رییس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت:

چاقی مهم ترین تهدید سلامت در بانوان است

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۱۶:۲۴:۵۴
کد خبر: ۴۰۱۸۳۹
چاقی مهم ترین تهدید سلامت در بانوان است
رییس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت، چاقی را مهم ترین تهدید سلامت در بانوان دانست که به دلایلی مانند عادت های بد غذایی و نداشتن فعالیت بدنی کافی بروز می یابد و گفت: در ایران، 60درصد بانوان میانسال به بالا، دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این آمار، در استان های کشور متفاوت است.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، دکتر "کامران باقری لنکرانی" اظهارداشت: باتوجه به افزایش امید به زندگی در بانوان که آمارهای رسمی کشور، سن 76سالگی را اعلام می کند و در برخی آمارها، 80سالگی هم ذکر شده است، با موجی از سالمندی و بیماری های مزمن، از جمله سرطان در سال های آینده روبرو هستیم.
وی سپس  به برگزاری پنجمین دوره از سمینار بین المللی سلامت زنان،اشاره کرد وافزود: این سمینار با موضوع های توجه به پیشگیری، غربالگری و تشخیص به موقع سرطان ها در بانوان، بیست و نهم و سی ام اردیبهشت، برگزار می شود.
رییس سمینار بین المللی سلامت زنان عنوان کرد:در پنجمین دوره از این سمینار، به موضوع سرطان در بانوان، از زاویه پیشگیری، غربالگری و تشخیص به موقع، تاکید می شود.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت ادامه داد: با وجود برداشت عمومی مبنی بر اینکه بیشترین شیوع سرطان در بانوان، مربوط به سرطان پستان است، اما سرطان های گوارشی در صدر علت های مرگو میر بانوان در اثر این بیماری جای گرفته که شامل سرطان هایی از جمله مری، معده و روده بزرگ، می شود.
دکتر لنکرانی علت وقوع سرطان ها را از جمله مباحث پیش بینی شده برای این سمینار عنوان کرد و افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده، وقایع هزار روز نخست زندگی هر فرد، نقش تعیین کننده ای در سلامت آینده او دارد و بر این اساس، توجه به سلامت نوزادان و حتی جنین، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این سمینار هم این نگاه زنجیره ای، بررسی می شود.
وی مصرف دخانیات را عامل دیگری در بروز سرطان ها برشمرد و گفت: اگر چه مصرف سیگار در بانوان ایرانی بالا نیست، اما با گرایش به مصرف قلیان مواجه هستیم که افزایش آمار ابتلا به سرطان ها را به همراه دارد.
رییس سمینار بین المللی سلامت زنان، تشخیص زودرس سرطان ها را به کمک روش های تشخیصی مانند ماموگرافی، از جمله مباحث این سمینار معرفی کرد.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت افزود: در سال های اخیر در دنیا، برای ماموگرافی یک استانداردسازی انجام شد که در ایران هم مورد توجه قرار گرفت و همین امر در مقابله با سرطان ها، موثر واقع شد.
دکتر لنکرانی ادامه داد: روش های نوین غربالگری و اخلاق در غربالگری، از دیگر موارد پیش بینی شده برای بررسی در این سمینار است، همچنین استادان و صاحب نظران، به این موضوع که چطور در برابر سرطان رفتار کنیم، می پردازند.
وی با اشاره به پیش بینی 40درصد سالمند در کشور، در طی 50سال آینده، آن را موضوعی بحران ساز دانست که در این سمینار هم به صورت میزگردی علمی، روش های اجرای سیاست های جمعیتی مورد تبادل نظر قرار می گیرد.
رییس سمینار بین المللی سلامت زنان یادآور شد: از 740مقاله ارسال شده به دبیرخانه این سمینار، 430مورد به صورت پوستر و 30مورد به صورت سخنرانی ارایه می شود که سه مورد از سخنرانی ها، از کشورهای آمریکا و هلند است.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت، از همکاری دانشگاه "لِیدن"هلند برای سومین سال متوالی در این سمینار، همکاری فرهنگستان علوم پزشکی، دفتر امور بانوان استانداری فارس و دیگر مراکز تحقیقاتی خبر داد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز