وزیر بهداشت :

پای سلامت مردم ایستاده ایم

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۹:۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۸۷۲۹۳
پای سلامت مردم ایستاده ایم
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در سال 95 با قدرت پای سلامت مردم ایستاده‌ایم، گفت: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد به اسم تولید داخل، محصولات دسته چندم خارجی را وارد کشور کرده و با تعویض برچسب یا جعبه، آن را وارد بازار کنند. اتفاقی که متاسفانه در گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

به گزارش گروه خبر سلامت خبرگزاری برنا، دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، "اقتصاد مقاومتی" را یک "باور" خواند و گفت: از نظر اقتصادی لازم است تراز واردات و صادرات کشور مثبت باشد؛ به نوعی که میزان صادرات‌مان بیشتر از واردات باشد و بتوانیم در روزهای سخت برای تهیه مواد حیاتی که در حوزه سلامت شامل واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی و ...، می‌شود، روی پای خود بایستیم و محتاج دیگران نباشیم.

وزیر بهداشت در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" حجت را بر واردکنندگان و تولیدکنندگان عرصه سلامت تمام کرد و ضمن تاکید چندباره بر حمایت از تولید داخل، گفت: پای سلامت مردم ایستاده‌ایم و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد به اسم تولید داخل، محصولات دسته چندم خارجی را وارد کشور کرده و با تعویض برچسب یا جعبه آن را وارد بازار کنند؛ اتفاقی که متاسفانه در گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

اقتصاد مقاومتی و فرصت برجام

وی با اشاره به پیگیری اقتصاد مقاومتی در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، افزود: اما آنچه که مقام معظم رهبری در نظر دارند و خواستار آن هستند، فراتر از اتفاقی است که طی سه دهه گذشته افتاده است. به ویژه اکنون که بحث "برجام" به تدریج در حال عملیاتی شدن است و تحریم‌ها برداشته می‌شود، باید از فرصت استفاده کرده، روی پای خودمان بایستیم و به این ترتیب نه تنها کشور خودمان بلکه همه علاقه‌مندان جمهوری اسلامی ایران را حمایت کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ای خدماتی مانند وزارت بهداشت چگونه نمود می‌یابد؟ گفت: طبیعی است که اقتصاد مقاومتی در حوزه خدمات هم معنا پیدا می‌کند. البته بخشی از مبحث اقتصاد مقاومتی به مردم مربوط می‌شود؛ مباحثی نظیر سبک زندگی صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر. بخشی دیگر از آن هم به ما و همه افرادی که در بخش اجرایی فعال هستند، باز می‌گردد. در بخش اجرایی، بسیار مهم است که از تولید داخل و کاهش واردات حمایت کرده و جهت بازاریابی محصولات در خارج از مرزهای کشور تلاش کنیم.

اتمام حجت با تولیدکنندگان و واردکنندگان

وزیر بهداشت تاکید کرد: به صراحت می‌گویم آنچه که ما در مورد دارو و تجهیزات پزشکی انجام خواهیم داد و در طول دو سال گذشته نیز آن را پیگیر بوده‌ایم، حمایت جدی از تولید داخل به معنی واقعی کلمه است. البته همواره یک سری افراد سودجو هستند که ممکن است فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری، رییس جمهور یا مصوبات مجلس را برای سودجویی بیشتر، بهانه کنند. اما تاکید می‌کنم که در این حوزه ما از سلامت مردم دفاع خواهیم کرد.

وی در این باره ادامه داد: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که به اسم تولید داخل، محصولات دسته چندم خارجی را وارد کشور کرده و با تعویض برچسب یا جعبه و ... بخواهند آن را وارد بازار کنند. متاسفانه این اتفاق در گذشته افتاده اما اکنون جلوی چنین مباحثی ایستاده‌ایم و اجازه آن را نخواهیم داد.

کاهش یک سومی واردات در حوزه سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده طی حدود دو سال گذشته جهت حمایت از تولید داخل، افزود: در سالی که گذشت حدود 30هزار تخت بیمارستانی را خریداری کردیم و تمام این تخت‌ها تولید داخل بود. مانیتورها و تجهیزات و تخت‌های اتاق عمل را نیز از تولید داخل خریداری کردیم. در عین حال ممکن است در آینده یا همین فردا، افرادی مدعی تامین دستگاه رادیولوژی و سی تی اسکن و امثال آن با تولید داخل شوند. تاکید می‌کنم، آن محصولی تولید داخل تلقی می‌شود که حداقل 80 درصد آن در داخل ساخته شده باشد. آنچه که معظم له نیز انتظار دارند رسیدن واقعی به این هدف ات نه ادعاهای بی‌جا.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت حتما در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش خواهد کرد، افزود: به دنبال اقدامات انجام شده طی حدود دو سال گذشته، یک سوم واردات‌مان در حوزه سلامت کاهش یافت و در عین حال صادرات‌مان نیز دو برابر شد؛ بی‌تردید این موضوع به معنای توجه به اقتصاد مقاومتی است.

هاشمی در این باره ادامه داد: البته این نکته را نیز متذکر شوم که ما باید تراز دارویی‌مان مثبت باشد؛ به این معنی که در صورت نوسازی صنعت دارویی کشور در آینده و در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی بیشتر، طبعا ممکن است واردات مواد اولیه دارویی، چندین برابر رقم امروز شود. به همین دلیل نباید تنها به ارقام وارداتی توجه کرد بلکه باید صادرات را نیز در کنار آن دید. در این مقوله "تراز مثبت" و همچنین "صیانت از مردم" بسیار مهم است و نباید هیچ تعارفی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: طی دو سال و نیم گذشته متاسفانه فشارهای متعددی در حوزه دارو و همچنین تجهیزات پزشکی به ما وارد کردند، اما منطق‌ ما این بود که باید بهترین محصولات در اختیار مردم قرار گیرد؛ همان محصولی که تولید کننده در خانه خود و برای فرزند خود استفاده می‌کند باید در اختیار مردم نیز قرار گیرد. مردم به ما اعتماد کرده‌اند و باید پاسخ اعتماد آنها را به بهترین شکل بدهیم.

فرصت یک ماهه برای عمل به اقتصاد مقاومتی

وزیر بهداشت "عمل" توام با "صداقت" را لازمه اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: وزارت بهداشت همچنان که این کار را از روز اول فعالیتش در دولت یازدهم انجام داد، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، با شتاب بیشتری ادامه خواهد داد. بر اساس دستور آقای رییس جمهور در جلسه دولت نیز مقرر شد تا تمام دستگاه‌ها طی یک ماه آینده، اقدامات‌شان در راستای اقتصاد مقاومتی را به صورت کتبی و شفاهی گزارش کنند. تا جایی که من آقای رییس جمهور را شناخته‌ام، به هیچ وجه اهل مسامحه نیستند و فرمودند که اقتصاد مقاومتی جزو آرمان‌های ماست، به طور کامل آن را باور داریم و باید تمام نقطه نظرات مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم. بر همین اساس یک ماه به دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت فرصت دادند تا اقداماتی را که تا کنون انجام داده‌ایم و همچنین برنامه‌های سال 95 را اعلام کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بی‌تردید با تاکید مقام معظم رهبری و در عین حال اراده‌ای که دستگاه‌های اجرایی دارند، ان‌شاء‌الله دولت کارنامه خوبی در این زمینه بر جا خواهد گذاشت.

گروه‌های رقیب، بازار را از ما گرفته‌اند

وی در عین حال گفت: البته در این مقوله باید به یک نکته توجه کرد و آن اینکه زیرساخت‌های ما درست نیست و متاسفانه تحریم‌ها نیز آنچه که بوده را تخریب کرده است. بر همین اساس باید راه‌های جدیدی پیدا کرد. در طول 12 سال گذشته قوانین بین‌المللی متفاوت شده، گروه‌هایی که رقیب‌مان بودند، بازار را از ما گرفته‌اند و در عین حال ذائقه بازار هم متفاوت است.

هاشمی تاکید کرد: بر این اساس، مهم‌ترین مبحث، تلاش عمومی مجریان کشور برای رسیدن به هدف است، نه اینکه انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت، کارنامه‌ای شکلی یا تبلیغاتی را ارایه کنیم. باید با تدبیر و امید که البته اعتماد زمینه‌ساز آن است، کار را پیش برد. باید به دستگاه‌های اجرایی و تقنینی کشور اعتماد کرد و به سمت خواسته مقام معظم رهبری و ضرورت امروز کشور حرکت کرد. دستیابی به این هدف، زمان خواهد برد؛ مهم نظارت است که ان‌شاء‌الله انجام خواهد شد. حاصل نظارت‌ها نیز باید حاکی از آن باشد که عزم دستگاه‌ها برای دستیابی به توانمندی‌های بیشتر در جهت قدرت اقتصادی و بی‌نیاز شدن کشور در بعضی امور، جدی است.

بی‌تردید بعد از اراده عمومی مسئولان کشور، اولین مساله اقتصاد مقاومتی تعامل با دنیا، روابط اقتصادی با دنیا، استفاده از علم و دانش و تجربه دیگران و داشتن یک تراز مثبت اقتصادی است؛ به این معنی که ما وارد کننده صرف نباشیم و حجم صادرات بیش از واردات باشد. این کاری است که قدرت‌های اول اقتصادی دنیا اعم از آمریکا، اروپا و آسیا آن را انجام می‌دهند؛ به طوری که حجم واردات آنها چند صد برابر ماست، اما صادرات‌شان چند 10 برابر واردات‌شان است؛ این معنی اقتصادی مقاومتی است.

به نقل از ایسنا، وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد که در تحقق اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف، تمام بخش‌ها از جمله بخش‌های خدماتی باید مشارکت داشته باشند و گفت: در وزارت بهداشت علاوه بر "خدمات"، "تولید" نیز از جمله وظایف ماست و البته این موضوع به دارو و تجهیزات و واکسن ختم نمی‌شود، بلکه ما باید در زمینه آموزش و پژوهش هم کارنامه موفقی داشته باشیم.

 

 

نظر شما