رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد:

تدوین لایحه حمایت از معلولان موفق ترین کارنامه بهزیستی

۱۳۹۴/۱۲/۱۹ - ۱۳:۲۱:۳۹
کد خبر: ۳۸۲۷۰۶
تدوین لایحه حمایت از معلولان موفق ترین کارنامه بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور ، تدوین لایحه حمایت از معلولان را موفق ترین کارنامه این سازمان در دولت یازدهم دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محسنی بندپی در نخستین همایش سراسری مراکز توانبخشی غیردولتی کشور گفت: مراکز غیردولتی همواره همراه همیشگی سازمان بهزیستی در ارائه خدمات توانبخشی بوده و هستند.

وی افزود: رویکرد سازمان بهزیستی پیگیری آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت هاست تا در برنامه ریزی های پایدار این سازمان نقش کنترل کننده و کاهنده ای در آسیب ها داشته باشد.

محسنی بندپی با اشاره به اجباری شدن مشاوره ازدواج و آزمایشات ژنتیکی در برنامه ششم توسعه گفت: در یک طرح آزمایشی در دفاتر رسمی ازدواج در استانهایی چون کرمان و مازندران که ریسک بالایی در اختلالات ژنتیکی دارند الزام کردیم تا بدون برگه مشاوره ازدواج و آزمایش ژنتیک ازدواجی صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با مراکز ارائه دهنده خدمات به معلولان تعاملی دو سویه دارد تا به سمت استاندارد شدن خدمات پیش بروند، افزود: در این تعامل خدمات استانداردی ارائه دادیم تا افرادی که در حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب دیدند یا با اختلالات ژنتیکی بدو تولد روبرو شدند خدماتی ارائه دهیم تا دچار انزوا و گوشه نشینی نشوند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یکی از موفق ترین مراکزی است که توانسته بیشترین تصدی هایش را به مردم واگذار کند، گفت: یکی از موفق ترین عملکرد های سازمان بهزیستی در دولت یازدهم تدوین لایحه حمایت از معلولان است که پنج سالی است آزمایشی اجرا شده و هم اکنون در انتظار تایید شورای نگهبان است تا بعنوان قانون اجرایی شود.

قائم مقام وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این همایش گفت: موضوع معلولیت و معلولین در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرده و با یک غفلت تاریخی در خدمات توانبخشی روبرو هستیم .

حسینی با تاکید بر اینکه در موضوع معلولیت تنها نهادهای دولتی موظف به خدمات رسانی نیستند، افزود: تمام جامعه باید در موضوع معلولیت ورود کنند و دولت تنها نقش سیاستگزار را داشته باشد و نباید به معلولیت بعنوان استثناء نگاه شود.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای جهانی 650 میلیون معلول در جهان وجود دارد، گفت: 10 درصد جمعیت کشور را معلولین تشکیل می دهند که نیاز به توجه ، امکانات و کار بیشتری دارند.

حسینی با بیان اینکه طبق سرشماری های سالهای 85 تا 90 بیشتر معلولیت ها ذهنی و یا از ناحیه پا است و کمترین معلولیت ها از ناحیه دست می باشد، افزود: طبق آمار 60 درصد جمعیت مردان معلول کشور فعالند و تنها 16 درصد معلولان زن فعال هستند و این نشانگر بی توجهی به معلولان زن کشور است.

قائم مقام وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سالمندان معلول که کهولت سن دارند نیاز به توجه بیشتری در کشور دارند، افزود: متاسفانه مبلمان شهری ما مناسب نبوده و نظام آموزشی کشورمان باید از تجربه موفق جهانی در حوزه معلولان در بخش خدمات رسانی بهره ببرد.

نخستین همایش سراسری مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور با هدف افزایش تعامل مراکز غیر دولتی با مراکز بهزیستی کشور در سالن 17 شهریور وزارت تعاون برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز