مدیر کل آموزش و پرورش استان قم خبر داد

ارتقای ۶ رتبه‌ای جایگاه علمی دانش‌آموزان قمی در کشور

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۹:۰۲:۱۱
کد خبر: ۳۸۲۱۲۱
ارتقای ۶ رتبه‌ای جایگاه علمی دانش‌آموزان قمی در کشور
مدیر کل آموزش و پرورش استان قم گفت: استان قم دارای کمترین فضای آموزشی و بیشترین تراکم دانش‌آموزی است، با این وجود، آموزش و پرورش قم رتبه نخست کشوری را در پروژه مهر کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حمیدرضا شیخ الاسلام، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم در نشست خبری با محوریت گزارش عملکردها در یک سال گذشته و اسکان نوروزی، با بیان این که امروز معلم به وجود جایگاه خود افتخار می‌کند، عنوان کرد: یکی از مباحث مد نظر رهبری این است که امید را در مردم احیا کنیم که نقش اصحاب رسانه در این بخش بی بدیل است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم اظهار داشت: امروز ما می‌توانیم آموزش و پرورش گذشته و امروز را مقایسه کنیم، برخی مدارس در سه شیفت برگزار می‌شد و کلاس‌هایی که با حضور 40 دانش‌آموز برگزار می‌شد.

شیخ الاسلام تصریح کرد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد رویکرد موفق در نظام آموزشی کل کشور هستیم، به طوری که در استان قم نگاه مدیریتی و تیم مدیریتی آموزش و پرورش، کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته است.

وی افزود:  مقبولیت، محبوبیت و توانمندی از جمله ویژگی‌های یک مدیر است و امروز مدیران ما باید چشم اندازی برای خود ترسیم کنند تا در جهت پیشرفت در آموزش و پرورش نسل جدید گام بردارند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: امروز 226 هزار دانش‌آموز در استان قم مشغول به تحصیل هستند و تنها استان با این کثرت دانش‌آموزی در شهر هستیم، به طوری که 203 هزار دانش‌آموز متمرکز در شهر قم هستند و تنها 23 هزار دانش‌آموز دیگر در خلجستان، کهک و جعفریه مشغول به تحصیل هستند.

شیخ الاسلام ادامه داد: در استان‌های دیگر از جمله استان فارس، خراسان رضوی و یزد تعداد دانش‌آموزان شهری به این تعداد نیست و در استان بزرگ دیگر، با افزایش تعداد دانش‌آموزان، تعداد شهرداران و فرمانداران شهر نیز بیشتر است و امکانات و خدمات بیشتری در اختیار آموزش و پرورش این شهرها قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش استان قم، همدلی و مساعدت‌های زیادی صورت می‌گیرد، اما به خاطر حجم جمعیتی که در شهر متمرکز شده است، باعث ایجاد مشکلاتی در شهر قم شده است؛ قم به خاطر تک شهر بودن، مسائل و مشکلاتی دارد، اما از طرف دیگر، نکات مثبتی هم دارد و می‌توان نظارت جدی تر داشت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: بنده در 740 روزی که در مدیریت آموزش و پرورش استان قم مشغول به خدمت هستم، امروز به همکاران فرهنگی خود افتخار می‌کنم که با سعی و تلاشی که داشتند، باعث ارتقای جایگاه علمی دانش‌آموزان استان شدند.

شیخ الاسلام ادامه داد:  استان قم در سال 92، رتبه 11 کنکور را در کشور داشت، به همت معلمان و مدیران آموزش و پرورش قم، رتبه 11 کنکور به رتبه 5 ارتقا یافت که دلیل آن دغدغه اولیای دانش‌آموزان و ضریب هوشی بالای دانش‌آموزان قمی و همچنین داشتن برنامه است.

وی تأکید کرد: اطلاعات و آمار دقیق، برنامه بر مبنای اطلاعات و آمار و همچنین نظارت مسئولین آموزش و پرورش، از جمله شاخص‌های موفقیت در ارتقای جایگاه علمی دانش‌آموزان استان قم بوده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: استان قم، آخرین استان در سطح کشور است که دارای کمترین فضای آموزشی و بیشترین تراکم دانش‌آموزی است، امروز مدیریت تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌ها مدنظر است که نزدیک به 31 شده است و امید است به مرور زمان این رقم کاهش یابد.

شیخ الاسلام عنوان کرد: در سال جاری در استان قم، 43 مدرسه احداثی و 42 مدرسه مقاوم سازی شده داشتیم که در مجموع 85 مدرسه بوده است که اگر این روند ادامه یابد، به طور یقین مشکل تراکم در سال‌های آینده رفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: ضریب کلاس در استاندار کشوری 2/1 است، اما آموزش و پرورش قم سعی کرده است که ضریب 4/1 را در کلاس‌ها رعایت کند، همچنین ضریب حیاط مدرسه 3 الی 4 است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: در سال گذشته از مجموعه 31 درس نهایی، فقط در یک درس دانش‌آموزان سال سوم زیر میانگین کشوری بود و 30 درس امتحان نهایی بالاتر از میانگین کشوری بودند.

شیخ الاسلام افزود: ما موفق شدیم که تعدادی از مدارس قم را ثابت بعدازظهر تعریف کنیم، زیرا متأسفانه سبک زندگی مردم تغییر کرده است و کودکان تا دیروقت بیدار هستند؛ ما از مردم خواهش می‌کنیم که سبک زندگی را تغییر دهند، اما آموزش پرورش تا حدی می‌تواند در این مسأله ورود داشته باشند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش با اجرای طرح ثابت بعداز ظهر کردن برخی مدارس سعی دارد که سبک زندگی نسل جدید را تغییر دهد و شاخص‌های منفی که وجود دارد، مدیریت شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم اضافه کرد: تمام معلمان و مدیران آموزش و پرورش در سال جاری، 48 ساعت کلاس ضمن خدمت رفتند که به ارتقای کیفی کار آنها کمک می‌کند.

شیخ الاسلام عنوان کرد: آموزش و پرورش استان قم، بحث اعتیاد در مدارس متوسطه دوم را دنبال می‌کند و بر اساس آن، تفاهم نامه ای با استانداری داشته است تا کلاس‌های پیشگیری برای مدارس متوسطه دوم برگزار کند.

وی با اشاره به ایجاد و اجرای طرح پایگاه‌های نوروزی در استان قم، گفت: پایگاه‌های نوروزی برای دانش‌آموزان پیش دانشگاهی پیش بینی شده است که دانش‌آموزانی که فضای خانه آنها برای مطالعه در ایام نوروز مهیا نیست می‌توانند در این پایگاه‌ها ثبت نام کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به این که آموزش و پرورش، دانش‌آموز و خانواده یک مثلث هستند، اظهار داشت: شناسایی دانش‌آموزان بی بضاعت از جمله کارهای آموزش و پرورش استان قم در سال جاری است تا خدماتی در این زمینه ارائه شود، شناسایی دانش‌آموزان بیماری خاص و یا صعب العلاج نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شیخ الاسلام یادآور شد: در معاونت تربیت بدنی، سالن‌های ورزشی را برای دانش‌آموزان فعال کردیم، طبق قانون و مقررات تا در بحث امنیت دانش‌آموزی خللی وارد نشود.

وی افزود: دانش‌آموزان قمی در المپیاد‌های ورزشی رتبه‌های ارزشمندی کسب کردند، دانش‌آموزان استان قم در مسابقات شنا، دو ومیدانی، تنیس روی میز حائز رتبه شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: دانش‌آموزان قمی انسان‌های مستعد و توانمندی هستند که باید برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم؛آموزش باید در طول زمان خود را نشان دهد.

شیخ الاسلام با اشاره به این که آموزش و پرورش در ساماندهی نیروی انسانی توفیق زیادی داشته است، گفت: برای اولین سال بعد از انقلاب اسلامی، 4 سال دبیرستان به 3 سال تغییر پیدا کرد و ورودی سال اول را نداشتیم، یعنی 30 درصد دانش‌آموزان به سال بالا راه نیافتند و مشکلاتی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد، اما آموزش و پرورش در این سال توانست در سازماندهی نیروی انسانی موفق عمل کند.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش استان قم به همت همکاران آموزش و پرورش در پروژه مهر بالاترین رتبه کشوری را کسب کرد،  همچنین آموزش و پرورش استان قم با همت کارکنان و مسئولین این نهاد، دانش‌آموزان را به سمت اقدام پژوهی سوق می‌دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با بیان این که اقتصاد کارکنان آموزش و پرورش و معیشت معلمان یکی از مسائل مهم است، عنوان کرد: امروز تلاش زیادی در ارائه خدمات رفاهی به کارکنان آموزش و پرورش صورت گرفته است.

شیخ الاسلام  افزود: در مرکز شماره یک فرهنگیان، ارائه بهترین خدمات در اختیار کارکنان آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، همچنین سالن پذیرایی این مرکز نسبت به گذشته بهبود زیادی یافته است، آماده سازی مرکز رفاهی باشگاه فرهنگیان شماره 2 نیز امروز در شأن خانواده‌های فرهنگی، خدماتی را ارائه می‌دهد.

وی عنوان کرد: زیباسازی و احداث مرکز رفاهی اردوگاه ملاصدرا، آماده سازی خوابگاه دانش‌آموزی در اردوگاه 15 خرداد که 320 تخت در آنجا تهیه می‌شود و بازسازی سالن امام رضا در دبیرستان امام صادق (ع) که فضایی برای امتحانات دانش‌آموزی و اردوی مطالعاتی در نوروز سال جاری است، از جمله فعالیت‌های آموزش و پرورش استان قم در سال جاری بوده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم اضافه کرد: 55 مدرسه در شروع سال تحصیلی شناسایی شد که برای آنها سرانه خاص لحاظ کردیم تا خدماتی به آنان ارائه شود و وضعیت آنها بهبود یابد.

شیخ الاسلام تصریح کرد: ما کمبود فضای فیزیکی در اداره کل آموزش و پرورش داشتیم که ساختمان جدید تأسیس شده است و معاونت تربیت بدنی و سه اداره در آنجا مستقر شده است.

وی گفت: زمین چمن دبیرستان هدایتی به همت همکاران آموزش و پرورش تعمیر شده است، همچنین در ناحیه 4 یک زمین مصنوعی فوتبال احداث شد، همچنین در منطقه آذر، استخری در شأن فرهنگیان احداث شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: به لطف خداوند و عنایت امام رضا(ع)، 2 هزرا و 400 متر در اختیار آموزش و پرورش استان قم قرار گرفته است که ارائه خدمات به فرهنگیان استان قم می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز