بررسی خواص گیاه آمله در گفت و گو با نویسنده کتاب عطارباشی:

آمله، تقویت معده واشتها آور

۱۳۹۵/۰۲/۱۹ - ۰۹:۱۰:۳۵
کد خبر: ۴۰۱۹۵۸
آمله، تقویت معده واشتها آور
از آمله با نام‌های آملج و آنوله که نام هندی آن است نیز یاد می شود. آمله میوه درختی است که این درخت در نواحی هندوستان می روید و به بزرگی درخت گردو بوده و برگ های سبز و ریز و انبوه دارد. میوه این درخت ترش مزه و بی ریشه و سنگین وزن و زرد رنگ است.

مهناز افشار در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا،درباره گیاه آمله گفت: آمله گیاهی است درختچه ای با برگ های ریز و انبوه و گل های خاکستری و میوه کروی در زبان فارسی به این گیاه، آمله و در طب سنتی به آن آملج (املج) می‌گویند.

افشار ادامه داد: میوه این گیاه طعمی تلخ و گس دارد و پوست نازک آن مشابه آلوچه و به اندازه گردو است.

نویسنده کتاب عطارباشی با بیان اینکه برای از بین بردن مزه تلخ و گس آمله، آن را سه روز در شیر گاو خیس می‌کنند، سپس می‌شویند و خشک می‌کنند که در این صورت به آن «آمله پرورده» یا «شیر آمله» می‌گویند. این گیاه غنی از ویتامین C است. طبع آن سرد و خشک و ضد سودا و بلغم است.

خواص درمانی آمله

افشار در ادامه سخنانش آمله را تقویت کننده معده و خشک کننده رطوبت‌های گوارشی دانست و گفت: قابض، خنک کننده، تقویت کننده معده، خشک کننده رطوبت های گوارشی، اشتهاآور، ضد استفراغ، رفع کننده اسهال و سودای گوارشی است.اشتها آور

این کارشناس طب سنتی ترکیب آمله و حنا به صورت ضماد، باعث تقویت مو می شود. ترکیب آمله و افسنتین باعث تقویت معده و ترکیب آمله و لیموترش اسهال خونی را  نیز قطع می‌کند.

درمان بواسیر با آمله

وی افزود:30 گرم آمله، 30 گرم بلیله، 30 گرم افتیمون، 30 گرم اسطوخودوس، 50 گرم هلیله کابلی، 100گرم فلوس،  100 گرم مقل ارزق و 100 گرم عسل. مقل ازرق و فلوس را کمی در آب جوش حل کرده و سپس بقیه داروها را کوبیده و با عسل مخلوط کرده، روزی 1 تا 2 قاشق میل کنیدو بواسیر را بدون جراحی درمان کنید.

کم سویی چشم با آمله درمان می‌شود

به گفته او  10 گرم آمله، 10گرم هلیله سیاه، 10 گرم تخم شنبلیله، 10گرم دارچین، 30گرم سیاهدانه و 30 گرم رازیانه. همه را در آسیاب برقی مخلوط کرده و در نیم کیلو عسل مخلوط کنید. روزی 2 تا 3 قاشق می توان میل کرد. اگر چنانچه کبدتان گرم شد، از شربت خاکشیر هم استفاده کنیدو فایده درمانی آمله ببنید.

خانم هایی که بعد از سزارین شکمشان بزرگ می‌شود

افشار اضافه کرد:10  گرم آمله، 5 گرم فلفل، 5 گرم دارفلفل، 5 گرم سعد، 5 گرم زنجبیل، 5 گرم پوست هلیله زرد، 5 گرم هلیله سیاه، 10گرم زبان گنجشک. همه مواد را نرم کوبیده و در نیم کیلو عسل حل کرده، روزی 3 قاش مرباخوری میل کنید و بعد از زایمان شکم خود را کوچک کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز