مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه مطرح کرد:

نکات تغذیه ای در دید و بازدید های نوروزی/ تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید

۱۳۹۴/۱۲/۲۹ - ۱۱:۳۳:۵۱
کد خبر: ۳۸۵۳۳۸
نکات تغذیه ای در دید و بازدید های نوروزی/ تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید
برای حفظ سلامت خود باید در دید و بازدید های نوروزی، به رعایت نکات تغذیه ای توجه کنید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر زهرا عبداللهی گفت: انواع شیرینی های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی میهمانان خود تهیه کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند و هم چنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در مصرف شیرینی و شکلات زیاده روی نکنید.

وی در ادامه افزود: به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی ، در دید و بازدیدها بجای شیرینی های خامه ای و شکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی ها در اندازه کوچک استفاده کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: بجای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدید های نوروزی بهتر است از میوه استفاده شود. میوه ها علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی بنام آنتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است .

وی همچنین گفت: مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می شود. روزانه 2 تا 4 واحد از گروه میوه ها می توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

دکتر عبداللهی گفت: اگر در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارید ، هر بار از یکی از انواع شیرینی ، شکلات ، آجیل و یا میوه استفاده کنید که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه برای صرف چای ، بجای قند و شکلات از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید، تاکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت ها، شکلات، آب نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

وی گفت: در مصرف آجیل زیاده روی نکنید . انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. بطوری که هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری است. 

دکتر عبد اللهی افزود: از انواع آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید زیرا آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک ، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت با تاکید بر این که در میهمانی های نوروزی، در وعده ناهار و شام ، برای پرهیز  از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید، افزود: روزانه 5 بار در روز (400 گرم) سبزی و میوه مصرف کنید به دلیل این که مصرف سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر ، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: مصرف نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آبمیوه های صنعتی را که حاوی قند زیادی هستند را به حداقل رسانده و به جای آن ها از آب ساده و یا دوغ های کم نمک و بدون گاز استفاده کنید.

دکتر عبداللهی افزود: برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای بخار پز، آب پز و تنوری استفاده نمایید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: همه روزه در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش داشته باشید و حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشید.

وی با بیان این که برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید. برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی از آنچه در طول روز می خورید، دقت کنید.

دکتر عبداللهی در پایان توصیه کرد: حتی الامکان فست فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ ها) و سیب زمینی سرخ کرده و پرنمک را محدود کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز