گزارش برنا از روند برآورد خساراتی که سیل در خوزستان به بار آورد

از وعده هلال احمر برای ارائه آمارهای جدید تا بی‎اعتمادی به آمارها از سوی نماینده مردم

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۱۶:۳۲:۱۷
کد خبر: ۳۹۶۳۹۸
از وعده هلال احمر برای ارائه آمارهای جدید تا بی‎اعتمادی به آمارها از سوی نماینده مردم
حدود دو هفته از وقوع سیل بزرگی که خسارات زیادی به مناطق مختلف کشور به ویژه استان خوزستان وارد کرد می گذرد. اما هنوز میزان این خسارت ها به طور دقیق اعلام نشده است. هرچند هلال احمر از ارائه آمارهای جدید تا دو هفته آینده خبر می دهد، اما یک نماینده مجلس معتقد است که آمارهای ارائه شده در کشور اصلا مستند نیست و اگر مسئولان در همان ساعات اولیه سیل در منطقه حضور پیدا می کردند اکنون آمارهای دقیق تری داشتند.

به گزارش خبرنگار حوادث خبرگزاری برنا، هرچند خطر سیل در خوزستان فروکش کرده و روند امداد رسانی تقریبا جای خود را به ارزیابی و تعیین ساز و کاری برای بازسازی مناطق آسیب دیده داده است، اما مردم خوزستان همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

اکبرپور: آمار دقیق خسارات ناشی از سیل به زودی اعلام می شود

مرتضی اکبرپور، معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در گفت وگو با برنا، در خصوص ارزیابی میزان خسارت های وارد شده به استان خوزستان گفت: سازمان های مسئول در این زمینه از جمله جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن باید ضمن مراجعه حضوری به محل های آسیب دیده به بررسی حجم و میزان خسارات بپردازند که در حال حاضر این موضوع در حال انجام است.

به گفته وی تا دو هفته آینده ارقام قطعی و مجزایی در هر حوزه و شهرستان ارائه خواهد شد. بنابراین آماری که تا این لحظه درباره خسارت های سیل خوزستان اعلام شده است مورد تایید نیست.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه افزود: بعد از تعیین دقیق میزان خسارت، وضعیت موجود طی نامه ای به وزیر کشور اطلاع رسانی خواهد شد.  سپس برای رفع مشکلات ایجاد شده این موضوع در دستور کار هیئت دولت قرار می گیرد. در نهایت در اسرع وقت سعی می شود ساز و کار بازسازی و تامین منابع لازم برای جبران خسارت ها پیش بینی شود.

اکبر پور  گفت: هرچند در برخی از مناطق خوزستان بنا به تشخیص هلال احمر هنوز شاهد حضور نیروهای امدادی هستیم، اما خطر به طور کلی رفع شده و سیل فرو کش کرده و شرایط اکنون عادی است.

وی از بیان نظر درباره انتقادات برخی از نمایندگان مجلس استان خوزستان در خصوص عدم امدادرسانی و حضور به موقع سازمان های مربوطه خودداری کرد و موضوع را به بخش پارلمانی سازمان مدیریت بحران کشور ارجاع داد.

دارایی: آمار و ارقام در ایران قابل استناد نیست

سید عیسی دارایی، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در خصوص وقوع سیل در استان خوزستان به ویژه در منطقه اندیمشک و دزفول و خسارت هایی که ایجاد کرده است به برنا گفت: با توجه به اطلاع رسانی که از قبل توسط صدا و سیما و سازمان هواشناسی صورت گرفته بود، انتظار می رفت که مسئولان مربوطه اقدامات پیشگیرانه لازم را در خصوص سیل انجام دهند؛ اما متاسفانه اقدام به موقعی انجام نشد.

دارایی همچنین با بیان اینکه در حوزه شهرستان اندیمشک، مناطق «قلعه مختار» و «چم گلک» متحمل بیشترین خسارت شده اند، اضافه کرد: با گذشت 48 ساعت از وقوع سیل در این مناطق، امدادگران هلال احمر هنوز در منطقه حضور نداشتند. این اقدام کارایی مدیریت سازمان چنین حیاتی را زیر سوال می برد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود اختلاف نظر درباره آمار و اطلاعات خسارت های وارده به استان خوزستان در زمان سیل، ابراز تاسف کرد: درباره یک موضوع، در کشور ما همیشه ارقامی متفاوت ارائه می شود که خیلی قابل استناد نیستند. هرچند در این موضوع خاص اگر حضور دستگاه های مربوطه در ساعات اولیه سیل ممکن می شد، می توانستند ارقامی دقیق تر ارائه کنند. با این وجود ارزیابی و جبران خسارت کشاورزان و مردم آسیب دیده در حال پیگیری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز