معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

بزرگترین مزیت ایران نسبت به کشورهای اطراف نیروی انسانی فوق‌العاده است

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ - ۱۲:۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۸۴۰۷۸
بزرگترین مزیت ایران نسبت به کشورهای اطراف نیروی انسانی فوق‌العاده است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بزرگترین مزیت کشور ما نسبت به کشورهای اطراف، نیروی انسانی فوق العاده در حوزه های دانشی است.

سورنا ستاری امروز در بازدید از سازمان انتقال خون و رونمایی از «کتاب عملکرد نظام مراقبت از خون و آموزش‌های بالینی» بابیان اینکه سازمان انتقال خون خط مقدم جبهه وزارت بهداشت است افزود: سازمان‌هایی همچون این سازمان که درگیر کار اجرایی هستند، فعالیت سختی دارند.

وی با اشاره به 5 میلیون دانشجو و جوانی که در کشور داریم گفت: ما در ایران قابلیت فوق العاده ای در بخش نیروی انسانی داریم اما باید توجه داشته باشیم که بحث اجرا نباید ما را از اینده غافل کند و تمرکز اصلی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بحث اینده است.

ستاری افزود: کشور ما قابلیت های مطلوبی در زمینه تامین نیروی انسانی دارد که پشتوانه‌ای برای سازمان‌هایی است که درخط مقدم فعالیت‌های اجرایی هستند درحالی که کشورهایی همچون کشورهای حاشیه جنوبی این گونه نیستند و نیروی انسانی را وابسته به سرمایه می‌دانند درحالیکه نیروی انسانی تنها بخشی از آن سرمایه است و بخش دیگر هویت آن است. 

وی با بیان اینکه از مشکلات جدی این است که بخش پژوهش ما نیز درگیر بخش اجرایی می شود گفت: پژوهشگاه های ما باید در بخش های دولتی سبک باشد و افرادی که تحقیق می کنند دستشان باز باشد تا بهترین ها را انتخاب کنند. 

ستاری با اشاره به عملکرد خوب سازمان انتقال خون در واگذاری کارهای پژوهشی به شرکت‌ها و دانشگاه‌ها افزود: در سازمان انتقال خون تعداد زیادی طرح داریم که به دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان سپرده شده که کار بسیار خوبی است.

وی گفت: باید آزمایشگاه های مرجع مراکز نوآوری و رشد داشته باشیم اما نباید کارهای پژوهشی را خودمان انجام دهیم چرا که باید در این باره از ظرفیت های شرکت‌های خصوصی استفاده کرد.
 
تکنولوژی یاد گرفتنی است و درس دادنی نیست

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اشتباه گذشته این بود که فکر می کردند با پول دادن می توان تکنولوژی و دانش را انتقال داد در حالیکه تکنولوژی یاد گرفتنی است و درس دادنی نیست.

وی گفت: انتقال دانش با روش گذشته تقریبا صفر بوده است و معادل‌سازی آن با دستگاه و آزمایشگاه اشتباه بزرگی است البته در نیاز به آزمایشگاه مرجع، شکی نیست که می‌بایست بودجه‌هایش تامین شود و آمادگی تولید تجهیزات داخل نیز به حد امکان افزایش یابد. 
 
ستاری با تاکید بر افزایش همکاری با دانشگاه‌ها افزود: بحثی که معاونت علمی ریاست جمهوری جدی دنبال می کند بحث آینده است که از جمله این موضوعات همان سلول های بنیادی را می توان نام برد که در چندسال گذشته اتفاق افتاد. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه ژنتیک خیلی عقب هستیم و دراین باره ضعف داریم گفت: به دنبال تقویت این حوزه  هستیم و از لحاظ نیروی انسانی هم ضعف داریم که امیدواریم در اینده درست شود. خط مقدم این بخش نیز سازمان انتقال خون است.

ستاری با بیان اینکه دانشی که به آن دسترسی پیدا می کنیم مهم است افزود: ما فکر می کنیم آزمایشگاه وسیله است و آنچه پژوهش را شکل می دهد مغز و انسان است و اول باید ان زیر ساخت را داشته باشیم  و بعد برای دستگاه و ازمایشگاه فکر کرد.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه برای تولید تجهیزات "های تک" داخلی آمادگی پرداخت یارانه 50 درصدی داریم گفت: اگر وضع بودجه به همین صورت باشد در سال آینده نمایشگاه تجهیزات ازمایشگاهی را به تجهیزات پزشکی ارتقا می دهیم که برای سازمان انتقال خون و شرکت ها فرصت خوبی است.

وی افزود: در بحث فعالیت های بین المللی ایرانیان خارج از کشور در ژنتیک و بیو، قابلیت های خوبی داریم و از ایرانی ها در رده های بالای بزرگترین شرکت های بیوتکنولوزی های دنیا استفاده می کنند.
 
ستاری بابیان اینکه بیوتکنولوژی از حوزه هایی است که باید جدی گرفته شود گفت: ما محققان ایرانی خارج از کشور خوبی داریم و زیرساخت ها برای برگزاری کارگاه های آْموزشی و کنفرانس ها و بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور در بنیاد علمی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم است به طوری که 130 نفر از نخبگان علمی ایرانی خارج از کشور نیز  به ایران بازگشته اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز