی انجام می دهند و در صورت فراهم نکردن چنین زمینه هایی در دانشگاه ها، دانشجویان ما سیاست زده می شوند.

آخوندزاده افزود: دانشگاه، محل آموزش و پژوهش است و برای این منظور، باید شرایط را فراهم کرد و زمانی که نتوانیم آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را فعال کنیم، دانشجویان به حوزه های سیاسی وارد می شود بنابراین اگر بتوان چراغ پژوهش در دانشگاه ها را روشن کرد، کار فرهنگی کرده ایم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز