اختصاص ۱۲هزار هکتار ازاراضی ایلام به کشت پسته/ایجاد زمینه شغلی جدید در استان

۱۳۹۵/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۵:۳۷
کد خبر: ۳۹۴۰۱۹
اختصاص ۱۲هزار هکتار ازاراضی ایلام به کشت پسته/ایجاد زمینه شغلی جدید در استان
یکی از مهمترین برنامه های مسئولان استان ایلام در سال برای اشتغال در استان، کشت پسته بوده، به همین منظور قرار است ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به پسته اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-طی سالهای گذشته ۳۰ هکتار از زمین های استان به صورت الگویی به باغ ویژه این محصول اختصاص یافت که سرانجام پس از پرورش و گذران دوره باردهی برای نخستین بار  سال گذشته پسته از آنها برداشت شد، مکان هایی که ۷۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا بلندی دارد از بهترین شرایط برای کشت پسته و باغ های این محصول برخوردار است که به این منظور مناطقی در شهرستان های ایلام، ملکشاهی، سیروان، چرداول و ایوان تاکنون شناسایی شده اند.

یکی از مهمترین برنامه مسئولان استان اختصاص ۱۲ هزار از زمین های کشاورزی استان برای کشت پسته است چراکه هر هکتار باغ پسته ۷۰ میلیون تومان درآمد دارد، حال به نظر می رسد با توجه به شرایط کشاورزی استان این محصول در آینده حرف های زیادی برای گفتن در استان ایلام داشته باشد.

حال اگر درآمد خالص برای تمامی این ۱۲ هزار هکتار در نظر گرفت، درآمدهای میلیاردی نصیب مردم استان می شود که این مهم البته نیازمند مدیریت، آموزش و تروج این بخش است.

سید اسکندر صیداییرئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام در این رابطه با بیان اینکه ایلام دارای ظرفیت های مناسبی در حوزه باغداری به ویژه توسعه باغات پسته است، گفت: ۱۴ نقطه استان که دارای پتانسیل مناسب برای تولید این محصول باشد شناسایی شده است.

سید اسکندر صیدایی تاکید کرد: این نقاط در قالب ۱۲ هزار هکتار زمین است که بر اساس بررسی های انجام گرفته در صورت ایجاد باغ پسته هر هکتار آن ۷۰۰ میلیون ریال درآمد خالص خواهد داشت.

وی همچنین یکی از رویکردهای تحقق اقتصاد مقاومتی را مشارکت مردم و برون سپاری فعالیت ها به آنها اعلام کرد و افزود: در این زمینه طرح های عمرانی نیمه تمامی که دولت با منابع محدود پیش برده به مردم واگذار می شوند.

وی یادآور شد: ۴۰ طرح عمرانی نیمه تمام استان به ویژه در حوزه ورزش شناسایی شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

صیدایی، پرورش ماهی در قفس، کشاورزی گلخانه ای به علت صرفه جویی در منابع آب و توسعه تولید صنایع دستی را از جمله طرح های اولویت دار سال جاری در استان اعلام کرد که با تحقق آنها چشم انداز مناسبی برای استان پیش بینی می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز