گزارش برنا از احتمال اعلام وضعیت قرمز در مناطق حفاظت شده پایتخت:

طاعون به خجیر و سرخه حصار رسید

۱۳۹۵/۰۱/۱۹ - ۱۱:۱۰:۴۰
کد خبر: ۳۸۹۲۳۳
طاعون به خجیر و سرخه حصار رسید
در 2 روز گذشته در پارک ملی خجیر و سرخه حصار لاشه 10 راس قوچ و میش کشف و مسئولان دامپزشکی تهران معتقدند علت مرگ این حیوانات طاعون نشخوار کنندگان است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، طاعون نشخوار کنندگان بیماری مسری است که از دام اهلی به حیات وحش منتقل می شود. این بیماری سال گذشته صدها قوچ، میش و کل و بز را در مناطق حفاظت شده کشورمان از بین برد و حال می رود تا تعداد بیشتری از این گونه های ارزشمند را در مناطق حفاظت شده استان تهران قربانی کند.

محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفته است که پس از اینکه موج اول تلفات حیات وحش از نوع گونه کل و بز در پارک ملی خجیر در اسفند ماه سال گذشته به اتمام رسید، متاسفانه مشاهدات چند روز گذشته بیانگر ادامه این رویداد ناگوار در پارک ملی سرخه حصار  است. چراکه در در دو روز گذشته چند لاشه قوچ و میش در این پارک ملی کشف شده است. هرچند اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بلافاصله پس از کشف لاشه ها، اقدامات کنترلی لازم و پیشگیرانه از جمله ضد عفونی کردن آبشخورهای حیات وحش در این دو پارک ملی را آغاز کرد اما دامپزشکی استان تهران علت تلف شدن کل و بز منطقه خجیر را بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرده است.

به گفته او نمونه هایی از قوچ و میش تلف شده در روزهای اخیر هم جهت انجام آزمایشات مربوطه به دامپزشکی تحویل شده و منتظر اعلام نتیجه هستند تا ببینند علت تلف شدن حیات وحش در این منطقه چیست. گرچه به باور او فاجعه تلفات قوچ و میش و کل و بز استان تهران دور از ذهن نیست و در صورت عدم همکاری و پشتیبانی دستگاههای مسئول و همکار، قطعا محیط زیست با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

اینچنین که حیدرزاده گفته است نظارت محدود بر دام اهلی توسط دستگاههای متولی در استان تهران و ظرفیت بیش از اندازه دام اهلی یکی از اصلی ترین خطرات و آسیب های موجود برای گونه های قوچ و میش و کل و بز است. در پی این اتفاق نیز نگرانی اصلی توسعه بیماری احتمالی و ادامه مرگ و میر حیات وحش منطقه و سرایت آن به دیگر مناطق تحت مدیریت و حتی استان های مجاور است. بنابراین احتمال ورود به وضعیت قرمز وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفته که قرار است نیرو های نظامی مستقر در منطقه در صورت مشاهده هرگونه لاشه و حیات وحش بی حال، سریعا موضوع را به محیط زیست اعلام کنند و  در صورت ادامه تلفات احتمالی، ظرفیت نیروهای نظامی در راستای کمک به محیط زیست بسیج خواهند شد. همچنین کنترل دام در پارک ملی لار توسط منابع طبیعی، انجام واکسیناسیون دام اهلی در قشلاق توسط دامپزشکی و برقراری گشت های مشترک با منابع طبیعی در محدوده پارک ملی لار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز