معاونت جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت‌وگو با برنا:

در حال حاضر به ازای هر ۵۰ هزار نفر جوان یک تشکل مردم نهاد داریم/برای ارتقاء جایگاه حوزه جوانان و امور فرهنگی در سطح کشور و بین سایر استان‌ها برنامه داریم

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۲:۰۱:۰۹
کد خبر: ۳۹۷۸۳۱
در حال حاضر به ازای هر ۵۰ هزار نفر جوان یک تشکل مردم نهاد داریم/برای ارتقاء جایگاه حوزه جوانان و امور فرهنگی در سطح کشور و بین سایر استان‌ها برنامه داریم
معاونت جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: در حال حاضر به ازای هر 50 هزار نفر جوان یک تشکل مردم نهاد در استان کرمان داریم که انشاالله تا سال 98 باید به ازای پنج هزار نفر یک تشکل مردم نهاد داشته باشیم.

معاونت جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در سال 94 توانسته با کارنامه‌ای قابل‌قبول به معنای واقعی کلمه جایگاه این حوزه را احیا کند. حوزه‌ای بسیار کلیدی و مهم که در واقع امور جوانان استان را که در برگیرنده قشر وسیعی از جامعه هستند را بر عهده دارد. لذا خبرگزاری برنا به سراغ دکتر روح‌الله اسدی معاون جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان رفته تا هم از آنچه که در سال نود و چهار بر این حوزه گذشت، بگوید و هم از برنامه‌هایش برای آینده. پس با خبرگزاری برنا، همراه باشید:

 

**سال نود و چهار بر معاونت جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان چگونه گذشت؟

از لحاظ اعتبارات سال سختی بود، سالی که خشکسالی اعتبارات داشتیم و اعتبارات‌مان بسیار کاهش یافته بود، مسئله‌ای که دولت درگیرش بود اما از لحاظ عملکرد با کمک همکارانم و نظر مساعدی که مدیرکل محترم داشتند، سال بسیار خوبی رقم خورد و اتفاقات خیلی عالی و قابل قبولی در این حوزه داشتیم درزمینه سازمان‌های مردم نهاد که حدود 40 تشکل ثبت گردید و حدود 86 تشکل در حال طی مراحل معمول برای ثبت هستند. ستادهای ساماندهی که در شهرستان‌ها تقریبا فراموش شده بود، احیاء شد و بیش از 900 مصوبه اجرایی برای امور جوانان توانستیم بگیریم و 120 ستاد ساماندهی در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شد. کمیته‌های تخصصی شکل گرفت. یازده کمیته تخصصی در مورد مسائل جوانان براساس سند توسعه فرابخشی امور جوانان شکل گرفت. اعزام‌های زیادی داشتیم. به تمامی دوره‌های توانمندسازی که وزارت برگزار کرد، ما سمن‌ها را اعزام کردیم. دوره‌های خوبی در خود کرمان برگزار کردیم و کارگاه‌های متعددی داشتیم. شروع خوبی برای امور جوانان بود.

 

**فکر می‌کنید جامعه هدف کاری شما از عملکردتان رضایت دارد؟

درواقع این سوال را باید از همان جامعه هدف مورد نظر پرسید ولی باید بگویم من افق بزرگ‌تری را در مقابل این حوزه می‌بینم که برای رسیدن به آن افق ما نیاز به زیرساخت داشتیم که الان آن زیر ساخت فراهم شده، سمن‌های فعال و ستادهای ساماندهی را داریم ارتباطات خوبی هم با دستگاه‌های متولی امور جوانان برقرار کرده‌ایم و الان می‌توانیم کار را به خوبی پیش ببریم.

 

**چند سمن در حال حاضر به صورت فعال مشغول انجام کار هستند؟

ابتدای سال 94 که بنده این مسئولیت را پذیرفتم، تعداد سمن‌های فعال استان صفر بود ولی از ابتدای سال 94 تا کنون 40 تشکل ثبت شد و سهمیه‌ای هم که وزارت به استان اختصاص داده بود، 40 تشکل بود که در سال جدید باید 60 تشکل دیگر هم ثبت شود و طبق استانداردی که هست باید به ازای هر 5000 نفر جوان یک سمن مردم‌نهاد داشته باشیم. الان به ازای هر 50 هزار نفر یک تشکل داریم و انشاالله تا سال 98 باید آمارمان را افزایش دهیم و برسانیم به ازای پنج هزار نفر که بازهم از کشورهای توسعه یافته بسیار فاصله داریم چرا که در این کشورها به ازای هرصد نفر جوان یک تشکل داریم.

 

**امسال برنامه‌های‌تان را بیشتر بر چه اساسی پیش می‌برید؟

در تهران باید به دو معاونت باید پاسخگو باشیم یکی معاون فرهنگی وزارت خانه و دیگری معاونت امور جوانان. در معاونت فرهنگی کارهای خوبی انجام شد اما در حوزه جوانان ضعف‌های زیادی داشتیم و به همبن علت امسال ما بیشتر توان را روی موضوع جوانان‌متمرکز کرده‌ایم که البته در حوزه فرهنگی هم با یک تعییر دیدگاهی وارد عمل شدیم، کارگروه فرهنگی را تشکیل داده‌ایم و از اساتید دانشگاه هم دعوت کرده‌ایم. باید بگوبم سخنرانی‌ها و همایش‌ها خروجی چندانی برای ما ندارد به همین خاطر ما امدیم کارگاه‌های آموزشی را بررسی کردیم که به مراتب بازخورد بهتری گرفتیم.

 

**به نظر می‌رسد در شهرستان‌ها بحث‌ها فرهنگی کم‌رنگ است، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

باید بگویم که با این موضوع مخالف هستم چرا که در سالی که گذشت همکارانم در شهرستان‌های بسیار تا بسیار فعال بودند. امسال ما 5 ستاد ساماندهی در مرکز استان و 115 ستاد ساماندهی در شهرستان‌ها داشتیم.

 

**در شهرستان‌های استان و حتی مرکز استان، بسیاری از ادارت آن همکاری لازم راندارند، برای برقرار شدن همکاری‌های لازم چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

طبیعی است چون ما فرهنگ کار مشارکتی‌مان ضعیف است و باید کار مشارکتی بسیار سخت است خصوصا در حوزه جوانان که 21 دستگاه باید با هم کار کنند اما جالب این است که در شهرستان‌ها چون کوچک‌تر هستند کارهای مشارکتی بهتر انجام می‌شود. در شهرستان‌ها امسال با توجه به آیین‌نامه‌های صادره و استقبالی که شد 150 ستاد و در قالب ستادها بیش از 800 برنامه اجرا شد. انشاالله لیست فرمانداران برتر را در این زمینه متشر خواهیم کرد. از جمله فرماندار زرند، کوهبنان و... کهعملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشتند به طوری که در زرند، هنوز ما ستاد استانی را در کرمان برگزار نکرده بودیم که در شهرستان زرند اولین جلسه برگزار شد و مصوبات خوبی هم داشت ولی بعضی از شهرستان‌ها مشکل دارند و هنوز آن طوری که باید ستاد برگزار شود، نشده است و هنوز فرماندار به آن دیدگاه نرسیده که در قالب این ستاد می‌تواند اقدامات خوبی برای جوانان انجام دهد.

 

**آیا برنامه‌ای برای بهبود بخشیدن به وضعیت معاونت فرهنگی و امور جوانان استان کرمان در ارزیابی‌هایی که وزارت‌خانه انجام می‌دهد، دارید؟

مسلما جایگاهی که ورزش و جوانان باید داشته باشد از آن چیزی که بوده و هست به مراتب باید بالاتر باشد. در رابطه با ارزیابی عملکرد هم باید بگویم بنا به ارزیابی وزارت در سال 93 در حوزه جوانان و در شاخص‌های ستادهای ساماندهی امورجوانان و مشرکت‌های اجتماعی ما در جایگاه 28 قرار داشتیم، حال امشال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم جزء سه یا چهار استان برتر باشیم و برای رسیدن به این مهم مشکلات زیادی داریم که حمایت جدی استاندار را می‌طلبد که تاکنون هم این حمایت صورت گرفته و انشاالله با حمایت بیشتر ایشان بتوانیم جایگاه را اتقاء دهیم و از آن وضعیت قبلی اوضاع بهتر شده است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز