خراسان‌جنوبی کم باران‌ترین استان‌ کشور

۱۳۹۵/۰۳/۱۸ - ۱۴:۳۴:۰۹
کد خبر: ۳۸۱۹۷۶
خراسان‌جنوبی کم باران‌ترین استان‌ کشور
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه متوسط بارندگی در خراسان جنوبی کمتر از نصف متوسط کشوری است، گفت: خشکسالی 17 ساله در استان و کاهش 55 درصدی ریزش‌های جوی نسبت به میانگین دراز مدت سبب شده تا این استان به عنوان کم باران‌ترین استان‌ کشور محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ، حسین امامی، امروز (16 اسفند ماه) در مراسم افتتاحیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب در استان، از وجود 11 پروژه در بخش تعادل‎بخشی در سطح استان خبر داد، اظهار کرد: طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) تاکنون نتایج خوبی در برداشته و هدف اصلی ما آگاهی‌بخشی به عموم مردم است که در این راستا دانش‌آموزان می‌توانند بسیار موثر باشند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در استان به عنوان بخشی که بیشترین مصرف آب را دارد و با وجود این مصرف بالا دارای راندمان پایین است، در حال حاضر معیشت 35 درصد از جمعیت استان از طریق بخش کشاورزی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی، در پنج سال گذشته کسری مخازن آب در سطح استان چشم‌گیر بوده است، ادامه داد: تعداد 450 روستا در استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند، که همچنین آب در شهرهای استان نیز از نظر کمی و کیفی با تنش مواجه است.

امامی به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در استان اشاره کرد و افزود: این امر در افق‌های آینده سبب می‌شود تا 50 درصد آب مورد نیاز به اجبار تصفیه شیمیایی شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب به استان بسیار پرهزینه است و این امر سبب بالارفتن قیمت تمام شده آب می‌شود، تصریح کرد: محدودیت جدی در آب‌های کیفی در استان داریم و باید تلاش کنیم تا صرفه‌جویی مناسبی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی، به طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و افزود: این طرح قطعی شده و حداقل برای اجرای آن نیاز به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

امامی تاکید کرد: برای طرح انتقال آب از سد دوستی مبلغ 5 هزار میلیارد تومان و برای پروژه خط دو یزد نیز حداقل بیش‌از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی، ادامه داد: یکی از چالش‌های جدی که با کمبود آب در بخش کشاورزی به وجود می‌آید از دست دادن اراضی حاصل‌خیز بوده و شوری آب سبب کاهش راندمان در این بخش می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی، عنوان کرد: یکی از گام‌های مثبتی که در راستای مدیریت صحیح مصرف آب در استان صورت گرفته بحث کنتورگذاری چاه‌های کشاورزی بوده است و با اجرای این طرح حدود 10 درصد در مصرف برق کشاورزی و به همین نسبت در مصرف آب صرف‌جویی شده است.

امامی با بیان اینکه خراسان جنوبی از موفق‌ترین استان‌های کشور در بحث اجرای طرح کنتورگذاری چاه‌ها بوده است، اظهار کرد: تاکنون 80 درصد کنتورگذاری‌ها در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه در تامین آب مورد نیاز استان در بخش شرب و صنعت مشکلی نداریم و تنها باید مدیریت مصرف صورت گیرد، گفت: در بخش کشاورزی باید پروانه‌های بهر‌ه‌برداری کاهش و فرهنگ‌سازی شود تا کشاورزان با ما همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود تا سرمایه‌گذاری از سمت بخش کشاورزی در استان به سمت صنعت، گردشگری و سایر بخش‌هایی که نیاز به آب کمتری دارند متمایل شود تا به اشتغال لطمه وارد نشود.

امامی با بیان اینکه باید تمامی منابع آب استان شناسایی شود و مدیریت منابع آب به درستی انجام گیرد، خاطرنشان کرد: با انجام این کار در آینده می‌توانیم آگاهانه پیش رویم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز