معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

اقتصاد مقاومتی اقتصاد جوانان زیر ۳۰ سال است

۱۳۹۵/۰۱/۱۷ - ۱۳:۳۷:۴۷
کد خبر: ۳۸۸۵۶۷
اقتصاد مقاومتی اقتصاد جوانان زیر ۳۰ سال است
سورنا ستاری گفت: این خصوصیت که از شکست‌ها درس بگیرند و دولت نیز باید از این شکست‌ها حمایت کند. زیرا افرادی که طعم شکست را چشیده‌اند، با نگاه بازتر و بهتری وارد فضای کار می‌شوند. در واقع اقتصاد مقاومتی اقتصاد جوانان زیر 30 سال است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، جمعی از مسئولان کشوری، سفرای چند کشور خارجی، امروز 17 اردیبهشت ماه 95 در نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در این مراسم با ابراز خوشحالی از این که آغاز سال با شروع این مسابقات مقارن شده است، اظهار کرد: در دو سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان بوده‌ایم. پیش از این اگر صحبت از اقتصاد دانش بنیان می‌کردیم کمتر فردی اشراف و تعبیر درستی از این موضوع داشت.

ضرورت قطع وابستگی به اقتصاد نفتی در محاورات مردم

وی افزود: در حال حاضر با بی رحمی تمام اقتصاد نفتی نقد و از ضرورت قطع وابستگی کشور به نفت، حتی در محاورات مردم با یکدیگر صحبت می‌شود. وابستگی ما به نفت در صد سال گذشته و فرهنگ نفتی که در فضای کسب و کار کشور حاکم شده است، حس اعتماد به نفس لازم را از ما گرفته بوده است.

ستاری عنوان کرد: ایرانیان مسلمان، ملتی با سابقه طولانی در تجارت، نوآوری و کارآفرینی بوده اند. اما این مسئله که اکنون به پول نفت و درآمدهای حاصل از آن متکی هستیم زمینه را برای فعالیت‌های کارآفرینی کمتر می‌کرد.

ضرورت افزایش سرانه GDP کشور از محل فناوری

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان این‌که آموزش تنها وظیفه دانشگاه‌ها نیست، گفت: دانشگاه‌ها وظیفه ایجاد تحول در جامعه را دارند و مسیر این تحول تولید علم، فناوری و کارآفرینی است.

وی همچنین بیان کرد: باید در کشور به جای فکر کردن به استخدام دولتی فارغ‌التحصیلان از طریق ایجاد شرکت های دانش بنیان، سهم GDP  کشور را از محل فناوری بالا ببرند و دیدگاهی جدید را که همان اقتصاد دانش‌بنیان است ایجاد کنند. زیرا در کشور ما ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای این موضوع وجود دارد.

محرک اصلی اقتصاد دانش بنیان مغزها هستند

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این که در کشور پنج میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند، گفت: ایران چهارمین کشور هم رده با آمریکا از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی است. این ظرفیت ارزشمند، پتانسیل اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است. در واقع مغز، و انسان‌هایی که اعتمادبه‌نفس کارآفرینی و اشتغال دارند محرک این اقتصاد است.

وی ادامه داد: با توجه به پیشینه طولانی کشورمان در کارآفرینی و نوآوری، باید بیش از صد سال وابستگی به درآمد نفتی را فراموش کنیم تا حس اعتمادبه‌نفس برای کارآفرینی بالا برود.

ستاری توضیح داد: تمام کشورهایی که به منابع زیرزمینی خود وابسته هستند به همین شکل زندگی می‌کنند. اگر فکر کنیم کشور را تنها به واسطه پول نفت می‌توان ارائه کرد، سخت اشتباه می‌کنیم. باید زمینه را برای اشتغال دانش‌بنیان جوانان فراهم کنیم.

عرضه تخفیف 30 تا 40درصدی رسانه ملی برای تبلیغ محصولات دانش‌بنیان

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، با بیان این که از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، موضوع اقتصاد دانش بنیان به طور جدی پیگیری شده است، گفت: زیست بوم کارآفرینی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور در حال پیاده‌سازی است. ترویج و فرهنگسازی هم از اقدامات اساسی است که در طول سال گذشته وجهه همت معاونت علمی شده است و در کنار فرهنگسازی، اجرای کامل  قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه بوده است و بیشتر بندهای قوانین آن همچون معافیت مالیاتی و گمرکی، عملیاتی شده است.

ستاری با تشکر ویژه از سرافراز و رسانه ملی و شبکه های مختلف خبری و تولیدی صدا و سیما که در طول سال گذشته که فعالیت بسیار خوبی در حوزه فرهنگسازی و ترویج فعالیت های مشترک بسیاری در موضوع اقتصاد دانش بنیان و توجه به شرکت ها و تولیدات دانش بنیان داشته اند، گفت: امروز متوجه شدم که با دستور رییس سازمان، رسانه ملی هم تخفیف قابل ملاحظه‌ای (حدود 30 تا 40 درصد) برای تبلیغات محصولات دانش بنیان تولید و ساخت داخل در نظر گرفته است که این مسئله جای تشکر ویژه دارد. تمام این موارد فضای کسب و کار را برای فعالیت شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند.

توانمندی ذاتی کشور برای پیشرفت در حوزه روباتیک

رییس ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک، اظهار کرد: رباتیک، حوزه‌ای تاثیرگذار و جدی است که نتایج سرمایه گذاری آن در آینده مشاهده خواهد شد. زیرا در این حوزه، زمینه ذاتی برای پیشرفت وجود دارد و شرکت‌های نوپای آن، توسعه خوبی را خواهند داشت. بنابراین با توجه به پتانسیل این حوزه، فرصت خوبی در دست است تا از تسهیلات آن همچون معافیت سربازی استفاده کنیم.

ستاری در بخش بعدی سخنان خود، با اشاره به نام‌گذاری سال 95، گفت: این نام‌گذاری خوشحال کننده است. مقام معظم رهبری نیز همواره در بیانات خود به این مسئله که اقتصاد دانش بنیان پایه اصلی اقتصاد مقاومتی هستند اشاره داشتند. بنابراین ما باید در جوانان اعتماد به نفس لازم برای کارآفرینی در حوزه اقتصاد دانش بنیان را ایجاد و تقویت کنیم.

وی افزود: این خصوصیت که از شکست‌ها درس بگیرند و دولت نیز باید از این شکست‌ها حمایت کند. زیرا افرادی که طعم شکست را چشیده‌اند، با نگاه بازتر و بهتری وارد فضای کار می‌شوند. در واقع اقتصاد مقاومتی اقتصاد جوانان زیر 30 سال است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با بیان این که مدیران شرکت های حامی این مسابقه را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند، گفت: برخی از این شرکت‌ها در حال حاضر چندصد میلیون دلار قیمت گذاری شده‌اند. اینها همان شرکت‌هایی هستند که از دل همین مسابقات بیرون آمده‌اند و بعد از چهار یا پنج سال به این نقطه رسیده‌اند. از این موارد در حوزه اقتصاد دانش بنیان بسیار شاهد هستیم.

ارزش افزوده بالای محصولات دانش‌بنیان حوزه زیست فناوری

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور در حال فعالیت هستند که درآمد حاصل از فعالیت آن‌ها حدود 11 هزار میلیارد تومان است. بیشترین حجم این شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بیوتک است به طور مثال یک ریال (پنج گرم) داروی بیوتک معادل 200 بشکه نفت برای کشور محسوب می‌شود. این همان هنر دانش است و اتفاقی است که باید در زندگی و اقتصاد ما رخ دهد تا از خام فروشی دوری کنیم و به تولید ثروت از علم بپردازیم.

وی وابستگی به نفت را در تعارض با وجود دانشگاه‌ها دانست و گفت: اگر ما وابسته به نفت باشیم دیگر نیازی به دانشگاه‌ها داریم. دانشگاه برای کشورهایی است که می‌خواهند ماشین سازی، طراحی، بهره گیری از فکر و ایده را دنبال کنند. دانشگاه برای کشورهایی که صنعت آنها نیاز به بخش تحقیقات را حس کرده باشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آخر بیان کرد: امیدوارم تمامی شما در راهی که انتخاب کرده‌اید ثابت‌قدم باشید و پس از هر شکست با تلاشی بیشتر مسیر خود را ادامه دهید. زیرا شما آینده کشور و عامل تحول آن هستید.

پس از این سخنان، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از بخش های مختلف یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران از جمله بخش دانش آموزی بازدید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز