بزرگترین دستاورد دولت یازدهم دوساله شد

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۱۲:۳۲:۰۸
کد خبر: ۴۰۰۷۸۵
بزرگترین دستاورد دولت یازدهم دوساله شد
آرزو میرزاخانی- دبیر اجتماعی

بر خلاف آنچه که در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود، تا سال 1393 در کشور، 60 درصد از هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می شد. تحریم های و هزینه های گزاف درمان در کنار تعرفه های نجومی سبب شده بود تا بسیاری از مردم به جای مراجعه به پزشک ترجیح دهند از روش های خوددرمانی استفاده کنند تا اینکه برای درمان یک سرماخوردگی آن هم در بیمارستان های دولتی پول زیادی بپردازند. بسیاری از بیماران خاص نه تنها دارویی برای مصرف، بلکه توان بستری شدن در بیمارستان را هم نداشتند. شاید به همین علت بود که وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید در همان سال خبر از اجرای طرحی به نام " طرح تحول نظام سلامت "  داد که بر اساس آن سهم پرداختی مردم برای هزینه های سلامت به زیر 60 درصد می رسید. هدف از اجرای طرح تحول سلامت کاهش هزینه‌های بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی و در کل هزینه های درمانی مردم عنوان شد.

اکنون دو سال از اجرای این طرح می گذرد. دو سال طلایی برای مردم با همراهی ویژه بخش‌ها و ارگان‌های تصمیم‌ساز درحوزه سلامت کشور که سبب شد هزینه های درمانی تا حدود بسیار زیادی کاهش یافته و در بیمارستان های دولتی رایگان شود. به جرات می توان گفت که اجرای این طرح با توجه به دستاوردهایی که داشت، در کنار اجرای برجام، یکی از اثرگذارترین اقدامات دولت تدبیر و امید به شمار می رود. افزایش تعداد پزشکان، ماماها و پرستارها در کنار افزایش تخت های بیمارستانی، کاهش سهم پرداختی مردم در بخش بستری، کوتاه کردن دست قاچاقچیان دارو و در نتیجه کاهش قیمت دارو و تامین کمبود داروهای بیماران خاص گواهی بر این ادعاست.

کارشناسان بر این باورند که ارتقای کیفی و کمی خدمات در ٥٧٠ بیمارستان دولتی، تأمین پزشک در بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی دولتی، تدوین و اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها، کاهش پرداختی مردم به کمتر از ٦‌درصد در شهرها و ٣‌درصد در روستاها به علاوه تکمیل سیستم شبکه در شهرهای زیر ٢٠‌هزار نفر و برطرف شدن کمبود دارویی باعث شد تا امروز مشکل خاصی در حوزه سلامت کشور نداشته باشیم.

بیمه سلامت ایرانیان نیز در این دو سال وزارت بهداشت را برای اجرای طرح تحول سلامت تنها نگذاشت. چراکه براساس گفته های وزیر بهداشت بیمه سلامت ایرانیان، بیمه شدن رایگان را به همه مردم تعمیم داد و باعث شد حدود 11 میلیون نفر از این خدمات استفاده کنند. این بیمه ارزش دفترچه بیمه را نیز به همه خدمات اعم از سرپایی و بستری گسترش و بدون داشتن منبع مالی مشخص، تعهدات خود را به 5 برابر افزایش داد.

گفتنی است، به تبع در مسیر اجرای این طرح همانند دیگر طرح ها، مشکلاتی هم وجود داشته است اما به نظر می رسد، وزارت بهداشت با تمام توان می رود تا طرح تحول نظام سلامت را سه ساله و همچنان خدمات بهداشتی با کیفیت و هزینه های ارزان را به مردم هدیه کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز