رئیس سازمان غذا و داروی کشور خبر داد

افزایش بدهکاری شدید بیمه به داروخانه ها

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۶:۰۳:۱۱
کد خبر: ۳۹۸۰۵۳
افزایش بدهکاری شدید بیمه به داروخانه ها
رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: بدهکاری شدید بیمه ها به بیمارستان ها و داروخانه ها که همواره نیز در حال افزایش است می تواند به موفقیت های طرح تحول نظام سلامت آسیب بزند.

به گزارش گروه خبر خبر گزاری برنا، رسول دیناورند  چهارشنبه در همایش معاونان غذا و داروی کشور در همدان گفت: در حوزه دارو دولت در سال جاری به شدت بر روی کمبودها حساس است چرا که امسال به گونه ای سال آخر فعالیت دولت یازدهم است و باید همه کنترل و نظارت ها تا انتخابات بعدی به طور کامل انجام و پیگیری شود.

وی تصریح کرد: در این حوزه بدهکاری شدید بیمه به بیمارستان ها و داروخانه ها یکی از کمبودها است که می تواند زنجیره تامین را دچار مشکل کند.تلاش ها برای رفع این مشکل زیاد و بی نتیجه است چرا که روز به روز این بدهی سنگین تر شده و نگران کننده است و این می تواند باعث شروع بحران کمبود شود که حل آن ساده نیست.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور بیان کرد: این بدهی می تواند زنجیر وار در سیستم درمانی تاثیر گذار باشد به گونه ای که هم اکنون دیده می شود که برخی بیماران را نسخه به دست برای تامین دارو به بیرون می فرستند و علت آن نیز این است که بیمارستان پولی ندارد که به پخش کننده بدهد و پخش کننده نیز دارویی در اختیار بیمارستان قرار نمی دهد.

دیناورند با بیان اینکه کمبود را نمی شود درمان کرد افزود: باید از این مشکل پیشگیری کرد و اصل هنر ما هم پیشگیری از کمبود است چرا که اگر کمبودها ایجاد شود باید برای حل آن دوندگی های زیادی داشته باشیم.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مقدار واردات دارو در سال 94 از سال 91 که بحران شدید دارویی وجود داشت کمتر بوده که این یک تناقض است.

وی ادامه داد: این یعنی ارزی که در سال 91 برای واردات دارو هزینه شده است بسیار بیشتر بود اما باز در این حوزه مشکل داشتیم اما در این مدت برنامه ریزی ها به گونه ای بوده است که کمبودی نداشته باشیم.

دیناروند افزود: سال 95 هم که سال اقتصاد مقاومتی است باید از ایجاد بسیاری از کمبودها جلوگیری شود و اگر در حوزه ای کمبود وجود دارد به دلیل کاهش واردات برای استفاده از توان داخلی است.

وی تصریح کرد: دعوای سر داروخانه ها هم امروز مباحث صرفا کسب و کاری است که هر روز یک نماینده مجلس و یا خود ملت به این موضوع اعتراض می کنند.

دیناورند افزود: در رابطه با تجهیزات پزشکی کارهای بزرگی انجام شده است که این کارها در این طرح و در مورد دارو بیشتر به چشم می خورد چرا که پیش از این، این حوزه رها بود و بیماران برای خرید تجهیزات به بیرون از بیمارستان رفته و به صورت نقدی خرید خود را انجام می دادند و پس از آن نیز مشخص نبود که آیا بیمه ها آن را قبول می کنند.

وی عنوان کرد: اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت تامین این تجهیزات نیز به بیمارستان ها محول شد و پرداخت ها از جیب مردم کم شد در حالیکه منتقدان می گفتند کمر دولت در این طرح شکسته می شود.

وی تصریح کرد: آنها معتقد بودند که این رایگان پردازی می تواند باعث افزایش درخواست مردم شود اما این سهم کاهش پیدا کرد، ضمن اینکه دسترسی را دهها برابر بیشتر کردیم و میانگین رفتن بیماران برای تامین دارو و تجهیزات به بیرون از بیمارستان کمتر از سه درصد شد.

وی ادامه داد: میزان دسترسی به خدمات نیز با اجرای این طرح 13 تا 14 برابر بیشتر شد، اما در کل موفقیت اصلی ما این است که هزینه دارو و تجهیزات پزشکی در کل حوزه سلامت کاهش پیدا کرده است.

**فرهنگ غذایی ایرانیان نیازمند اصلاح است

رئیس سازمان غذا و داروی کشور عنوان کرد: اثرات فعالیت ها در حوزه غذا و دارو در دراز مدت خود را نشان می دهد همانگونه که بحران کمبود دارو را حل کردیم.

وی افزود: در حوزه غذا محور اصلی ما امسال اجرای سند مبارزه با بیماری های غیر واگیر است و کل جهان برای مبارزه با این بیماری بسیج شده است.

وی ادامه داد: تحرک در جامعه همواره در حال کاهش و تغذیه نامناسب تر شده و زندگی ماشینی همواره در حال افزایش است و نتیجه آن افزایش وزن بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های کلیوی است.

وی تصریح کرد: 75 درصد بار بیماری ها مربوط به بیماری های غیر واگیر است و بیشتر مرگ و میرها نیز به این دلیل انجام می شود و جمهوری اسلامی ایران در این حوزه در منطقه امروز پیشرو است.

وی عنوان کرد: کاهش نمک، کاهش دریافت کالری مردم از اسید چرب به ترانس از جمله فعالیت هایی است که تنها با تلاش ما محقق خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ما ضوابط و معیارهای فنی را اصلاح می کنیم تا استاندارد ملی اصلاح می شود ما منتظر اصلاح استاندارد نمی مانیم همان گونه ما تاکنون نمانده ایم چرا که اعمال ضوابط فنی ما حاکمیت داشته و باید اجرا شود.

دیناروند عنوان کرد: هم اکنون برنامه ها بر این است که باید اسید چرب ترانس غذاهای دریافتی را به صفر برسانیم و در حال کاهش مرحله ای این امر هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت ذائقه مردم به شکل وحشتناکی عوض شده است ادامه داد: برای کاهش شکر نوشابه و آبمیوه های شکر دار برنامه ریزی شده و باید به مرحله اجرا برسیم چرا که هم اکنون تنها در هر نوشابه در 100 سی سی 14 گرم شکر وجود دارد.

وی بیان کرد: در دلستر مالت که نباید شکر وجود داشته باشد را شیربن و آن را تخریب کرده و این ماده مفید را به یک نوشیدنی مضر تبدیل کرده اند.

دیناورند با بیان اینکه هم اکنون مصرف نمک در کشور 2.5 برابر مطلوب جهانی است افزود: میانگین کالری دریافتی مردم 20 تا 30 درصد بیش از میانگین جهانی است.

وی ادامه داد: فقط چهار درصد ایرانیان انرژی کافی را دریافت نکرده و مابقی افراد مازاد نیاز دریافت می کنند.

** 55 درصد کالاهای کشور نشانگر تغذیه ای دارند

دیناروند گفت: نشانگر تغذیه ای یا چراغ راهنمای تغذیه ای برای معرفی میزان مواد مضر همچون قند، چربی، اسید چرب ترانس و نمک کمک کننده است و خیلی از استان ها در این برچسب گذاری ها موفق عمل کرده اند.

وی عنوان کرد: در استانی مانند یزد 80 درصد این برچسب گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح باید به 100 درصد می رسیدیم ولی با این رکود صنعتی باز جای خوشحالی دارد که واحد ها تا این حد همکاری داشته اند که برای پاسخگویی به این زحمات باید به واحد ها کمک کنیم و نظارت ها باید جدی تر باشد.

وی ادامه داد: انتظار مردم برای اعمال این نظارت ها بیشتر است و 63 درصد هم معتقدند که این نظارت ضعیف است اما برای تولید هم باید کمک کرد.

وی با بیان اینکه بروکراسی در حوزه غذا، آرایشی و بهداشتی بالا است افزود: با کاهش این بروکراسی ها باید سرعت را بالا ببریم.

وی بیان کرد: در حوزه غذا ظرفیت خوبی برای واردات و صادرات داریم و برخی واحد های ما دارای برند جهانی هستند.

** 10 درصد غذای موجود در بازار ما قاچاق است

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مبارزه با تقلب و قاچاق که هیچگاه از هم جدا نمی شوند در حال انجام است اما این میزان قاچاق بالا است.

وی ادامه داد: عدد قاچاق غذا در کشور بالا است اما درصد آن بالا نیست چرا که بازار غذای کشور ما یک بازار یک هزار و 200 میلیارد ریالی است.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور عنوان کرد: باید در این حوزه با جدیت وارد شده و راه های ورود به این حوزه را ببندیم و در حوزه نظارت از توان خارج از شبکه دولتی استفاده کنیم.

** در تامین تجهیزات پزشکی باید به توان داخل تکیه کرد

دیناورند ادامه داد: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی که محور آن حمایت از تولید داخل و شرکت های دانش بنیان است ما خود تولید داریم اما دهها شرکت از چین و هند این کالاها را وارد می کنند.

وی بیان کرد: برای مقابله با قاچاق، این شرکت ها فعال شدند اما فعالیت آنها لزومی ندارد و با تکیه به توان خود می توانیم نیاز را تامین کنیم و تامین تجهیزات و دارو را باید به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار کرد.

** برخی عطاری ها آشکارا در حال تخلف هستند

رئیس سازمان غذا و داروی کشور عنوان کرد: در حوره فرآورده های سنتی و مکمل ها برنامه توسعه ای داشته و به دنبال افزایش مصرف اینها هستیم اما باید زیر ساخت ها برای دانشگاه فراهم شود.

وی ادامه داد: در جایی که باید جدی تر عمل می کردیم و اینگونه نشد عطاری ها است که برخی دانشگاه ها خوب برخورد کردند اما برخی حتی با متادون فروشی عطاری ها هم برخورد نمی کنند.

وی اضافه کرد: نباید اجازه تخلف آشکار به عطاری ها بدهیم ولی چه در جاهایی که تحت نظارت مستقیم است و یا اماکنی که تحت نظارت ما نیستند، ضعیف عمل می کنیم.

وی تصریح کرد: سوپر مارکتی ها خیلی راحت جنس قاچاق می فروشند و به جرات می توان گفت 50 درصد اجناس سوپر مارکتی های بزرگ بویژه در تهران این وضعیت موجود است.

** 300 آزمایشگاه کنترل کیفیت در کشور فعال است

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: آزمایشگاه امسال چند کار بزرگ به نتیجه خواهد رساند که همه آنها جزو مطالبات مردمی هستند.

وی بیان کرد: یکی از این موارد کنترل، آلاینده ها و تقلبات است که حدود 500 میلیارد ریال در این بخش هزینه کردیم و تا سال 96 این پروژه به نتیجه رسیده و اجرایی می شود.

وی بیان کرد: فعالیت معاونت غذا و دارو با صدور مجوزهایی همچون مجوز تولید، صادرات، عرضه و واردات همراه است همه را ما می دهیم که صدور این مجوزها فرآیندی است که اگر مراقبت نشود می تواند دارای ابهام بوده و امکان فساد را فراهم کند.

همایش معاونان غذا و داروی کشور هشتم و نهم اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال برگزاری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز