معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین:

اجرای برنامه چهارشنبه آخر سال به‌صورت محله محور/ رنگ فروشی‌‎ها از فروش هر گونه مواد آتش‌زا و شیمیایی به نوجوانان جدا خودداری کنند

۱۳۹۴/۱۲/۲۳ - ۱۴:۱۳:۲۸
کد خبر: ۳۸۳۸۱۷
اجرای برنامه چهارشنبه آخر سال به‌صورت محله محور/ رنگ فروشی‌‎ها از فروش هر گونه مواد آتش‌زا و شیمیایی به نوجوانان  جدا خودداری کنند
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین از اجرای برنامه‌ چهارشنبه‌ی آخر سال به‌صورت محله محور خبر داد و خطاب به فروشندگان رنگ تأکید کرد: از فروش هر گونه مواد آتش‌زا و شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا سرهنگ رضایی اظهار کرد: چهارشنبه سوری یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است که در زمان گذشته با به‌پا کردن آتش مختصری در نقاطی خاصی مانند حیاط منازل انجام می‌شد.

وی افزود: هدف نهایی برنامه‌ی چهارشنبه سوری، پاکسازی محیط زندگی و برطرف کردن کدورت‌ها بین اقوام بوده است تا هنگام آغاز سال نو مردم با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه‌توزی سال جدید را جشن بگیرند.

او با اشاره به اینکه کارکرد جشن چهارشنبه سوری، شادی و همبستگی اجتماعی بود، خاطرنشان کرد: امروزه پس از گذشت سال‌ها، متأسفانه شکل سنتی این مراسم تغییر کرده و تبدیل به یک بازی خطرناک با موادمنفجره شده است به طوری‌که بسیاری از هم‌وطنان با شروع سال جدید دچار مصدومیت شدید می‌شوند.

 

مواد محترقه22.jpg

 

مواد منفجره کم خطر و یا بی‌خطر نداریم

 

ایشان با تأکید بر اینکه مواد منفجره‌ی کم خطر و یا بی‌خطر نداریم، تصریح کرد: باید برای جوانان فرهنگ‌سازی کنیم و تأکید ما بر این است که خانواده‌ها بر خرید فرزندان خود نظارت داشته باشند.

رضایی اعلام کرد: در حال حاضر با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مواد محترقه‌ی موجود در بازار از مواد اولیه خطرناک تهیه شده‌اند که غیراستاندارد هستند و با کمترین گرما منفجر می‌شوند که این خسارت‌ها غیرقابل جبران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مواد اولیه مواد محترقه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و شبیه مواد جنگی هستند با این تفاوت که ترکش‌های آن‎ها کمتر از مواد جنگی است و متاسفانه افرادی که از آن استفاده کردند دچار سوختگی شدید می‌شوند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین ادامه داد: هر گونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌ی آخر سال می‌تواند ضررهای جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

رضایی اعلام کرد: تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال در سال گذشته 74 نفر بود که 14 نفر در بیمارستان بستری و 60 نفر سرپایی درمان شدند.

 

سوختگی.jpg

 

او با اشاره به اینکه اجازه‌ی برگزاری برنامه‌ی چهارشنبه‌ی آخر سال را در معابر اصلی نمی‌دهیم، افزود: برنامه‌ی چهارشنبه‌ی آخر سال در استان، محله محور با نظارت خانواده‌ها اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها و مربیان آموزشی در مدارس نقش مهمی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌ی آخر سال دارند، پلیس برای چهارشنبه آخر سال از تمام توان و ظرفیت خود استفاده خواهد کرد تا امنیت و آرامش را برای مردم به ارمغان آورد.

به گفته‌ی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین بر اساس هماهنگی با مراجع قضایی خودروهای افرادی که برای شهروندان مزاحمت ایجادمی‌کنند توقیف خواهد شد و افراد متخلف نیز تا پایان تعطیلات نوروز 95 در بازداشت به سر خواهند برد.

وی اضافه کرد: به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق و خرید و فروش مواد منفجره و محترقه به صورت غیرمجاز جرم محسوب می‌شود و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم خواهد شد.

رضایی تشریح کرد: بر اساس ماده 618 قانون مجازات اسلامی هر فردی که با هیاهو، جنجال و یا حرکات غیرمتعارف مخل نظم و آرامش عمومی شود و یا اینکه مردم را از فعالیت بازدارد به حبس از 3 ماه تا یک سال و 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

چهارشنبه سوری.jpg

رضایی به فروشندگان مواد شیمایی ورنگ فروشی‌ها توصیه کرد: از فروش هر گونه مواد آتش‌زا و شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری کنند و پلیس در صورت مشاهده تخلف به‌خاطر کاهش حوادث چهارشنبه‌ی آخر سال، واحدهای صنفی متخلف را پلمب و افرادی را که غیرمجاز اقدام به فروش مواد خطرناک می‎کنند را نیز دستگیر و تحویل مراجع قضائی می‌دهد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین گفت: پلیس در چهارشنبه آخر سال با رویکرد اجتماعی وارد شده است و با همکاری سایر نهادها و خانواده‌ها برنامه‌های فرهنگی خاصی را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی به همراه پخش فیلم آسیب‌های سال‌های گذشته در مدارس بخشی از این برنامه‌هاست که با همکاری شهرداری، آتش نشانی، اداره گاز، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

ایشان در پایان از برگزاری مراسم فرهنگی و ورزشی در چهارشنبه آخر سال به منظور کاهش حوادث خبر داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز