معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دسترسی آزاد به اطلاعات مقدمه مبارزه با فساد است

۱۳۹۴/۱۲/۱۱ - ۱۳:۳۶:۱۰
کد خبر: ۳۷۹۵۹۴
دسترسی آزاد به اطلاعات مقدمه مبارزه با فساد است
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی از افتخارات دولت یازدهم و حوزه مطبوعات دانست و گفت: این قانون مقدمه مبارزه با فساد است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حسین انتظامی از خبرنگاران خواست که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را مطالعه و به آن استناد کنند. وی توضیح داد: «این قانون کاملا از نظر رویکردی با بقیه قوانین متفاوت است. در ساختمان این قانون، رابطه حاکمیت و مردم، براساس پاسخگویی تعریف شده است. براساس این قانون هر شهروند که از هر دستگاه حاکمیتی به معنای عام کلمه و حتی بخش خصوصی که خدماتی را ارایه میدهد اطلاعاتی را درخواست کند، آن دستگاه موظف است اطلاعات را دراختیارش قرار دهد.»

دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که به روزنامه شهروند رفته بود، تأکید کرد: دستگاهها موظفند به صورت موازی به سمتی بروند که برای دریافت اطلاعات، درخواستی وجود نداشته باشد و پاسخگویی دستگاهها دراینباره پیشدستانه باشد.» انتظامی برخی دشواریهای فرهنگی و اجتماعی را از موانع اجرایی این قانون دانست و تصریح کرد: شاید ساختار نفتی در ١٠٠سال اخیر در ایران یکی از دلایلی بوده که برخی مدیران الزامی به پاسخگویی احساس نمیکردند و نظام دیوانی ما زیاد با روح این قانون همراه نیست.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای این قانون را نیازمند عزم همگانی عنوان کرد و گفت: رئیس جمهوری تاکید خاصی بر اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دارد و این فرصت مغتنمی است زیرا هر دولتی حاضر نیست خودش داوطلب شود و بگوید هرچه میخواهید از من بپرسید.

وی با تأکید بر ماده ٤ قانون مطبوعات که در آن تصریح شده است، هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ یا عدم چاپ مطلبی در نشریات درصدد اعمال فشار برآید، قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات را اهرم موثری برای هم افزایی با این ماده قانون مطبوعات ارزیابی کرد و گفت: در دو سال گذشته یکی از تلاشهای ما در وزارت ارشاد این بود که به هیچ عنوان دستورالعمل های غیرقانونی را به رسانه ها ابلاغ نکنیم زیرا هیچکس حق ندارد خلاف قانون به مطبوعات بگوید این کار را بکنید یا نکنید.

انتظامی رسانه ها را به ترویج و تلاش برای اجرایی شدن کامل این قانون در جامعه فرا خواند و گفت: جامعه و مردم باید با این قانون و حق خود آشنا شوند و دستگاه های اجرایی هم به این باور برسند که باید پاسخگو باشند. معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پایان تأکید کرد  که تسریع در رسیدن به دولت الکترونیک در اجرایی شدن این قانون بسیار موثر است.

 در این بازدید دو ساعته، «عبدالرسول وصال»، مدیرمسئول روزنامه شهروند هم در سخنانی با اشاره به ایفای نقش حاکمیتی، به عنوان انتظار مردم از حکومت، گفت: ارزیابی من این است که در این دوره نقش حاکمیتی دولت در قبال مطبوعات تعریف شد. ما در دوران کنونی به توازن و تعادل در این حوزه دست پیدا کرده ایم، بطوری که گفتمان سازنده بین دولت، حاکمیت و مطبوعات برقرار شده و این گفتمان به شکوفایی مطبوعات منجر شده است.»

وی با اشاره به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات، تصریح کرد: ما در این دوره، شاهد اهمیت دادن به بخش خصوصی مطبوعات هستیم و از طرف دیگر تأمین معیشت روزنامه نگاران را در مکانیسم پرداخت یارانه ها شاهد بودیم؛ بطوری که یارانه مطبوعات به جای پرداخت رانتی به صورت هدفمند برای ایفای نقششان درآمده است و نگاهی که اعمال میشود، نگاه ارتقای بخش خصوصی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز