مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان در گفت‌وگو با برنا:

سال آینده تفکیک در مبدا را به بیش از ۸۰ در صد شهر کرمان تسری می‌دهیم/امیدواریم در شهر کرمان جشن پایان دفن زباله را بگیریم

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۱۰:۳۱:۰۸
کد خبر: ۳۹۵۷۴۵
سال آینده تفکیک در مبدا را به بیش از ۸۰ در صد شهر کرمان تسری می‌دهیم/امیدواریم در شهر کرمان جشن پایان دفن زباله را بگیریم
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان گفت: بین 360 تا 400 تن زباله را یک شب در میان از درب واحدهای مسکونی و تجاری جمع‌آوری می‌شود.

اسماعیل جهانشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا که به مناسبت روز زمین پاک انجام شد، تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان از ادغام دو سارمان بازیافت و سازمان خدمات موتوری تشکیل شده و کار تامین ماشین‌آلات موردنیاز شهرداری و مدیریت پسماندهای شهری را برعهده دارد.

وی با اشاره به موضوعات مطروحه در زمینه مدیریت پسماندهای شهری افزود: یک موضوع جمع‌آوری زباله، دیگری حمل زباله و دیگری دفع زباله است. جمع‌آوری زباله در شهر کرمان، یک شب در میان از درب منازل در ساعاتی که کمترین رفت‌وآمد در شهر است انجام می‌شود که تقریبا بهترین روش پذیرفته شده در دنیاست ضمن این که تنها ایرادی که به آن وارد است، بالا بودن هزینه‌هایش است اما پاک‌ترین، تمیزترین و راحت‌ترین روش برای شهروندان است.

جهانشاهی با بیان اینکه بین 360 تا 400 تن زباله را یک شب در میان از درب واحدهای مسکونی و تجاری جمع‌آوری می‌شود، اضافه کرد: حدود 100 دستگاه خودرو در این زمینه فعالیت می‌کنند و به سایت و محل دفن زباله‌ها می‌روند.

وی ادامه داد: در محل دفن، زباله‌ها دو قسمت می‌شوند که بخشی از زباله‌ها به کارخانه پالایش برای جداسازی زباله‌های باارزش از بی ارزش می‌روند.

این مقام مسئول زباله‌ها را به دو دسته تر و خشک تقسیم و عنوان کرد: هفتاد درصد از زباله‌هایی که به سایت می‌روند، تر و مابقی خشک هستند که این 70 درصد پشته‌گذاری شده و برای تولید کمپوست استفاده می‌شوند و از 30 درصد زباله خشک نیز آنچه را که دارای ارزش اقتصادی باشد، جدا و مابقی به عنوان ریجکت به محل دفن منتقل می‌شوند.

جهانشاهی همچنین در مورد دفن زباله گفت: دفن ما به صورت بهداشتی و لایه لایه است، زمین دفن دارای پوشش آهکی است و در جایی قرار گرفته که ارزیابی زیست محیطی بر روی آن صورت گرفته و هیچ‌گونه مشکل زیست محیطی ندارد.

وی در ادامه به سیاست‌های مدیریت‌های پسماند اشاره و اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که در همه مدیریت‌های پسماند دنبال می‌شود بحث کاهش تولید زباله است. برای کاهش تولید زباله آموزش را به صورت جدی و با روش‌های مختلف دنبال کرده‌ایم و بیشتر سعی کرده‌ایم در مدارس کار کنیم.

جهانشاهی افزود: تاکنون بیش از 25 هزار دانش‌آوز را آموزش داده‌ایم و مهدکودک‌ها را نیز هماهنگ کرده‌ایم و آموزش در مهدها را نیز پیگیری می‌کنیم. یک سری عروسک‌های فرهنگی با ماهیت اقدامات زیست محیطی تهیه کرده‌ایم.

این مدیر شهری از آموزش‌هایی به شهردار محله‌ها در زمینه کاهش تولید زباله خبر داد و اذعان داشت: با همکاری صدا و سیما فیلمی آموزشی را تهیه کرده‌ایم که امیدواریم در راستای فرهنگ‌سازی کاهش زباله پخش شود.

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد شهر کرمان شامل طرح تفکیک در مبدا می‌شود، گفت: برای سال آینده پیگیر هستیم که موضوع تفکیک در مبدا را به 80 درصد شهر تسری دهیم و الان در حال انجام امورات واگذاری هستیم.

جهانشاهی از پیگیری جداسازی کاغذ از سایر زباله‌ها با دقت زیاد خبر داد و افزود: در دستگاه‌های اجرایی، ادارات و شرکت‌ها باکس کاغذ به صورت رایگان تحویل می‌شود و سپس با هماهنگی‌های انجام شده مراجعه می‌شود و پسماندها را تحویل می‌گیریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ساماندهی کارگاه‌های بازیافتی، اقدامات خوبی انجام شده و کارگاه‌ها اکثرا شناسایی شده‌اند و اخطارهای لازم را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان از جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی خبر داد و تصریح کرد: در اجرای شیوه‌نامه‌های خاک و نخاله و راه‌اندازی آژانس‌های خاک و نخاله، ستاد تشکیل شده و هماهنگی‌های بین بخشی انجام شده و مذاکرات لازم نیز با بخش خصوصی صورت گرفته و در مرحله اجرایی کار هستیم تا راه‌اندازی آژانس‌های خاک و نخاله با قوت پیگیری شود که بتوانیم برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی به عنوان نمونه‌ای از پسماند که مدیریتش با سازمان ما است انشاالله اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی یه راه‌اندازی مرکز نگهداری سگ‌های بلا صاحب نیز اشاره و عنوان کرد: زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب نیز امسال انجام شد و مکانی برای این سگ‌ها با همکاری دانشکده دامپزشکی و جمعیت حامیان حیوانات  راه‌اندازی شده است که به جرئت می‌توان گفت در هیچ‌کدان از کلانشهرها در این زمینه با این گستردگی کار نشده است.

جهانشاهی از راه‌اندازی یک کارخانه پالایش دیگر خبر داد و گفت: با اضاف شدن کارخانه پالایش جدید می‌توانیم تمام زباله‌ها را پالایش کنیم و زباله‌ای برای دفن نداشته باشیم و امیدواریم بتوانیم جشن پایان دفن زباله را بگیریم.

وی در پایان اظهار داشت: زباله غولی است که می‌تواند خطرناک باشد و چیزی است که همراه با افزایش جمعیت و نیازهای بشر، زیادتر می‌شود پس، از مردم، رسانه‌ها و مسئولین می‌خواهم در زمینه کاهش تولید زمینه گام بردارند که بتوانیم تولید زباله را کنترل کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز