در برنامه گفتگوی ویژه خبری

دو سوم مردم تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند

۱۳۹۵/۰۲/۱۶ - ۱۴:۳۳:۳۱
کد خبر: ۴۰۱۱۰۵
دو سوم مردم تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: دستیابی به اهداف طرح تحول سلامت، استمرار عزم ملی سیاست گذاران را می طلبد.

به گزارش گروه خبر خبر گزاری برنا، ایرج حریرچی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به تشریح نتایج دومین سالگرد اجرای طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: اگر مجموع اقدامات در حوزه بهداشت و درمان را پس از اجرای طرح تحول سلامت نسبت به گذشته بسنجم نمره الف به اجرای این طرح می دهم اما اگر آن را با ایده آل ها مقایسه کنم نمره پایین تری اجرای طرح تحول سلامت به خود اختصاص می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: 25 میلیون شهری نیز تحت پوشش اجرای این طرح قرار دارند که بر این اساس هم اکنون دو سوم مردم ما تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند و برای همه افراد نیز مراقب سلامت تعریف شده است.

معاون کل وزارت بهداشت و درمان همچنین اضافه کرد: بر اساس این طرح 28 میلیون روستایی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در شهرهای زیر 20 هزار نفر تامین پزشکان به 6 هزار و 700 رسید. حریرچی در ادامه با اشاره به این که دولت تدبیر و امید در ابتدا قصد داشت یارانه افرادی را که تمکن مالی دارند را قطع کند گفت: بیماری منتظر نمی ماند لذا باید اقدامات مناسبی برای حوزه بهداشت و درمان انجام داد. وی با بیان به این که در سال های 90 و 92 شاهد عدم بهره مندی مردم در مراجعه به پزشکان عمومی، تخصصی و بیمارستان ها بودیم بیان کرد: در آن سال ها مراجعه مردم به پزشک عمومی 8 درصد کاهش یافته بود یعنی کسانی که مریض می شدند بر روی زمین می ماندند زیرا به دلیل مشکلات مالی ترجیح می دادند که از بهداشت و درمان خود بگذرند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، با بیان این که پاشنه آشیل طرح تحول، تامین منابع مالی از طریق نظام بیمه ایست، افزود: متوسط تاخیر بیمه ها در پرداخت به بیمارستان ها در دولت گذشته 14 درصد بود که همزمان با شروع طرح تحول سلامت بیمه ها همت کردند و اقدامات خوبی صورت گرفت و لذا تامین اجتماعی هم در این امر همراهی های لازم را به عمل آورد.

حریرچی در خصوص تاخیر بیمه ها به حدود 3 الی 5 ماه کاهش یافته است افزود: متاسفانه در سال 94 شاهد تخصیص بودجه خوبی برای حوزه سلامت نبودیم و این امر سبب شده بود تا بیمه ها در پرداختی خود تاخیر پیدا کنند. وی با اشاره به این که بیمه سلامت 8، 9 ماه و تامین اجتماعی 4 ماه تاخیر دارد افزود: درصدی از درآمدی ناخالص ملی باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد.

معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به این که منابع حوزه سلامت باید افزایش یابد گفت: متوسط سهم بیمه ها و دولت 35 الی 41 درصد است . وی با بیان این که اگر دولت و بیمه ها پول ندهند مردم باید دست به جیب خود ببرند اظهار داشت: در دهه 80 ، 7 درصد مردم متحمل هزینه های کمرشکن در حوزه درمان می شدند و این زیبنده نظام نبود. حریرچی دررابطه با منابع پایدار را پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم به اهدافمان دست یابیم افزود: باید عزم ملی در سیاست گذاران وجود داشته باشد.

قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه، اصلاح نظام "سلامت" 10 تا ٤٠ سال زمان می‌برد، به برخی از دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: 14 میلیون و 700 هزار نفر طی دو سال اجرای طرح در بستری حمایت مالی شدند، 920 هزار زایمان طبیعی داشتیم، 2میلیون و صدهزار متر مربع بازسازی و بهسازی مراکز درمانی و 6640 مطب بازسازی شدند و همچنین در دوسال اجرای طرح تحول ٤٢ درصد قیمت تجهیزات پزشکی کاهش یافت و هزینه دارو و تجهیزات سرپایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز