چهره های ماندگار تاریخ در همایش پاسداشت نوروز باستانى در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات :

نوروز تنها جشن واقعى طبیعت در جهان است

۱۳۹۴/۱۲/۲۲ - ۰۹:۴۷:۰۷
کد خبر: ۳۸۳۴۰۷
نوروز تنها جشن واقعى طبیعت در جهان  است
همایش پاسداشت نوروز باستانى با حضور چهره های برجسته همچون پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ، پروفسور رضا شعبانى، چهره ماندگار تاریخ ، دکتر محمد سلطانی فر چهره برجسته علوم ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پروفسور رضا شعبانى، چهره ماندگار تاریخ ایران، در این مراسم، نوروز را تنها جشن واقعى طبیعت در جهان  دانست و گفت :پایبندى به بازدیدهاى نوروزى، دیدار از خانواده هاى سوگوار و خرید لباس هاى نو از جلوه هاى نیک جشن نوروز است.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات  با بیان اینکه ایرانیان از دوران باستان طبیعت را مى شناختند و به آن علاقه داشتند، ادامه داد: نوروز تنها متعلق به ایرانیان نیست و تمام ملل نیمکره شمالى، همچون ژاپن، چین، هند و ...در این آیین شریک هستند.

پروفسور شعبانى ایرانیان را در آیینه تاریخ مردمى پرنشاط، خلاق، فعال و جدى دانست و تصریح کرد: هیچ کشورى در تاریخ به اندازه ایران با بلایاى مختلف مواجه نبوده است. ایرانیان پیوسته در پاسدارى از این سرزمین و آیین هاى آن در برابر حوادث و رویدادهاى تاریخى کوشیده اند.

دکتر فریبرز باقری رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی نیز در این همایش ، فرهنگ ایران را غنی از گنجینه هایی که محصول تفکر ، فرهنگ والا و مجاهدت های مردم هستند ، دانست و افزود : این گنجینه ها در طول تاریخ و دست به دست به مردم رسیده است .

دکتر باقری به جشن نوروز به عنوان یکی از این گنجینه ها اشاره کرد و ادامه داد : نوروز زمانی است که طبیعت دوباره احیا می شود و از این رو ملت ایران با ژرف نگری ، نوروز را برای شروع مقطع جدیدی از زندگی انتخاب کرده اند  و  وظیفه ی ما حفظ و صیانت از این گنجینه ی بزرگ و گرانقدر است .

افزایش حجم سفرهاى داخلى از نتایج تشکیل کمپین تحریم سفرهاى خارجى توسط مردم است

دکتر محمد سلطانى فر از نتایج تشکیل کمپین تحریم سفرهاى خارجى ابراز خرسندى کرد و افزود: کاهش سفرهاى ایرانیان به کشورهاى جهان نظیر ترکیه و امارات، نشان دهنده تمایل آنان به بازدید از زیبایى هاى توریستى و طبیعى کشور است.

 محمد سلطانى فر، مدیرگروه علوم ارتباطات اجتماعى این واحد دانشگاهى، در همایش پاسداشت نوروز باستانى گفت: جشن نوروز از ارزش بالایى در نزد ایرانیان برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک600هتل در کشور در دست احداث است، ادامه داد: با رشد سفرهاى داخلى ناشى از کاهش سفرهاى خارجى، لزوم بهبود وضعیت هتل ها، امکانات و سرویس هاى خدماتى حوزه گردشگرى احساس مى شود.

سرهنگ جهانگیری رئیس پلیس ترافیک راهور ناجا در این همایش با بیان اینکه سفر چه کوتاه باشد چه مسافت زیادی را در بر بگیرد، نیازمند شرایط خاصی برای تأمین ایمنی سفر است، گفت: فارغ از شرایط راننده نظیر خستگی، خواب آلودگی، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ... کیفیت جاده ها و وسایل نقلیه نیز حائز اهمیت است.

سرهنگ جهانگیری ادامه داد: نوروز در کالبد خود شادی، نشاط و محبت را به همراه دارد و شاهکار آن  افزایش شادی و سرزندگی بین مردم است. از همان دیرباز ترفیع سربازان، بخشایش محکومان، پاکسازی منازل و دشت ها به مناسبت این آیین باستانی صورت می گرفت.

وی افزود: در نوروز سال 1394 بالغ بر 287 میلیون تردد صورت گرفت که نسبت به سال 93 ، 4 درصد افزایش داشته است. در این میان استان هایی نظیر البرز، گیلان، فارس بیشترین بار سفرهای نوروزی را داشتند .

وی افزود: برنامه ریزی بنیادی و مسئولانه توسط دستگاه های مرتبط با حمل و نقل، دانشگاه ها، نخبگان، فرهیختگان و ... برای داشتن سفری ایمن ، کاهش آمار حوادث رانندگی و استمرار شادی مردم لازم و ضروری است.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز