خانه اربابی ری این روزها خرابات تنهایان شده است

۱۳۹۵/۰۱/۱۷ - ۰۸:۵۳:۱۸
کد خبر: ۳۸۸۳۵۵
خانه اربابی ری این روزها خرابات تنهایان شده است
درست در نزدیکی ورودی شهر ری خانه تاریخی قرار دارد که تنها نشانه باقی مانده از آن درختان کاجی است که از روزهای دور در حیاط خانه به جا مانده اند. کاج هایی که تنها بازماندگان دوران برو و بیای خانه اربابی 13 آبان هستند و به زودی این نشانه ها هم از بین خواهند رفت تا خانه اربابی ری در تنهایی خود فرو رود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، سید عبدالله افقهی از خوانین منطقه 13 آبان ری بوده است . خانه او در سال سال 87 با بودجه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، مرمت شد تا آنچه بر این بنا رفته است، در سایه یک مرمت سطحی پنهان شود.چراکه دست نوازش میراث فرهنگی، آنچنان هم قوی نبود،  بنای مرمت شده به حال خود رها شد و شادی کوچکش ناپایدار باقی ماند. حالا به جای شکوه و جلال ارباب، سرنگ و سیخ و سنگ معتادان، حرف اول را در خانه تخریب شده محله 13 آبان می زند.

امروز دیگر از ابهت و شکوه خانه ارباب سید عبدالله افقهی، تقریبا یک چهاردیواری باقی مانده  که آن هم پناهگاه معتادان و کارتن خواب های محل است . خانه ای که هویت تاریخی منطقه 13 آبان شهر ری به شمار می رفت، اما اکنون تنها و بی هویت در گوشه ای رها شده است.

شهرداری، خانه اربابی را رها کرد

به گفته اهالی محل، چند سال پیش بود که معتادها خانه را به آتش کشیدند، تا آنچه میراث فرهنگی برای مرمت خانه اربابی هزینه کرده بود دود شود. " امیر مسیب رحیم زاده"، مدیر اداره میراث فرهنگی شهر ری، در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، پیرامون وضعیت این خانه، گفت: سال 87 در حالی که 70 درصد بنا تخریب شده بود، مرمت آن با 10 میلیون تومان بودجه آغاز شد اما مرمت اصولی نبود و فقط در حد اندود کردن کار انجام شد.

وی در ادامه افزود: متولی بنای اربابی، شهرداری است و این سازمان هم بعد از مرمت، خانه اربابی را رها کرد و به دلیل عدم رسیدگی و شرایط جوی، مجدد تخریب شد. اما اگر امکانات مهیا باشد، خانه اربابی را دوباره مرمت و احیا می کنیم و در این خصوص با شهرداری هم صحبت هایی شده است.

حصارکشی برای حفاظت از میراث افقهی

مرتضی حسنی، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 20 در واکنش به پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری برنا، وضعیت این بنا را تشریح کرد و گفت: قلعه عظیم آباد، طی سال های گذشته به محلی نا امن و سراسر بزه تبدیل شده بود. لذا با درخواست شهروندان، شهرداری منطقه 20 اقدام به تملک محل کرد. در میان املاک این منطقه، خانه مخروبه قدیمی وجود داشت که از نظر میراث فرهنگی شهرستان ری، جزو آثار تاریخی محسوب می‌شد. به منظور حفظ و نگهداری آن و جلوگیری از اسکان افراد معلوم الحال دراین مکان، نسبت به حصار و دیوارکشی اقدام کردیم.

به گفته او در شرایط حاضر، بخش هایی از دیوارهای آجری این بنا به وسیله معتادان، تخریب شده وامکان ورود به آن برای افراد میسر شده است. از طرفی هم در بارندگی‌های اخیر بخش هایی از بام چوبی و حصیری آن فروریخته که نیازمند بازسازی اساسی است. شهرداری این منطقه در نظر دارد به زودی جلسه ای با حضور مسئولان منطقه ای و میراث فرهنگی برگزار و  نسبت به نگهداری و حفظ این بنای تاریخی اقدام کند.

بر اساس این گزارش، هرچند میراث فرهنگی مدعی مرمت این بناست اما از آنجا که ساختمان متعلق به شهرداری بوده بنابراین می توان گفت شهرداری تاکنون در حفظ و نگهداری از آن کوتاهی کرده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز