درخواست فعالان محیط زیست فارس از استاندار:

حق آبه زیستی دومین پهنه آبی داخلی ایران دراستان فارس تامین شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۲:۱۱:۲۰
کد خبر: ۳۹۷۸۵۱
حق آبه زیستی دومین پهنه آبی داخلی ایران دراستان فارس تامین شود
فعالان محیط زیست فارس با ارسال نامه ای به استاندار خواستار اقدام پیگیرانه در رابطه با تامین حق آبه زیستی دومین پهنه آبی داخلی ایران در استان فارس شامل تالاب های سه گانه و بین المللی کمجان، طشک و بختگان که به صورت از دستگاه های متولی اصرار بر تامین آب آنها شده ، شدند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، درمتن این نامه که توسط 40سازمان مردم نهاد فعال درحوزه محیط زیست امضاء شده است آمده:
با عنایت به دغدغه مقام معظم رهبری و تذکرات مکرر ایشان به مسولین در رابطه با محیط زیست،و شعارهای محیط زیستی دولت تدبیر و امید، جمعی از فعالین محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد، علاقه مند به سلامت طبیعت که شاخصه ی سلامت جامعه انسانی را در ارتباط مستقیم با سلامت طبیعت می دانند ، بی تفاوتی هایی که از سوی متولیان آب نسبت به اجرای بند سه مصوبه هیات وزیران مورخه 1394/4/2به استناد اصل یکصدو سی و هشت قانون اساسی و همچنین مصوبات استانی جهت حصول و تحقق بخشیدن به این امر را اعلام می داریم.
 این جمع معتقد هستند عدم تحقق حق ابه زیستی و سد سازی بی رویه در استان نیمه خشک فارس پیامد های عدیده ای را که در زیر به چند نکته اولویت دار آن اشاره می شود در بر خواهد داشت. 
1-افزایش تبخیر آب پشت سدها، که به دلیل تبخیر شدیددر آب و هوای فارس همان حداقل آب موجود در پشت سدها در معرض خطر قرار می گردد.           
2-خشکاندن مسیر اصلی رودخانه ها، که منجر به کاهش شدید و بیش از حد آب تجدید پذیر سفره های زیر زمینی و شوری آنها گردیده است.       
 
3-در نتیجه ی انحراف غیر اصولی مسیر سیلابها و عدم انتقال گل و لای ابرفتی به اراضی زراعی ، کاهش حاصلخیزی اراضی کشاورزی خصوصا حاشیه رودخانه ها را در پی خواهد داشت.      
4-آلودگی آبهای راکد پشت سدها که سلامت آب و مصرف کنندگان را تهدید می کند. 

محیط زیست

5-نابودی تالابها و دریاچه ها که حیات آنها شاخصه تامین سلامت جامعه انسانی می باشد.         
چنانچه هر کجا سلامت طبیعت خصوصا زیست بومهای تالابی ودر یاچه ای با مخاطره روبرو شده ،شاهد شیوع و جهش چند برابری بیماری های خاص (صعب العلاج، لاعلاج)بوده ایم که بیش از دستاورد های توسعه ای هزینه ی رفع معضلات و آسیبها را برای کشور ما در بر داشته است، وبه وضوح در حوزه رودخانه کر شاهد این چالش و آسیبهای وحشتناک اجتماعی ، اقتصادی هستیم.           
6-تحمیل مهاجرت اجباری که نمونه بارز ان را در حوزه ی آبی رودخانه کر از بخش کربال تا شهرستانهای خرامه، نیریز و استهبان شاهد هستیم، که به دلیل خشکاندن مسیر اصلی رودخانه کر، تولیدکنندگان بخش های مختلف دامی ،زراعی و باغی را آواره و سر گردان شهر های مجاور نموده اند و تبعات این نوع مهاجرت بر کسی پوشیده نیست.   
7-نابودی زیستمندان مسیر رودخانه ها و تالابها که منبع سرشار درامد و اشتغال برای حاشیه نشینان و جوامع محلی و در نهایت ثبات استان و کشور می باشد.     
8-گسترش تصرف غیر مجاز اراضی بستر و حریم تالابها و رود خانه ها و سایر پهنه های آبی که از مصادیق جدید زمین خواری می باشد.   
9-تغییر غیر مجاز کار بری اراضی زراعی و غیر زراعی حاشیه تالابها.  
10-عدم تهیه و ارایه الگوی کاشت محصولات زراعی مناسب با اقلیم خشک استان فارس و جلو گیری از کاشت گیاهان با نیاز آبی بالا.                  
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز