سخنرانی وزیر بهداشت در کنفرانس چالش ‌های بهداشت عمومی:

بیماری های غیر واگیر؛ عامل ۷۵درصد مرگ و میرها در ایران/ تقریبا همه ایرانی ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند

۱۳۹۴/۱۲/۱۱ - ۱۰:۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۷۹۴۶۵
وزیر بهداشت با بیان این که گسترده‌ترین چالش در بهداشت عمومی جهانی، بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: در ایران، بیماری‌های غیرواگیر باعث 75 درصد از کل مرگ و میرها را در برگیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت که برای شرکت در کنفرانس چالش های بهداشت عمومی به کشور ارمنستان سفر کرده است، صبح امروز در سخنرانی  خود در این کنفرانس ضمن بیان این مطلب گفت: سیستم‌های سلامت با قوام که براساس اصول پوشش همگانی سلامت فعالیت می کنند ، دارای پتانسیل لازم برای کاهش فقر، انسجام اجتماعی، توسعه اقتصادی و نجات جان انسان‌ها و کاهش شیوع بیماری هستند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: پوشش همگانی سلامت، یک راه منحصر به فرد برای اطمینان از این است که هرکس بدون توجه به موقعیت اجتماعی و اقتصادی و بدون هیچ مانعی، حق و امکان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت، بدون مشکلات مالی را دارد.

 هاشمی یادآور شد: جان هزاران نفر در اثر تهدیدات سلامت، در معرض خطر است که بسیاری از آنها ناشی از عدم دسترسی به مداخلات ضروری و مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت است.

وزیر بهداشت تصریح کرد:  در منطقه ما، بخش اعظم مرگ و میرها و جراحات در اثر درگیری‌های نظامی و اقدامات تروریستی اتفاق می‌افتد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری پایدار در بخش سلامت مستلزم مشارکت دائمی جامعه و همکاری بین‌بخشی، رویکرد سلامت در تمام سیاستگذاری‌ها و حمایت موثر سیاسی است، افزود: اما متأسفانه چنین رویکرد جامعی در بسیاری از کشورها با درآمد متوسط و کم مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت کشورمان در سخنرانی خود در این اجلاس به تشریح اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت پرداخت و گفت: مفتخرم به اطلاع برسانم که دولت جمهوری اسلامی ایران تحت ریاست جناب آقای دکتر روحانی، دستیابی به پوشش همگانی سلامت را به عنوان یکی از سه اولویت اصلی خود قرار داده است.

 هاشمی گفت:  در دومین سالگرد اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور ؛ تقریبا همه ایرانی‌ها تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته و پرداخت مردم برای دریافت خدمات بستری به  6 درصد کاهش یافته است. یازده میلیون نفر از حاشیه نشینان شهرها  تحت خدمات جدید مراقبت اولیه قرار گرفته‌اند.

وزیر بهداشت افزود: در این طرح به بیماری‌های غیرواگیر و رفتارهای مرتبط با سبک‌های زندگی توجه شده است. همچنان، داروهای اساسی فراهم شده و مردم دسترسی بیشتری به پزشکان عمومی و متخصصین در مناطق محروم داشته اند که این امر می‌تواند خدمات بهداشتی با کیفیت را تضمین نماید.

هاشمی گفت: علیرغم حمایت جهانی برای اصل پوشش همگانی سلامت، منابع مالی کافی برای چنین بسته جامع در بسیاری از کشورهای کم درآمد، از جمله کشورهایی که از بحران‌ها رنج می‌برند، وجود ندارد. با این حال، متقاعد کردن وزرای اقتصاد و دارایی برای اختصاص بودجه بیشتر برای بخش سلامت از ایجاد درآمد چالش برانگیزتر است.

وزیر بهداشت تصریح کرد:  نقش نهادهای منطقه‌ای و جهانی، به ویژه سازمان جهانی بهداشت، برای فراهم آوردن شواهد سیاسی و فنی بیشتر به کشورهای عضو برای صرف هزینه‌های بیشتر در حوزه سلامت می‌تواند باعث منافع اقتصادی پایدار شود و  این امر مستلزم اصلاحات گسترده نظام‌های سلامت برای کفایت و کارایی هزینه‌های سلامت و عدالت در هزینه‌کرد منابع سلامت است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز