برگزاری نمایشگاه مشترک موزه ملی ایران و موزه ملی هند در نوروز

۱۳۹۴/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۷:۱۳
کد خبر: ۳۸۵۲۹۶
برگزاری نمایشگاه مشترک موزه ملی ایران و موزه ملی هند در نوروز
مدیر موزه ملی ایران گفت: موزه ملی هند با همکاری موزه ملی ایران، موزه بریتانیا، موزه ارمیتاژ و چند موسسه دیگر همزمان با نوروز و آغاز سال نو ایرانی ، نمایشگاههای مشترکی در شهر دهلی نو، پایتخت کشور هند برگزار می کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، جبرئیل نوکنده با اعلام این خبر افزود: این نمایشگاه ها با عناوین " آتش جاوید" و " پیوندهای پایدار" بطور مشترک توسط وزارت فرهنگ و وزارت امور اقلیت های دولت هند و موزه ملی هند برگزار می شود. این دو  نمایشگاه به فرهنگ زرتشتی و پارسی و تاریخ آن خصوصا ایران باستان می پردازد.

وی ادامه داد: این نمایشگاهها از اول فروردین ماه تا 9 خرداد 1395 در موزه ملی هند و مرکز هنرهای ایندیرا گاندی برگزار می‌شود.  همزمان با این نمایشگاه، یک همایش علمی بین‌المللی، مراسم شاهنامه‌خوانی ، اجرای موسیقی سنتی و همچنین نمایشگاه عکس از برنامه های نوروز در دهلی نو برگزار می شود.

نوکنده افزود: موزه ملی ایران در این نمایشگاه 28 اثر منتخب از مکان‌های باستانی ایران مانند تخت جمشید، شوش، همدان، کلورز، رشی، نصفی، اصطلخ جان، کلاردشت، ساری، کلماکره، جلیان فارس، قومس، بردنشانده، حاجی آباد فارس، حصار و چند مکان دیگر  که توالی فرهنگی آن از هزاره سوم پیش از میلاد (عصر مفرغ) تا پایان دوره ساسانی است را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد.

مدیر موزه ملی ایران ادامه داد: این نمایشگاه نخستین نمایشگاه موزه ملی ایران است که در جغرافیای نوروز در خارج از مرزهای کشور برگزار می‌شود. در ادامه این همکاری بین دو موزه ملی ایران و هند، موزه ملی هند نیز در آینده نزدیک در موزه ملی ایران نمایشگاهی از آثار خود برگزار خواهد کرد.

 یادآور می شود، موزه ملی ایران در نوروز امسال در دو پایتخت و کلان شهر جهان یعنی تهران و دهلی نو حضور جدی دارد. نمایشگاه نوروزی امسال موزه ملی در تهران با عنوان "تهران؛ کهن شهر من" به نمایش کشفیات باستان‌شناسی منطقه فرهنگی تهران می پردازد که  در 25 اسفند 1394 افتتاح شده و تا 25 فروردین ادامه خواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز