رییس شورای شهر تهران تاکید کرد:

انسجام و هماهنگی بزرگترین نیاز امروز شوراها

۱۳۹۴/۱۲/۱۳ - ۱۴:۳۵:۳۴
کد خبر: ۳۸۰۴۴۴
انسجام و هماهنگی بزرگترین نیاز امروز شوراها
رییس شورای شهر تهران گفت: امروز آنچه که بیش از هر امری ما را رنج می‌دهد عدم انسجام و هماهنگی لازم بین شوراها است و باید در نظر داشت که هماهنگی، لازمه قدرت گرفتن شوراها خواهد بود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مهدی چمران در پنجاه و چهارمین مجمع مشورتی روسای شوراهای مراکز استان‌ها در بوشهر گفت: ارتباط تنگاتنگ و هماهنگی بین شوراها لازمه قدرت گرفتن شوراها است. بنابراین باید ارتباط بین شوراهای شهر، روستاها و استان‌ها تقویت شود تا بتوانیم به عنوان یک مجموعه واحد کنار هم باشیم .

وی ادامه داد: هماهنگی و عدم جزیره‌ای کار کردن لازمه کار شوراهاست و اگر ما انسجام نداشته باشیم راه نفوذ را برای اختلال در کار شورا ها باز کرده‌ایم. شوراهای سراسر کشور مانند یک تیم فوتبالند که اگر انسجام داشته باشند راه نفوذ را بسته‌اند، اما اگر انفکاک داشته باشیم؛ یعنی خود را خنثی کرده‌ایم و گل می‌خوریم. اگر می‌بینید در مواقعی یک اختلاف نظر کوچک به مسئله‌ای بزرگ تبدیل می‌شود، ناشی از همین انفکاک و تشتت آرا است. بنابراین باید در شواری عالی استان‌ها، شوراهای استان، شورای شهرها و نیز شورای روستاها به رغم اختلاف نظرهای سیاسی در مسائل شهری و شورایی اتفاق نظر داشته باشیم و منسجم باشیم.

وی ادامه داد: امروزه جمعیت شوراها در سراسر کشور یک جمعیت 117 هزار نفری است که برای خود قدرتی خواهد بود و باید ارتباط تنگاتنگ در قالب یک ارتباط ارگانیک و سیستماتیک داشته باشیم. این عدم انسجام بزرگترین موضوعی است که می‌تواند ما را رنج دهد.

رییس شورایعالی استان‌ها در خصوص بندهای مورد بررسی در کمیسیون‌های تخصصی این نشست با اشاره به بندهای آن، گفت :لایحه اصلاح اداری و استخدامی شهرداری ها به دولت آمد و با تلاش‌هایی که ما، بخش اداری آن را حذف شد. ما یک قانون مربوط به سال 1335 در رابطه با شهرداری‌ها داریم که اگرچه دارای اشکالاتی است اما قانون محکم و متقنی است. اگر اصلاح این قانون به مجلس برود امکان اینکه دستخوش تغییرات شود، زیاد است. بنابراین با تلاش‌های صورت گرفته قسمت مربوط به اصلاح اداری آن حذف شد.

چمران سپس افزود: در خصوص جلسه مشترک با نمایندگان مجلس پیشنهاد من این است که این جلسات به صورت نمایندگان استانی برگزار شود. کما اینکه قبلا هم برگزار می‌شد اما با این تفاوت که این جلسات باید با ایجاد ذهنیت مثبت در نمایندگان در خصوص شوراها برگزار شود. متاسفانه حرف‌های زیادی در خصوص شوراها زده می‌شود. حال باید چنین ذهنیتی اصلاح شود و اینطور نباشد که نماینده‌ای لایحه ای تنظیم کند که انتخاب شهردار را هم از شوراها بگیرند. البته این موضوع با تلاش‌هایی که انجام شد، از دستور مجلس حذف شد.

چمران با اشاره به لایحه مدیریت شهری افزود: این لایحه در کمیسیون‌های فرعی دولت مطرح است و بعد از چکش کاری به کمیسیون 12 عضوی دولت که پیش‌تر اشاره شد و با حضور رییس شورای تهران، رییس شورای عالی استان‌ها و شهردار تهران برگزار خواهد شد، ارسال می شود. سپس از آنجا به مجلس می‌رود. اما بدانید جو غالب در وزارت کشور این است که شوراها و شهرداری‌ها زیر نظر وزارت کشور باشند. به گونه‌ای که در لایحه اصلاح اداری و استخدامی شهرداری ذکر کرده بودند که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در شهرداری هر شهری دفتری داشته باشد که مخارج آن هم به عهده شهرداری باشد که این از نکات جالب و عجیب آن بود.

رییس شورایعالی استان‌ها همچنین با اشاره به موضوع خرید اتوبوس‌ها توسط دولت، گفت: من فکر نمی‌کنم که در سال 95 هم اتفاق خاصی در این زمینه بیافتد علی‌رغم این که دولت باید 82.5درصد هزینه خرید اتوبوس‌ها را پرداخت کند. در مورد ورود دیوان محاسبات عمومی به درآمدهای محلی شوراها نیز باید بگویم که در جلسات زیادی که با رییس دیوان عدالت اداری کشور و نیز رییس مجلس شورای اسلامی آقای لاریجانی داشتیم؛ این مورد را پیگیری کردیم و باید بدانید که شورای نگهبان نیز رسما اعلام کرده که دیوان محاسبات عمومی جز در اعتباراتی که دولت به شهرداری‌ها پرداخت می‌کند، حق ورود به سایر موارد را ندارد. چرا که شوراها خود به این موارد رسیدگی می‌کنند و حسابرس دارند و موارد را برای فرمانداری و وزارت کشور ارسال می‌کنند.

چمران همچنین به موضوع بودجه 700 میلیارد تومانی که سال گذشته در مجلس تصویب شد تا بر اساس آن از درآمد شهرهای بزرگ برداشت شود و برای توسعه حمل و نقل ریلی و خرید اتوبوس برای شهر های کوچک صرف شود، گفت: در ابتدا باید بگویم نخستین اشکالی که به این امر وارد است این است که سازمان شهرداری‌ها خود می‌خواهد این بودجه را تقسیم کند و شوراها در این زمینه نادیده گرفته خواهند شد. این در حالی است که ما به یاد داریم در سالیان گذشته برای انتخاب یک شرکت اتوبوس سازی وزارت کشور ماه‌ها نماینده‌ای به کشورهای متخلف دنیا می‌فرستاد و در نهایت هم اتوبوسی انتخاب می‌شد که هیچ کارایی در کشور نداشت و کارخانه‌ای که در اصفهان و مرند بعدها تعطیل شد. حال آنکه شهرداری تهران در حالی که اعتباری از سوی دولت دریافت نکرد، اتوبوس‌های دیزل‌مان آلمانی را از چین خریداری کرد که کارایی بسیاری دارند و امروزه استقبال مردم از اتوبوس های بی آر تی نماینگر این مهم است. بنابراین اگر قرار است این بودجه از درآمد شهرداری‌ها برداشت شود، بهتر است که با اعمال نظر شورها صورت گیرد. البته برخی پیشنهاد دادند این رقم افزایش یابد حال آنکه ما با کل آن موافق نبوده‌ایم اما اگر قرار است این مهم اجرا شود، باید با همان مبلغ اولیه و با هماهنگی شورای عالی استان‌ها و در قالب آیین نامه‌ای مدون باشد.

چمران همچین ادامه داد : موضوع دیگر بحث بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها و تخفیفاتی که دولت از شهردای خواسته است . در حال حاضر چندین سال است که شهرداری‌ها 50 درصد تخفیف نوسازی بافت‌های فرسوده را اعمال می‌کنند که در تهران 100 درصد تخفیف داده می‌شود، ولی دولت که تعهد کرده این 50 درصد را تامین می‌کند، همچنان وقعی به این امر ننهاده است. پرداخت جرائم راهنمایی و رانندگی هم از همین دست بدهی ها است و در حالی که این جرائم مسقیم از مردم گرفته می شود ولی مستقیم به شهرداری پرداخت نمی گردد در حالی که باید این امر صورت پذیرد.

رییس شورای عالی استان ها همچنین به تدوین برنامه ششم اشاره کرد و گفت : متاسفانه در برنامه ششم هیچ اشاره ای به شوراها نشده و گویی که شورایی در کشور وجود ندارد و تنها در دو بند به شهرداری ها اشاره شده که آن هم مربوط به حذف مالیات ارزش افزوده از درآمد های شهرداری ها است. این در حالی است که بسیاری از شهرداری ها تنها با همین درآمد ها سرپا مانده اند و در حالی که مالیات هایی که به طور کل اخذ می شوند و باید به طور کل به شهرداری ها اختصاص یابند،می خواهند به خزانه دولت ریخته شود و از آنجا دولت تخصیص دهد که یقینا بخشی از آن را پرداخت نخواهند کرد.

چمران تاکید کرد که مالیات ارزش افزوده تماما به شهرداری ها تعلق دارد و دقیقا در همین موضوعات است که شوراها باید انسجام خود را نشان دهند.

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در این جلسه همچنین آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر نیز حضور داشت که وی در باب اهمیت شوراها گفت : شوراها پیشانی نظام در مواجه با مردم هستند و باید بر اساس دانش نوینی که به خدمت می گیرند موجبات رشد و توسعه و پیشرفت منطقه نفوذ خود را فراهم آورند.

وی افزود:تهیه سند چشم انداز ، تعیین نقشه راه ،تولید منابع انسانی متخصص و ایجاد پشتوانه مالی مهمترین اقداماتی است که شوراها باید در راستای دست یابی به رشد و توسعه منطقه نفوذ خود مد نظر قرار دهند.

آیت الله صفایی بوشهری اظهار داشت : وحدت بین شوراها و انتخاب افراد اصلح به عنوان شهردار نیز دو رکن اساسی برای توسعه شهر ها است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز