یک روان شناس مطرح کرد:

نقش کتاب در سرنوشت کودکان

۱۳۹۴/۱۲/۱۴ - ۱۲:۰۹:۴۶
کد خبر: ۳۸۰۶۱۰
نقش کتاب در سرنوشت کودکان
کتاب خوب برای کودکان باید شخصیت های داشته باشد که بتوانند در شرایط سخت قادر به تصمیم گیری درست شود. شجاعانه برای زنده ماندن و زندگی خود تلاش کرده و در تمام مراحل از اصول صحیح اخلاقی پیروی کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر رضا احمدی روان شناس و استاد دانشگاه در خصوص نکات مهم در انتخاب کتاب برای کودکان گفت: کتاب باید محتوایی خلاقانه داشته باشد و خواندن آن برای کودک، هیجان انگیز و جالب باشد. علاوه بر آن، باید وقوع اتفاق ها در داستان، سریع باشد؛ شخصیت های داستان باید به خوبی معرفی شده و برای کودک باور پذیر باشند. مشکلات و مسائل شخصیت های داستان باید مشابه مشکلات و مسائلی باشد که کودک در آن سن با آنها مواجه می شود.

این روان شناس با اشاره به اینکه وجود صحبت های خنده دار و لطیفه های بامزه در لابه لای گفتگوهای شخصیت ها، ضروری است افزود: تقسیم بندی کتاب باید به گونه ای باشد که خواندن کتاب را برای کودک، آسان کند. قلم و خط نوشته های کتاب باید به چشم کودکان آشنا باشد؛ این نکته به فهم و شناخت بیش تر کلمات توسط کودک کمک می کند.
 
دکتر احمدی با بیان این مطلب که بهتر است کتاب کودکان با اطلاعات اندکی شروع شود ادامه داد:بهتر است کتاب با اطلاعات کمی شروع شود و تنها اطلاعات ضروری مانند اطلاعات کلی در مورد شخصیت اصلی داستان، اسامی و محل زندگی آنها در ابتدای کتاب آورده شده باشد. اطلاعات اضافی کودک را خسته می کند.قسمت پایانی کتاب هم بسیار مهم است. در انتها همۀ مشکلات و مسائل باید حل شده و کتاب پایان خوشی داشته باشد.
 
به گزارش برنا به نقل از آستان، وی تصریح کرد: تعداد صفحه های کتاب هم از اهمیت خاصی برخوردار است. کتاب هایی که هم نوشته و هم عکس دارند، باید بین 25 و 35 صفحه باشند و کتاب های مصور نباید بیش از 16 صفحه باشند.کتاب با جلد مقاوم دوام بیشتری خواهد داشت. دقت کنید که گوشه های کتاب گرد باشند، که آسیبی به کودک وارد نکنند.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: داستان باید دارای محتوای آموزشی نیز باشد. یک داستان خوب باید به کودک نکات اخلاقی، فرهنگی و ارزش های مذهبی را به طور غیر مستقیم آموزش دهد. برای اینکه کودک آیندۀ موفق و شادی داشته باشد، باید قدرت دوست داشتن و مهرورزی را بشناسد.؛ دربارۀ صداقت، شجاعت، عدالت، حس همدردی با دیگران بیاموزد و تفاوت بین بد و خوب را از هم تمیز دهد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز