رییس گروه a آب و خاک ستاد محیط زیست شهرداری تهران به برنا خبر داد؛

تصفیه روزانه ۲۴هزار مترمکعب آب خلیج فارس از اردیبهشت ماه

۱۳۹۵/۰۱/۱۵ - ۰۹:۱۳:۴۱
کد خبر: ۳۸۷۶۰۹
تصفیه روزانه ۲۴هزار مترمکعب آب خلیج فارس از اردیبهشت ماه
حبیب الله فتاحی از بهره‎‌برداری از تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) خبر داد و گفت: در ماه‌هایی که آب این دریاچه از رودخانه کن تامین نمی‌شود، آب آن تصفیه و به دریاچه تزریق می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، دریاچه شهدای خلیج فارس ( چیتگر)، 130 هکتار مساحت داشته و در مجاورت آن 120 هکتار مجموعه تفریحی در پهنه خشکی ایجاد شده است. گنجایش آب این دریاچه هفت میلیون متر مکعب است و سالانه یک متر (دو و نیم میلیون متر مکعب) تبخیر دارد. این تبخیر سبب شده تا برخی در خصوص تامین آب این دریاچه نگرانی هایی داشته باشند.

رییس گروه آب و خاک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی برای تبخیر دریاچه چیتگر و کمبود آب در آن وجود ندارد، اظهار کرد: شهرداری تهران برای جبران این تبخیر از بهمن‌ ماه تا اردیبهشت ماه هر سال اجازه آبگیری از رودخانه کن را دارد.

آب خلیج فارس تصفیه می شود

حبیب الله فتاحی گفت: آب دریاچه چیتگر از لحاظ کیفیتی مهم‌ترین فاکتور اکسیژن محلول که مهمترین پارامتر کیفی آب است، در مورد دریاچه شهدای خلیج فارس 8 میلی گرم در لیتر است و به علت وزش باد در این منطقه میزان اکسیژن محلول در آب تقریبا ثابت است. بنابراین نگرانی هم در این خصوص وجود ندارد. با این وجود از مدتی قبل تصفیه خانه ای برای تصفیه آب آن طراحی شده است.

وی با اعلام خبر افتتاح این تصفیه خانه تا ماه آینده و بهره برداری از آن گفت: این تصفیه خانه ظرفیت تصفیه 24 هزار متر مکعب در روز را دارد.

فتاحی در خصوص نحوه استفاده از این تصفیه خانه نیز توضیح داد: در 4 ماهی که آبگیری از رودخانه "کن" صورت می‌گیرد این تصفیه خانه آب رودخانه را به صورت تصفیه شده وارد دریاچه می‌کند و مابقی سال نیز آب دریاچه وارد تصفیه‌خانه شده و به دریاچه پمپاژ می‌شود.

دریافت سبزه و ماهی قرمز

وی همچنین در خصوص روز سیزدهم فروردین ماه و جلوگیری از آلودگی آب این دریاچه گفت: در روز طبیعت اجازه ورود ماهی قرمز به دریاچه داده نشده است. علت این موضوع نیز تغییرات احتمالی اکوسیستم دریاچه توسط این ماهی ها است.

رییس گروه آب وخاک محیط زیست شهرداری استان تهران با بیان اینکه شهرداری تهران برای دریافت ماهی قرمز مخازنی را کنار دریاچه قرار داده بود، افزود: همچنین شهرداری تهران طی اقدامی سبزه‌های سیزده را از مردم دریافت کرد، تا از آن‌ها کود گیاهی تولید کند.

 

نظر شما