معاون فنی و آموزشی سازمان نظام پرستاری تشریح کرد:

سرعت پیشرفت دیابت در کشورهای جهان

۱۳۹۵/۰۱/۱۹ - ۱۳:۱۹:۴۶
کد خبر: ۳۸۹۲۹۴
معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور، پیام روز جهانی بهداشت در سال 2016 را دیابت اعلام کرد و گفت: اپیدمی دیابت در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته به سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش گروه خبر خبر گزاری برنا، ژیلا عزتی با اشاره به اهداف روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ اظهار کرد: افزایش آگاهی در مورد ظهور در دیابت، صدمات و عواقب سرسام آور آن، به ویژه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط، تسریع مجموعه ای از اقدامات خاص، موثر و مقرون به صرفه برای مقابله با دیابت که شامل مراحل جلوگیری از دیابت و تشخیص، درمان و مراقبت از افراد مبتلا به دیابت است، و همچنین ارائه اولین گزارش سازمان جهانی جهانی (WHO) در مورد دیابت، که مسئولیت و عواقب ناشی از دیابت، حمایت قوی تر سیستم های بهداشتی، بهبود نظارت پیشگیری و مدیریت موثر را شامل می شود، جزو اهداف روز جهانی بهداشت است.

وی در مورد دیابت عنوان کرد: در سال ۲۰۰۸ حدود ۳۴۷ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت بودند و این مقدار در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه بیشتر است. در سال ۲۰۱۲ علت مستقیم مرگ و میر حدود ۱.۵ میلیون نفر در دنیا بود که بیش از ۸۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بود. با انجام پروژه های WHO در سال ۲۰۳۰ دیابت علت مرگ ۷ نفر خواهد بود.

عزتی ادامه داد: دیابت یک بیماری مزمن است که زمانی رخ می دهد که در آن لوزالمعده به صورت کافی یا موثر انسولین تولیدنمی کند . انسولین هورمونی است که در تنظیم قند خون نقش دارد و اگر به عنوان انرژی در داخل سلول ها سوزانده نشود سطح مضر آن در بدن افزایش پیدا می کند.

وی افزود: دو شکل اصلی از دیابت وجود دارد،‌ دیابت نوع یک که در آن بدن انسولین تولید نمی کند و افراد برای زنده ماندن نیاز به تزریق انسولین دارند. دیابت نوع ۲، در بدن این افراد انسولین تولید می شود اما کافی نیست و یا بدن قادر به استفاده از انسولین تولید شده نمی باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع دو معمولا کم تحرک هستند و اضافه وزن دارند که این شرایط نیاز انسولین در یک فرد را افزایش می دهد.

عزتی گفت: به مرور زمان قند خون بالا می تواند سیستم های اصلی و اعضای بدن را به طور جدی به خطر بیاندازد و باعث حملات قلبی،‌ سکته،‌ آسیب عصبی، نارسایی کلیه، ناتوانی جنسسی و عفونت شود که می تواند به قطع عضو منجر شود.

عزتی ادامه داد: بخش بزرگی از موارد بیماری دیابت با اقدامات ساده و تغییر در شیوه ی زندگی قابل پیشگیری است. همچنین با اقدامات ساده می توان شروع دیابت نوع دو را به تاخیر انداخت. حفظ وزن طبیعی، درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم و یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. دیابت قابل درمان است. دیابت می تواند کنترل شود و از عوارض آن جلوگیری کرد. تشخیص سریع و آموزش مدیریت خود جز درمان های مقرون به صرفه به حساب می آیند.

وی گفت: تلاش ها برای پیشگیری و درمان دیابت به جهت رسیدن به سه هدف توسعه پایدار قابل توجه خواهد بود. کاهش مرگ و میر زود رس در اثر بیماری های غیر واگیر به یک سوم رساندن میزان مرگ و میر در اثر بیماری دیابت تا سال ۲۰۳۰ از این اهداف هستند. بسیاری از بخش های جامعه از جمله دولت ها، کارفرمایان، معلمان، تولید کنندگان، جامعه مدنی، بخش خصوصی، رسانه ها و خود افراد نقش مهمی در این روند بازی می کنند.

عزتی هدف از روز جهانی بهداشت ۲۰۱۶،‌ پیشگیری تا درمان، تقویت مراقبت ها و افزایش نظارت دانست و گفت :اهداف اصلی این کمپین در روز جهانی بهداشت ۲۰۱۶، عبارتند از افزایش‌ آگاهی در مورد افزایش سرسام آور دیابت و عواقب آن به ویژه در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته، به جریان انداختن یک سری اقدامات خاص، موثر و مقرون به صرفه برای مقابله با دیابت است. این مراحل برای جلوگیری از دیابت و تشخیص، درمان و مراقبت از افراد مبتلا به دیابت است.

وی در پایان یادآوری کرد: برگزاری اولین گزارش جهانی دیابت که مسئولیت و عواقب ناشی از دیابت را بیان می کند و خواهان افزایش حمایت قوی تر سیستم های بهداشتی، نظارت و مدیریت و پیشگیری و مدیریت موثر دیابت است.

نظر شما