سخنگوی وزارت بهداشت در نخستین نشست خبری سال جدید:

۷درصددرآمد ناخالص ملی صرف درمان آسیب دیدگان تصادفات می‌شود

۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۱۴:۳۷:۲۲
کد خبر: ۳۸۸۲۱۸
قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، گفت: هفت درصد از درآمد ناخالص ملی برای درمان آسیب دیدگان تصادفات و معلولیت آن هزینه می شود که از متوسط جهانی بسیار بالاتر است.

به گزارش گروه سلامت خبر خبرگزاری برنا،  ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین نشست خبری سخنگو با اصحاب رسانه در سال جدید اظهار کرد: حدود 7 درصد درآمد ناخالص ملی صرف درمان مصدومین ناشی از تصادفات و هزینه‌های آن می‌شود که رقم ریالی آن حدود 71 هزار میلیارد تومان است.

اجباری شدن آزمایش های تایید سلامت رانندگان

حریرچی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: براساس مصوبه دیگر مجلس آزمایش های اجباری برای تایید سلامت رانندگان و وسایل حمل و نقل عمومی از امسال اجرا می شود و این اتفاق بسیار مهمی است که می تواند در کاهش تصادفات رانندگی موثر باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما به علت میزان بالای تصادقات رانندگی حدود هفت درصد از درآمد ناخالص ملی که بر مبنای قیمت های سال 93 حدود 710 هزار میلیارد ریال می شود برای درمان آسیب دیدگان تصادفات و معلولیت آن هزینه می شود که از متوسط جهانی بسیار بالاتر است.

مصوبات مهم مجلس در حوزه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در سال جدید به مصوبات روز گذشته مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: روز گذشته مصوبات مهمی از سوی مجلس تصویب شد. بر این اساس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دائمی شد و تصویب برنامه اجرایی سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی یکی از وظایفی است که این شورا هر ساله به عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین ماده 9 این لایحه، تکلیف بیمه‌ تکمیلی و نوع قراردادها را مشخص کرد؛ به طوری که بیمه تکمیلی را خارج از بسته بیمه پایه سلامت برای دستگاه‌های دولتی منع کرد و وزارت اقتصاد و رفاه مامور نظارت بر این موضوع شدند. همچنین شورای عالی بیمه سلامت مکلف شد که هر ساله قبل از انتهای سال، تعرفه‌های درمان بخش خصوصی و دولتی را با حق فنی یکسان و واقعی که جزو بند 6 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، را تعیین کنند.

80 هزار میلیارد ریال از بدهی بیمه ها در سال 94باقی ماند

سخنگوی وزارت بهداشت، درباره کسری بودجه و بدهی بیمه ها به بیمارستان ها یادآوری کرد: تا آخر اسفند سال گذشته بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی 12 هزار و 930 میلیارد تومان برای خدمت رسانی به مردم هزینه کردند که اسناد مالی 10 هزار و 755 میلیارد تومان آن به بیمه ها ارسال شد.

وی در ادامه عنوان کرد: دو سازمان بیمه اگر اصلی شامل سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان در مجموع در سال 94، چهار هزار و 524 میلیارد تومان از این هزینه ها را پرداخت کردند و 6 هزار و 230 میلیارد تومان از هزینه های سند شده را به وزارت بهداشت پرداخت نکردند و اسناد حدود دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی به بیمه ها ارائه می شود.

 حریرچی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی حدود 60 درصد از بدهی خود را پرداخت کرده است اما سازمان بیمه سلامت عقب تر است و از پنج هزار و 424 میلیارد تومان بدهی اعلام شده فقط یک هزار و 532 میلیارد تومان را پرداخت کرده اند.

به گفته حریرچی این تاخیر بیمه ها باعث شده است که برای پرداخت اضافه کار و کارانه پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستانی شرمنده کارکنان بیمارستان ها باشیم به خصوص این که از بسیاری از پزشکان مطابق قانون خواسته ایم تمام وقت در بخش بیمارستان دولتی باشند و مطب خود را تعطیل کنند.

وضعیت بیمارستان‌سازی خارجی‌ها در ایران

حریرچی در پا خصوص آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت به کجا رسیده است؟ اظهار داشت: بیمارستان‌سازی یک پروسه طولانی مدت است و از همین رو از سرعت کار به صورت نسبی راضی هستیم اما هنوز هیچ زمینی برای احداث این بیمارستان تحویل داده نشده و یا هیچ قراردادی نهایی نشده است.

وی در عین حال از آمادگی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی و همچنین اختصاص پول از سوی بعضی دولت‌ها برای حوزه سلامت کشورمان خبر داد.

آخرین وضعیت تعیین تعرفه‌های پزشکی

حریرچی درباره وضعیت تعرفه‌های پزشکی سال 95، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، مجموعه شورای عالی بیمه و دولت مکلف اند که تعرفه را قبل از سال جدید و با قیمت واقعی مشخص کنند. در این زمینه وزارت بهداشت از آبان ماه پیشنهادات خود را ارائه داده و در شورای عالی بیمه نیز مذاکراتی انجام شده است.

وی افزود: مسلما در کشوری که تورم وجود دارد، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها کمی تحمیلی است؛ به ویژه در شرایطی که دستمزدها و حقوق را افزایش می‌دهیم. بنابراین از آنجایی که حوزه سلامت حوزه‌ای خدماتی است اکثر هزینه‌های آن مبتنی بر نیروی انسانی بوده و قاعدتا با ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، هزینه‌هایش افزایش می‌یابد.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ما پیشنهادات متعددی را با سناریوهای متعدد درباره نحوه تامین منابع لازم و میزان افزایش تعرفه‌ها ارائه داده‌ایم، عنوان کرد: بر این اساس امیدواریم دوستان در شورای عالی بیمه زودتر به نتیجه برسند.

ایجاد مراکز جدید درمان ناباروری با هدف سیاستهای جمعیتی

وی در ادامه به موضوع زوج‌های نابارور اشاره کرد وافزود : بیمه‌ها حمایت زیادی از زو‌ج‌های نابارور انجام نمی‌دهند اما وزارت بهداشت با توجه به منابعی که دارد، برنامه‌های وسیعی برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر در دستور کار دارد که از جمله آنها ایجاد مراکز جدید درمان ناباروری است.

حریر چی در مورد کمک‌های وزارت بهداشت در درمان زوج‌های نابارور افزود: موثرترین راه رسیدن به سیاست‌های جمعیتی، درمان زوج‌های نابارور است، بخشی از ناباروری ناشی از دیر ازدواج کردن یا تاخیر انداختن سن حاملگی بوده چرا که این مسئله فرصت درمان ناباروری را اندک می‌کند.

وی گفت: هزینه‌های درمان ناباروری گران است و بیمه‌ها نیز حمایت‌های چندانی در این زمینه ندارند، وزارت بهداشت برنامه‌های وسیعی در این زمینه داشته که اقشار محروم و آسیب‌پذیر بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

تجمیع بیمه ها اجتناب ناپذیر است

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تجمیع بیمه‌ها نیز خاطر نشان کرد: تجمیع بیمه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و بر همین اساس وزارت بهداشت پیشنهادهای مختلفی را ارائه داده که امیدواریم خیلی زود به نتیجه برسد.

تصویب مالیات بر سیگار در مصوبات دیروز مجلس

مجلس مصوبه مهم دیگری داشت که مالیات بر سیگار را تصویب کرد و از این طریق 1560 میلیارد تومان منبع جدید ایجاد شده و کاهش مصرف سیگار را نیز شاهد خواهیم بود.

وضعیت تخصیص بودجه‌های سال 94

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تخصیص بودجه‌های سال 94، تاکید کرد: ترجیح می‌دهیم که گلایه‌هایمان درباره وضعیت بودجه 94 را در سال 94 باقی بگذاریم و می‌دانیم که دولت نیز تمام تلاشش را در این زمینه انجام داده است. با توجه به کاهش یک سومی قیمت نفت، دولت تدبیری انجام داد تا در سطح عمومی مشکلی ایجاد نشود. در حوزه وزارت بهداشت نیز ما کار طرح تحول سلامت را با نفت 120 دلاری آغاز کردیم و انتظارمان این بود که بودجه حداقل متناسب با نرخ تورم و مقتضیات کشور افزایش یابد، اما در عین حال علیرغم همه مشکلات کوچک‌ترین خدشه‌ای در خدمات ایجاد نشد و حتی شاهد گسترش پوشش خدمات نیز خواهیم بود.

سال 95؛ سال طلایی برای وزارت بهداشت

حریرچی با بیان اینکه امسال از نظر بهره‌برداری از تخت‌های بیمارستانی جدید، طلایی‌ترین سال کشور خواهد بود، افزود: همچنین از نظر کلینیک‌های ویژه‌ای که خدمت‌رسانی کنند و نظام ارجاع را عملیاتی کنند استثنایی‌ترین سال خواهد بود و امیدواریم با کمک دولت در سال 95 هم بتوانیم بیش از پیش خدمت‌رسانی کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره وضعیت کسری‌های وزارت بهداشت در سال 95 و وضعیت مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها، در پایان یادآوری کرد: کلیدی‌ترین مشکل ما که نظام سلامت را شدیدا تحت تاثیر قرار داده، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالباتمان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز