کارگردان فیلم «کیسه برنج» :

کانون باید منشاء آموزش، در مدارس باشد

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ - ۱۲:۰۷:۲۰
کد خبر: ۳۸۴۰۷۶
کانون باید منشاء آموزش، در مدارس باشد
کارگردان فیلم «کیسه برنج» گفت: مدارس باید به سمت آموزش‌هایی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، روی بیاورند و از توانمندی‌های مربیان این نهاد بهره ببرند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدعلی طالبی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس کانون، پایه‌گذاری جریان آموزشی نوین را یکی از شاخصه‌های موفقیت کانون دانست و ادامه داد: «آموزش در کانون به شکلی است که به کودکان و نوجوانان اهمیت می‌دهد، ابزار کار و کتاب‌های متنوعی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. کودک در کانون، خودش نقاشی می‌کند، تشویق می‌شود و جایزه می‌گیرد، قصه می‌نویسد و مطرح می‌شود، فیلم کوتاه و موسیقی می‌سازد و در کنارش فیلم‌های آموزنده به بچه‌ها نشان داده می‌شود و راجع به آن با هم بحث می‌کنند. این مجموعه باعث می‌شود که نوع آموزش به کودک و نوجوان متنوع باشد و به جریان رسمی آموزش و پرورش کشور کمک کند.»

وی افزود: «کانون در تمام دوره‌ها چه زمان تأسیس و چه بعد از انقلاب سعی کرده است که در کنار آموزش و پرورش به شکل سازنده‌ای فعالیت داشته باشد. اگر آموزش و پرورش نیز همین فعالیت‌های کانون را انجام دهد، می‌توان به وجود یک نسل بسیار مترقی در جامعه امیدوار شد. کانون این کار را با کتاب‌، فیلم‌، موسیقی و آموزش‌های مثبت و سازنده‌اش انجام داد و باعث شد نسل کودک و نوجوان یک مرجعی داشته باشد.»

وی اضافه کرد: واقعاً مدیون کانون هستم، مدیون تلاش مربیان، نویسندگان، فیلم‌سازان و کسانی که به هر نحوی به من کمک کردند تا فیلم‌ساز شوم و اگر من و بسیاری از دوستانم، آدم‌های موفقی در رشته کاری‌مان شده‌ایم، به برکت وجود همین مربیان کانون است.

وی با تأکید بر تأثیر بسزای کانون در زندگی خود گفت: «من از سن 11 سالگی وارد کانون شدم و آشنایی من با کانون باعث شد در یک رشته هنری موفق باشم. کانون فضای زندگی ما را عوض کرد و باعث شد در محیط فرهنگی در حوزه‌های مختلف با مربیان بسیار خوب رشد کنیم. ما از مدرسه و کیف و درس و آموزش مدرسه‌ای که در آن زمان بسیار سخت بود خاطرات خوبی نداشتیم؛ بعدها که وارد کانون شدم و برخورد با مهر و محبت مربیان را دیدم جذب کانون شدم و مسیر زندگی‌ام تغییر یافت.»

کارگردان فیلم «چکمه» یادآور شد: کانون نه تنها در ایران دارای جایگاه و اهمیت بالایی است، بلکه روی همه دنیا نیز تأثیر گذاشته است.

طالبی توضیح داد: چند سال پیش که در فستیوال توکیو به همراه ابراهیم فروزش و عباس کیارستمی حضور داشتم، محققی ژاپنی در حال انجام پژوهشی بود تا بررسی کند و ببیند چه اتفاق‌هایی افتاده که کانون روی دنیا اثر گذاشته است و چه ماهیتی دارد که باعث شده است که از آن این همه هنرمند و فیلمساز بیرون بیاید! در صدد بود این را تدوین کند و در قالب کتابی به کشور ژاپن ارایه کند. این نشان می‌هد که کانون در کارش چقدر موفق بوده است.»

کارگردان فیلم «شهر موش‌ها» تصریح کرد: کانون در آموزش کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته است چراکه از ابتدا تاکنون، به روز بوده است.

او با اشاره به این‌که بچه‌هایی که عضو کانون هستند درکشان بالاست، افزود: کانون همچنان با بخش‌های دیگر آموزشی کشور متفاوت است. این تفاوت به این دلیل است که اولا پایه آن درست بنا شده و آثار درخشانی مثل «خانه دوست کجاست؟»، «ساز دهنی» و... را تولید کرده است. در حال حاضر وقتی به کتاب‌خانه‌های کانون می‌روم، می‌بینم که چه بچه‌های با استعداد و باهوشی آنجا هستند. بچه‌هایی که بهترین بینندگان فیلم بودند، درباره فیلم‌ها حرف می‌زنند و بهترین تحلیل‌ها را درباره فیلم‌ها می‌کنند. به نظرم این بچه‌ها، از لحاظ نوع اندیشه و گفت‌وگو از بچه‌های خارج از فضای کانون بسیار متفاوت هستند. این نشان دهنده آن است که کانون نهالی بوده است که به رشد خود ادامه داده است.»

این عضو و هنرجوی قدیمی کانون در ادامه تصریح کرد: اساساً به دلیل تأثیری که بنیان‌گذاری کانون و بعد پی‌گیری دقیقی که شده است تبدیل به یک مرکز فرهنگی شد که همچنان بهترین بچه‌ها را در کانون پیدا می‌کنیم. به دلیل‌ این‌که کتاب می‌خوانند، فیلم می‌بینند و می‌سازند و آگاهی پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که هر کس در هر رشته‌‌ای در کانون فعالیت کرده، موفق شده و سطح فرهنگی‌اش‌ بالا رفته است، افزود: تأثیر فرهنگی کتاب، فیلم، نقاشی، موسیقی و کارهایی که در آن انجام شده نشأت گرفته از حضور نویسنده‌هایی بود که در کانون نوشتند و یا تأثیر نقاش‌ها و آهنگ‌سازهای باارزش و بسیاری دیگر از متفکرانی که کانون را بنیان‌گذاری کردند و این مسیر را ادامه دادند، است.

 این کارگردان ژانر کودک و نوجوان همچنین گفت: «جریان فیلم‌سازی کانون نیز در سینمای ایران به مرور آن‌چنان تأثیرگذار شد که می‌توان گفت سینمای ایران همچنان وام‌دار آن نوع سینمایی است که در کانون شکل گرفته است.»

طالبی در خصوص نقش کانون در سینمای کودک عنوان کرد: «بدون شک کانون، بنیان‌گذار یک جریان قوی سینمایی است، جریانی که از آن عباس کیارستمی، ابراهیم فروزش، امیر نادری، بیرون آمدند و هنرمندانی نظیر بهرام بیضایی و ناصر تقوایی اولین فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند خود را در کانون ساختند.

طالبی در پایان سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون توضیح داد: قصه یک نوع وسیله بیانی است که می‌توان از طریق آن با بچه‌ها ارتباط برقرار کرد.

این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس با بیان این‌که فیلم و قصه‌‌گویی هر دو یک رسانه هستند، اضافه کرد: فکر می‌کنم چه‌قدر خوب می‌توان با ابزار کم با بچه‌ها ارتباط برقرار کرد. این ارتباط باید در آموزش و پرورش جا بیفتد و کودکان و نوجوانان با قصه‌گویی ارتباط برقرار کنند.

طالبی هم اکنون در حال ساخت فیلمی با عنوان «پایان رویا‌ها» به تهیه کنندگی امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

 

نظر شما