استاد دانشکده حقوق دانشگاه شاهد:

نبود تشکل‌های صنفی مقتدر مالکیت ادبی کشور را دچار مشکل کرده است

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۱۱:۰۰:۳۱
کد خبر: ۳۹۶۲۵۱
نبود تشکل‌های صنفی مقتدر مالکیت ادبی کشور را دچار مشکل کرده است
استاد دانشکده حقوق دانشگاه شاهد درباره نبود قانون کپی رایت در ایران، اظهار داشت: قوانین در ایران درباره حقوق مالکیت ادبی وجود دارد اما متاسفانه فرهنگ مناسب برای اجرای این قوانین نیست.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستار زرکلام با اشاره به برگزاری ششمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، فقدان فرهنگ سازی و احترام به حقوق مالکیت فکری را از مهمترین مسائل آسیب زننده به کالاهای فرهنگی و هنری در ایران عنوان کرد و افزود: متاسفانه این فرهنگ غلط در میان برخی افراد تحصیل کرده  و دانشگاه هم وجود دارد. 

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شاهد، ادامه داد: همچنین نبود تشکل های صنفی مقتدر و تاثیر گذار از دیگر عواملی است که مالکیت ادبی و هنری را در کشور دچار مشکل کرده است؛ بنابراین ما به لحاظ قانونی تا حدودی می توانیم پیشگیری کنیم. 

زرکلام در پاسخ به این سوال که چرا با وجود قانونی هر چند اندک این همه شاهد کپی های غیر قانونی آثار ادبی هستیم، توضیح داد: متاسفانه ما در اجرای فیزیکی قانون که توسط نیروهای مختلف باید فعال باشیم، ضعف داریم. 

به گفته این استاد دانشگاه نبود اجرای موثر  قانون مشکل امروز جامعه ادبی ایران به شمار می آید. 

* ابعاد پیوستن به کنوانسیون برن باید بررسی شود 

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شاهد همچنین درباره تاثیر پیوستن به کنوانسیون برن نیز، اظهار داشت: پیوستن به این کنوانسیون ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و ... دارد که باید به درستی بررسی شود اما اگر قرار است به بازار تجارت جهانی بپیوندیم ناچار هستیم موارد یک تا ٢٠ قوانین کنوانسیون برن را بپذیریم. 

زرکلام در ادامه با تاکید بر اینکه پیوستن به کنوانسیون برن به هر حال به نفع کشور خواهد بود و ما ناگزیر قبول آن هستیم، خاطرنشان کرد: امروز نقشه های فرش ما در کشور های هند و پاکستان کپی می شود که به دلیل نبود قانون نمی توانیم شکایتی کنیم. 

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ٨:٣٠ در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز