تکرار آیین باستانی و مذهبی در قزوین؛

مردم قزوین به مراسم شکرگزاری پنجاه بدر می روند

۱۳۹۵/۰۲/۱۹ - ۱۲:۵۹:۲۷
کد خبر: ۴۰۲۲۱۰
مردم قزوین به مراسم شکرگزاری پنجاه بدر می روند
هرساله با فرارسیدن نوزدهم اردیبهشت مردم استان قزوین به محل مصلی شهر می روند تا به پاس تشکر از نعمات الهی از جمله بارش باران دور هم جمع شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، مردم قزوین با گذشت 50روز از آغاز سال جدید در باغ های منطقه مصلی ضمن نیایش به درگاه خداوند به صله رحم با یکدیگر می پردازند؛ این مراسم نوعی شکرگزاری برای بارش باران و یا دعا برای طلب باران است و مردم سالی پرباران و پربرکت را با خواندن نماز باران از خداوند متعال طلب می کنند.

آیین پنجاه بدر شبیه به مراسم 13بدر بوده و مردم در این روز با حضور در مصلای قزوین که اطراف آن باغ قرار دارد روز خود را در طبیعت سپری می کنند.

پخت و توزیع غذاهای نذری از جمله آش رشته و دُیماج و انواع تنقلات چون شیرینی باقی مانده از عید، خوردن هندوانه، آجیل مشگل گشا و میوه نیز بخش دیگری از مراسم پنجاه بدر را شامل می شود.

این مراسم معمولاً با جمعیتی بین ۳ تا ۵هزار نفر در باغ های جنوبی قزوین در قسمت مصلا برگزار می شود هرچند که گاه نیز این جمعیت پارک‌ های دیگر نواحی شهر را برای برگزاری این مراسم انتخاب می کنند اما مرکز اصلی انجام این آیین منطقه مصلا است.

مجتبی عباسی کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در مورد این مراسم می گوید: مردم قزوین این آیین را که با نماز همراه بوده، پنجاهمین روز اول سال یعنی نوزدهم اردیبهشت ماه درمصلای شهر که از بناهای دوره قاجار است، برگزار و از نماز آن به عنوان«صلاه الاستسقاء» یاد می کردند که البته از نمازهای مستحبی محسوب می شود.

وی افزود: موقعیت اقلیمی قزوین به گونه ای بوده که بعد از نوروز نیاز به باران و بارندگی در آن بسیار مهم  است به گونه ای که مردم این ایام را«بخت باران» نام گذاری کرده بودند و همین موضوع می رساند که بارندگی را برای باغستان های شهر بخت و اقبال می دانستند.

عباسی عنوان کرد: درخصوص آیین پنجاه بدر به نظر می رسد با آیین«گاه انبارها» نزدیکی داشته باشد این آیین از جشن هایی بوده که به‌ طور معمول میان روزهای ۱۴ تا ۲۰اردیبهشت برگزار می شده که سنت آن به پیش از اسلام بازمی گردد البته بر اساس برخی نظریه ها آیین پنجاه بدر قزوین نوعی آیین ستایش الهه آب بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از آیین های پنجاه بدر چسباندن سنگ به بدنه یا دیواره های آب انبار موجود در حاشیه مصلا بوده که آن نیز به دوره قاجار تعلق دارد.

رسم چسباندن سنگ به دیوار و رها کردن آن، که اتصال یا عدم اتصال آن به دیوار برآورده شدن یا نشدن حاجات و آرزوها را نشان می دهد نمایانگر بخش سنتی آئین سنتی پنجاه بدر است.

پنجاه بدر در کنار همه ظرایف اجتماعی و قدمت آئینی یک مراسم سنتی آمیخته با مراسم مذهبی است بااین حال برخی از مناسک اجرا شده در این روز ریشه چندانی در منابع و دستورات شرعی ندارد.

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان می گوید: بر اساس شواهد، این مسجد نیز به دوره قاجاریه تعلق دارد که همراه با مصلا و آب انبار به ثبت ملی رسیده است البته امروزه در اختیار هیئت امنا قرار دارد.

مصلا آب انبار در خیابان راه آهن واقع در جنوب قزوین است که گفته می ‌شود امام رضا(ع) و یارانش هنگام گذر از قزوین در آن نماز خوانده ‌اند و از این رو آن را محل مقدسی می ‌دانند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز