قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد؛

توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی در برنامه ششم توسعه

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۱۵:۱۱:۰۵
کد خبر: ۳۸۳۰۴۴
توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی در برنامه ششم توسعه
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: در برنامه ششم توسعه، مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه اساسی قرار می گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر "میرباقری" قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در جلسه کارگروه ارتقاء وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت استان آذربایجان غربی بر ضرورت مدیریت در جهت توقف و کاهش آسیب های اجتماعی در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: باید در جهت جلوگیری از افزایش گرفتاری ها و آسیب های اجتماعی و همچنین افزایش رضایتمندی و مشارکت مردم در امور اجتماعی و فرهنگی و به ویژه ارتقاء سرمایه اجتماعی در کشور، برنامه ریزی های جامع و دقیق صورت گیرد.

میرباقری همچنین به غفلت برنامه های توسعه کشور از مسائل فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: در چهار برنامه توسعه ای که بعد از انقلاب در کشور اجرا شد و اکنون نیز در پایان برنامه پنجم قرار داریم، متاسفانه بحث های سبک زندگی و مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد غفلت واقع شد که با تاکید مقام معظم رهبری مقرر شد در تدوین برنامه ششم توسعه، مسائل اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد توجه اساسی قرار گیرد.

وی در رابطه با وضعیت مناطق حاشیه ای در شهرها نیز گفت: دولت یازدهم در سال 93 نسبت به تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اقدام کرد که این ستاد به صورت منظم و مستمر، مسائل مربوط به مناطق حاشیه ای را در استان های کشور رصد و دنبال می کند و در استان ها نیز ستاد مذکور به ریاست استانداران، رسیدگی به وضعیت و ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: در آذربایجان غربی نیز با حساسیت و توجه ویژه ای که استاندار به ساماندهی و رسیدگی به وضعیت مناطق حاشیه ای دارد، اقدامات خوبی در حال انجام است که امیدواریم با حمایت های ستاد ملی بازآفرینی، بخشی از عقب ماندگی های موجود در این استان جبران شود.

ضرورت تعیین تکلیف قانونی مسئله رسیدگی به وضعیت مناطق حاشیه ای

در ادامه این دیدار "مهندس سعادت" استاندار آذربایجان غربی، گفت: در قانون باید مسئله رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینی و مناطق ویژه اجتماعی به صراحت مشخص و تعیین تکلیف شود تا بتوان با استفاده از راهکارهای منطبق بر قانون، نسبت به ساماندهی مناطق حاشیه ای در شهرها اقدام کرد.

وی در ادامه گفت: مسائل مختلف به ویژه بحران ها در کشور همواره به بهترین شکل ممکن مدیریت شده اند، بنابراین در خصوص ساماندهی مناطق حاشیه ای شهرها نیز می توان با تدوین راهکارهای قانونی و با هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط، اقدامات اساسی انجام داد.

سعادت همچنین از پیگیری جدی مصوبات و برنامه های ستاد بازآفرینی شهری پایدار در استان خبر داد و افزود: از ستاد ملی بازآفرینی نیز انتظار داریم نسبت به رفع معضلات و مشکلات مناطق حاشیه ای استان و ارتقاء وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت در این مناطق، مساعدت های لازم را داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز در سال آتی، اعتباراتی را برای ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی استان در نظر خواهیم گرفت.

همکاری کلیه دستگاه ها، لازمه موفقیت در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی 

در ادامه این جلسه سردار "ناصر اصلانی" فرمانده انتظامی استان گفت: حاشیه نشینی پدیده ای اجتماعی است که اگر به سراغ حل آن نرویم منجر به بروز معضل و بحران اجتماعی خواهد شد که در آن صورت مدیریت بر آن دشوار اما شدنی است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: عدم نظم پذیری، رشد خرده فرهنگ های معارض، عدم تعلق به سکونت گاه های ثابت، مشکل ترافیکی و معضلات اجتماعی از پیامدهای این پدیده اجتماعی است.

"اصلانی" در ادامه افزود: جرم خیز بودن، مأمن و زیستگاه مناسب جرم برای مجرمان و بزهکاران و وجود مناطق مستعد موجب ایجاد زیست گاه های جرم در بعضی از مناطق حاشیه نشینی شده است که لازم است اقدامات علمی و کارشناسی شده انجام شود.

فرمانده انتظامی استان در خاتمه خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی نیازمند به همکاری و حضور موثرتر همه دستگاه ها، متولیان، توانمند سازی و مشارکت مردمی است تا ضمن پیشگیری از ایجاد نقاط و مسیرهای بحرانی جرم، با این مناطق بحرانی در حاشیه شهرها مقابله همه جانبه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز