گزارش برنا از رویش گل به جای سرنگ، در پارک حقانی:

لاله به جای کوکنار

۱۳۹۵/۰۱/۲۵ - ۱۵:۱۷:۵۲
کد خبر: ۳۹۱۸۸۴
لاله به جای کوکنار
بوی نم باران و لاله های رنگارنگ پارک حقانی امروز هیچ شباهتی به چند ماه پیش نداشت. پیش تر، سرنگ و پایپ، تنها گلهای کاشته شده این پارک بودند. روز و شب فقط تردد معتادانی را می دیدی که در عالم خود در حال مصرف مخدر هستند. اثری از افراد عادی نبود. مردم منطقه هم حتی جرات رد شدن از کنار پارک را نداشتند. اما چه شد که پارک حقانی در طول چند ماه گذشته ناگهان به جای کوکنار پر از لاله شد و ساکنان آن چه شدند، قصه ای طولانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محله هرندی از قدیمی ترین نقاط شهر تهران است. جایی که سال ها پیش برای خودش ابهتی داشت. با ورود معتادان و کارتن خواب ها کم کم هرندی اعتبارش را از دست داد و به پناهگاه معتادان و کارتن خواب ها تبدیل شد. معضل حضور این افراد در هرندی چنان شدت گرفت که شهردار تهران با شکایت مردم منطقه، چندی پیش اعلام کرد قصد دارد وضعیت نابسامان محله هرندی را در پوشش طرحی تحت عنوان " انضباط شهری" سرو سامان دهد.

اما این تازه اول کار بود. می بایست معتادان ساکن پارک حقانی را که بیش از نقاط دیگر محله تجمع داشتند جذب کنند. پس از آن هم جایی بسازند که بتوانند از آنان مراقبت کرده و خدمات درمانی ارائه دهند. چندماهی طول کشید تا بالاخره امروز، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، مددسرای بهاران را به همین منظور افتتاح کرد. مددسرایی نزدیک به پارک که به گفته او در آن به معتادان کمک می شود مخدر را کنار بگذارند و زندگی جدیدی آغاز کنند.

آذرماه سال پیش بود که طرح جمع آوری معتادان و کارتن خواب های پارک حقانی در دستور کار شهرداری قرار گرفت. طرحی که اجرای آن از همان ابتدا با مشکلاتی همراه شد. پارکی که مدت ها میزبان صدها زن و مرد معتاد و کارتن خواب بود ناگهان رنگ تعقیب و گریز به خود گرفت. معتادان یکی یکی جمع و به مراکز نگهداری مخصوص فرستاده شدند. یکی از ساکنان محله هرندی در این خصوص به برنا می گوید:« تا چندماه پیش هم این کارتن خواب ها برای خود برو و بیایی داشتند. در پارک حقانی چادرهایی نصب کرده بودند. به راحتی مخدر مصرف می کردند و اموال دزدی می فروختند. اما عید امسال همه آنها را جمع کردند و به جای دیگری فرستادند. بعد از آن هم جای سرنگ و پایپ هایی که زیر درختان پارک ریخته بود، لاله کاشتند و این شد که امروز دیگر اثری از معتادان نیست. اگر هم باشد انگشت شمار است».

بهاران برای معتادان

قدم زدن در پارک حقانی، هرچند گفته های این ساکن هرندی را تایید می کند، اما هنوز هم رفت و آمد معتادان در محله به وضوح دیده می شود و به نظر می رسد هرندی برای زنده شدن به چیزی بیشتر از جمع آوری معتادان و زیرسقف بردن آنها نیاز دارد. این در حالی است که شهردار تهران امروز در جریان بازدید از مددسرای بهاران، دغدغه اساسی شهرداری را ورود به حوزه آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: « این مددسرا پس از جذب معتادان تاسیس شد. هدف نگهداری و بازپروری این افراد است که حداقل یک سالی طول می کشد. با این وجود نمی‌توانیم برای رفع مشکل محله هرندی زمانی اعلام کنیم. چرا که یک پروژه عمرانی نیست و باید توجه داشت که مسائل محله هرندی به اندازه تاریخ دروازه غار است. بنابراین خیلی ناشیانه است که یک موضوع انسانی را زمانگذاری کنیم».

او مدعی شد که اقدامات خوبی در زمینه جمع آوری و جذب معتادان محله هرندی انجام شده، با این وجود تاکنون فقط توانسته اند یک سوم از معتادان منطقه را جذب کنند و هنوز دو سوم از آنان باقی مانده اند.

قالیباف گفت که وضعیت هرندی نسبت به 5 تا 6 ماه قبل بسیار بهتر شده و مشکلات تقلیل یافته است. مردم م هم مطمئن باشند که مشکلات را رها نمی‌کنیم. قصد داریم دو مددسرای جدید بسازیم و به زودی مدیریت کمپ شفق را هم در دست میگیریم.

مصرف کنندگان افیون اکنون میهمان مددسرای بهاران هستند. آنان می توانند تا یک سال در این مددسرا بمانند. بعد از ترک مخدر هم می توانند کار کنند و برای بازگشت به زندگی عادی آماده شوند.اما پرسش اینجاست که آیا تنها جمع آوری و ترک معتادانی که برخی برخی از آنان 30 سال اعتیاد داشتند به تنهایی می تواند آنان را به زندگی عادی بازگرداند. یا اینکه شهرداری تهران در کنار تمام اقداماتی که انجام داده باید ارائه خدمات مددکاری را هم در دستور کار قرار دهد. با همه این حرف ها دیدن رویش لاله ها به جای کوکنار شاید نشان از آمدن فصلی نو در هرندی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز