رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان تهران در گفت و گو با برنا خبر داد

درخواست ۴۰۰ هزار دز واکسن برای مقابله با طاعون

۱۳۹۵/۰۱/۲۱ - ۰۹:۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۸۹۶۲۹
درخواست ۴۰۰ هزار دز واکسن برای مقابله با طاعون
هرچند هنوز وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سرخه حصار تایید نشده اما رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان تهران از انجام اقداماتی برای کنترل این بیماری از جمله واکسیناسیون کامل دام های اهلی خبر می دهد.

محمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، با بیان اینکه اواخر سال 94 لاشه چندین قوچ و میش در پارک ملی حفاظت شده خجیر یافت و مشخص شد که طاعون نشخوارکنندگان ( ppr )  ، عامل مرگ آنها بوده، اظهار کرد: اما خوشبختانه لاشه جدیدی در خجیر پیدا نشد.

وی گفت: با این وجود در دو هفته گذشته 10 لاشه قوچ و میش در پارک ملی سرخه حصار یافت شده که بر اساس شواهد موجود تصور می شود در اثر طاعون نشخوارکنندگان تلف شده باشند. اما هنوز نتیجه قطعی در این باره مشخص نیست و منتظر پاسخ دامپزشکی هستیم.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان تهران یادآور شد: با این وجود اداره حفاظت محیط زیست استان اقدامات کنترلی از جمله ضدعفونی آبشخورهای منطقه و آهک پاشی را در دستور کار دارد و کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان نیز تاکنون دوبار تشکیل و تصمیماتی برای مقابله با این بیماری گرفته شده است.

به گفته وی از آنجا که بیماری طاعون نشخوارکنندگان اساسا از دام اهلی به حیات وحش انتقال می یابد بنابراین اداره محیط زیست از دامپزشکی خواسته تا تمامی دام های اهلی که وارد منطقه می شوند واکسینه و برای آنها پرونده بهداشتی صادر کند.در غیر اینصورت برخورد قانونی با دامداران صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان تهران همچنین از ورود دام های عشایری به مناطق ییلاقی استان تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: در صورتی که این دام ها آلوده به طاعون نشخوارکنندگان باشند حیات وحش این مناطق را تهدید می کنند و به همین علت اداره دامپزشکی از سازمان دامپزشکی خواسته تا 400 تا 500 هزار دز ، واکسن در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم همه دام های اهلی را واکسینه کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز