سرای ملک، حلقه مفقوده بازار

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۲۱:۰۰:۲۵
کد خبر: ۳۸۸۶۵۹
سرای ملک، حلقه مفقوده بازار
تا زمانی‌که همه مالکان حجره‌ها راضی به راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در سرای ملک نباشند، وضعیت این سرا به همین شکل باقی خواهد ماند.

 به گزارش خبرگزاری برنا «محمود علی‌محمدی» گفت: در مجموعه سرای ملک پیش از آغاز فعالیت‌های عمرانی فعالیت‌های حقوقی انجام نشد و از این‌رو پس از مرمت این سرا، با بخش خصوصی و معارضان در گیر هستیم و تا زمانی که مالکان حجره‌ها راضی به راه‌اندازی آن نباشند، وضعیت این سرا به همین شکل باقی خواهد ماند.

او افزود: ماجرای سرای ملک همانند این است که خانه شخصی، آباد شود و راضی نباشد تغییر کاربری دهد، اما تا زمانی‌که مالکان رضایت نداشته باشند به همین شکل باقی خواهد ماند، این در حالی است که هنگامی که مالکان راضی شوند مجموعه میراث‌فرهنگی با تمام قوا فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت رضایت مالکان حجره‌ها در سرای ملک فعالیت‌های عمرانی آغاز می‌شود، چون مجموعه مورد‌نظر نیازمند مواردی هم‌چون سرویس بهداشتی و ترانس برق فشار قوی است، در غیر این‌صورت سرای ملک به همین شکل باقی خواهد ماند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: پیش از آغاز فعالیت‌های میراث‌فرهنگی، سرای ملک مخروبه‌ای بوده که هویت معماری و تاریخی خود را از دست داده بود و از این‌رو پس از آغاز فعالیت‌های عمرانی تغییر ساختار اتفاق افتاده و به مجموعه‌ای زیبا تبدیل شد که برای راه‌اندازی آن نیازمند همکاری مالکان حجره‌ها و یا بخش خصوصی علاقه‌مند میراث‌فرهنگی برای خریداری مجموعه مورد ‌نظر هستیم.

او  افزود: در حالت کلی در زمینه سرای ملک مرمت وظیفه میراث‌فرهنگی بوده و خارج از وظیفه خود فعالیتی انجام نداده است، اما با توجه به اینکه این مرمت‌ها تحت عنوان بازارچه صنایع‌دستی انجام گرفته و از اعتبارات صنایع‌دستی در این زمینه استفاده شده است، از این‌رو انجام فعالیت‌های مربوط به صنایع‌دستی در این مکان تبدیل به دغدغه مسئولان و مردم استان شده است.

وی تصریح کرد: نشست‌های مختلفی با مالکان حجره‌ها در این سرا برگزار شده است که این مالکان نیز مشکلات خود همچون نداشتن انباری را در صورت واگذاری این حجره‌ها اعلام می‌کنند، اما توافقاتی هم‌چون برپایی چند نمایشگاه موقت صنایع‌دستی در این محل انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا سرای ملک که در بازار سنتی زنجان قرار دارد چند سال پیش مرمت شد، اما این سرا که 40 حجره دارد دارای مالکان زیادی بوده و این مالکان راضی به انجام فعالیت‌های میراث‌فرهنگی در این سرا نیستند، از این‌رو با وجود هزینه‌های بسیاری که برای مرمت در این مکان انجام گرفته، مغفول مانده و انباری بازاریان زنجانی شده است.

 

نظر شما