شهردار تهران در حاشیه دیدار با وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند؛

همکاری های زیست محیطی تهران و فنلاد گسترش می یابد

۱۳۹۴/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۸:۰۵
کد خبر: ۳۷۹۰۵۷
همکاری های زیست محیطی تهران و فنلاد گسترش می یابد
شهردار تهران و وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند بر گسترش همکاری های زیست محیطی تاکید کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد باقر قالیباف در حاشیه دیدار با « کیمو تیلیکانین» گفت: در حوزه آلودگی هوا 80 درصد آلودگی ریشه در حمل و نقل خودرویی و وسایل متحرک در شهر تهران دارد که در تلاشیم با راهکارهایی مشخص ،‌ بر این مشکل فائق آئیم.

وی به تولید برق از پسماند به روش زباله سوز و هاضم، تولید کود از پسماندها و همچنین دفن بهداشت زباله در شهر تهران اشاره کرد و گفت:‌ هم اکنون روزانه 8 هزار تن زباله در شهر تهران تولید می شود که بازیافت این زباله ها یکی از مهم ترین مسایل ما به شمار می رود، علاوه بر این در حال حاضر روزانه 500 تن زباله به انرژی تبدیل و حدود 5 مگاوات برق از زباله ها تولید می شود.

شهردار تهران افزایش حجم تولید برق از زباله ها به 7 هزار تن را از سیاست های قطعی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: محل های مورد نیاز برای راه اندازی زباله سوز در شهر تهران مشخص شده و آماده سرمایه گذاری در این زمینه با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم.

قالیباف در ادامه توسعه حمل و نقل عمومی را یکی از راهکارهای جدی مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سالیانه 25 کیلومتر مترو به شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران افزوده می شود و در یک نگاه کاهش تقاضای سفر در کنار توسعه حمل و نقل عمومی از سیاست های ما در این حوزه به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد:‌ در شهر تهران مطالعات دقیقی درباره منبع تولید آلودگی هوا و ذرات معلق انجام شده و سهم هر کدام از منابع تولید کننده آلودگی مشخص شده است، در ادامه راهکارهای پیش رو برای کاهش منابع آْلاینده نیز مورد بررسی قرار گرفته است تا اقدامات لازم در این زمینه را دنبال کنیم.

شهردار تهران ذرات معلق زیر 2،5 میکرون و همچنین ریزگردها را دو خطر جدی برای آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: هنوز هم چالش هایی پیش رو وجود دارد که در حال پیگیری برای رفع آنها هستیم و در این موارد زمینه های همکاری مشترکی نیز میان ایران و فنلاد وجود دارد.

همچنین «کیمو تیلیکانین» وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند در این دیدار با اشاره به امضای تفاهم نامه میان جمهوری اسلامی ایران و فنلاد در زمینه مسایل زیست محیطی ‌گفت: ارتباط بین پایتخت دو کشور در زمینه های فناوری پاک، مسکن وشهرسازی و همکاری های دو جانبه قابلیت گسترش دارد چرا که هر دو کشور با چالش های زیست محیطی روبرو بوده و شهرداری ها و شرکت های تابعه دو کشور نیز از تجربیات خوبی در این زمینه برخودار هستند.

وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند با اشاره به زمینه های همکاری مشترک در حوزه فناوری های پاک،‌ آب و فاضلاب،‌انرژی های تجدید پذیر و سوخت زیستی افزود: شهرداری ها و شرکت های خصوصی دو کشور می توانند عزم جدی به خرج دهند تا بتوانیم یادداشت تفاهم را اجرایی کنیم.

وی مسایل مربوط به خاک ،‌طوفان های شن،‌کشاورزی ،‌تولید غذا و ... را از جمله مسایل مشترک عنوان کرد و گفت: امضای تفاهم نامه با جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا بتوانیم همکاری های نزدیکی در سطوح شهری و فراشهری برای حل مسایل و مشکلات داشته باشیم.

تیلیکانین در ادامه از شهرداری تهران برای مرمت و بازسازی اثر هنری هنرمندی فنلاندی در تهران تشکر کرد و گفت:‌ اعطای جایزه خشت طلای تهران به شهر هلسینکی به منظور اجرای پروژه مربوط به سالمندان و حوزه سلامت قابل تقدیر است.

وی توسعه سالانه 25 کیلومتر مترو در شهر تهران را قابل توجه دانست و گفت:‌ برای مردم اهمیت دارد که از سفر با خودوری شخصی خود پرهیز کرده و از سیستم مطلبوب مترو استفاده کنند که این اقدام می تواند در کاهش آلودگی هوا نیز موثر باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز