مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی:

خسارت ۹۵۰ میلیاردی سیل به استان های غرب و جنوب غرب کشور

۱۳۹۵/۰۱/۳۰ - ۱۲:۳۵:۲۹
کد خبر: ۳۹۳۹۳۳
خسارت ۹۵۰ میلیاردی سیل به استان های غرب و جنوب غرب کشور
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی از خسارت 950 میلیاردی سیل به استان های غرب و جنوب غرب کشور خبر دادخسارت

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید محمد موسوی امروز در نشست خبری در رابطه با وقوع سیل و سرمازدگی در برخی از استان‌های کشور و خسارات ناشی از آن عنوان کرد: براساس جمع‌بندی‌های انجام شده تا ظهر روز گذشته 29 فروردین و برآورد اولیه از 16 استان کشور به این نتیجه رسیدیم که 9 استان غربی و جنوب غرب کشور براثر بارش سنگین و تگرگ 950 میلیارد تومان خسارت دیدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی یادآوری کرد: خسارت سرمازدگی در 12 استان غرب، شمال‌غرب و استان مرکزی 1050 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد: بارش سنگین سیل و تگرگ در 9 استان به 500 هزار هکتار از اراضی زراعی خسارت وارد کرده که برآورد می‌شود، 500 میلیارد تومان این اراضی زراعی خسارت دیده باشند و میزان خسارت هم بین 20 تا 100 درصد است. حدود 121 هزار و 413 هکتار باغات در استان‌های مختلف تحت تاثیر سرمازدگی و بارش سنگین تگرگ و طوفان قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با اشاره به خسارت 2 هزار میلیارد تومانی بخش کشاورزی براثر حوادث غیر مترقبه اخیر بیان داشت: 47 درصد خسارات براثر بارش سنگین، سیل و تگرگ بوده و 53 درصد هم بر اثر سرمازدگی اتفاق افتاده است.

موسوی همچنین به خسارات وارد شده به حوزه آب و خاک و امور زیربنایی اشاره کرد و بیان داشت: 200 میلیارد تومان خسارت از این ناحیه به 10 استان کشور وارد شد و در حوزه دام، طیور و آبزیان هم حدود 55 میلیارد تومان خسارت در 9 استان کشور وارد شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه زراعت، غلات، گندم و جو خسارت دیده‌اند و این خسارت‌ها بیشتر در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه متمرکز شده است.در مجموع خسارت بارش‌های سنگین، تگرگ و طوفان 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی بیان داشت: محصولاتی مانند زردآلو، آلو، هلو، گوجه‌سبز، شلیل، بادام، گردو هم که از جمله محصولات باغی به شمار می‌روند بر اثر سرمازدگی و سیل دچار خسارت شده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: اگر بارندگی در برخی مناطق آسیب‌ها و خسارت‌های جدی وارد کرده است، اما از آنجا که بارندگی در سایر استان‌ها مناسب‌تر بوده می‌توان در برخی استان‌ها نیز افزایش تولید خواهد داشت.

وی در رابطه با چگونگی پرداخت غرامت به کشاورزان حادثه دیده در سیل و سرمای اخیر تشریح کرد: در حال جمع‌بندی برای ارسال اطلاعات به هیئت دولت هستیم و تقاضا داریم تا دولت با حمایت ویژه از صندوق بیمه زمینه پرداخت غرامت توسط این صندوق به کشاورزان را هر چه سریع‌تر فراهم کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین در تلاش هستیم تا با تأمین تسهیلات بانکی و کم بهره و تأمین اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای برای بازسازی و لایروبی مناطق آسیب‌دیده اقدام کنیم.

وی بیان کرد: براساس گزارش صندوق بیمه کشاورزی حدود 27 درصد سطح باغات و حدود 34 درصد سطح اراضی زراعی بیمه است. در مجموع حدود 25 درصد باغات خسارت دیده بیمه است و در استان خوزستان هم 85 درصد اراضی زراعی بیمه شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت جبران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در سال آبی جاری از ابتدای مهر 94 تا 29 فروردین 95 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18.5 درصد افزایش بارندگی روی داده است. همچنین در 9 روز گذشته منتهی به 95.1.29 شاخص اقلیمی نشان می‌دهد که در این مدت 16 استان کشور بارش سنگین و بیش از 50 میلی‌متر داشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در هشت استان ایلام، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و خراسان رضوی تگرگ و در 12 استان به دلیل کاهش دما به صفر و زیر صفر درجه با خسارت ناشی از سرمازدگی روبرو شده‌ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز