رئیس بخش ژئوتوریسم سازمان زمین شناسی:

هدف ژئوپارک ارتقاء سطح زندگی مردم محلی است

۱۳۹۴/۱۲/۱۹ - ۰۸:۵۳:۴۱
کد خبر: ۳۸۲۵۰۷
هدف ژئوپارک ارتقاء سطح زندگی مردم محلی است
رئیس بخش ژئوتوریسم سازمان زمین شناسی فلسفه و هدف ژئوپارک را ارتقاء سطح زندگی مردم محلی و حفاظت از میراث ژئوپارک دانست و گفت: اگر جامعه محلی در برنامه های ژئوپارک مشارکت نداشته باشند و از مزایای این طرح بهره نبرند، ژئوپارک به فلسفه وجودی خود دست نیافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان، علیرضا امری کاظمی بیان کرد: حجم برنامه ها و اقدام های یک سال اخیر ژئوپارک قشم نسبت به 14 سال گذشته بی سابقه و سطح پرونده این ژئوپارک برای ثبت در شبکه جهانی ژئوپارک ها بسیار بالا است.

وی درگیرکردن جامعه محلی با برنامه های ژئوپارک قشم را از ویژگی های بارز این ژئوپارک برشمرد و افزود: انجام دوره های آموزشی بلد بومی، انتخاب و تائید همیاران ژئوپارک و ایجاد رستوران ها و اقامتگاه های محلی، گامی مهم در جهت بهره مندی جامعه محلی و رضایت گردشگران در این حوزه به شمار می رود.

امری کاظمی ایجاد «ژئوپرداکت» (محصولات مرتبط با ژئوپارک) را از نکات برجسته و اقدامات موثر ژئوپارک قشم در زمینه بسته بندی سوغات، توانمندسازی جوامع محلی و احیاء فرهنگ بومی خلیج فارس ارزیابی کرد.

امری کاظمی اضافه کرد: استفاده از نمادهای طبیعی در تولیدات محلی می تواند زمینه ای برای درآمدزایی مردم محلی و معرفی فرهنگ به مخاطبان و گردشگران باشد.

رئیس بخش ژئوتوریسم سازمان زمین شناسی اجرای برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان را یکی دیگر از دستاوردهای تولید ژئوپرداک دانست و افزود: 15 مدرسه اطراف ژئوسایت های ژئوپارک قشم، با مفاهیم اصلی حفاظت و حمایت از علوم زمین آشنا شده اند و در مرحله بعد معلمان آموزش های لازم را دریافت می کنند.

ژئوپارک قشم دارای ژئوسایت های مختلفی است که هر یک دارای یک ویژگی بارز زمین شناسی به همراه آداب و رسوم محلی و فرهنگ است که از مهمترین ژئوسایت ها می توان به ژئوسایت دره شور، تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، خلیج دلفین ها، جنگل های حرا، ساحل تخم گذاری لاکپشت ها در شیب دراز اشاره کرد.

ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی های یاد شده است.

در صورت ورود ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک ها، این ژئوپارک نخستین ژئوپارک خاورمیانه و شمال آفریقاست که ثبت جهانی می شود.

ژئوپارک قشم به عنوان نخستین و یگانه ژئوپارک خاورمیانه در سال 2006 با وسعتی افزون بر 300 هزار هکتار که محدوده غربی جزیره را در برمی گرفت، در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها ثبت شد اما به دلیل برخی مشکلات از این فهرست حذف شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز