جزینی در اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه؛

سه درصد از جامعه معتاد هستند/ اعتیاد و مرگ سی هزار نفر در سال ۹۴

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۱۱:۰۷:۰۴
کد خبر: ۴۰۳۱۶۴
سه درصد از جامعه معتاد هستند/ اعتیاد و مرگ سی هزار نفر در سال ۹۴
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از مهمترین اهداف جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه گسترش آموزش روش های پیشگیرانه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، محمد جزینی در اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه که صبح امروز در محل تالار ایوان شمس برگزار شد، مهمترین و موثرترین را ه برای مبارزه با مواد مخدر را استفاده از راه های پیشگیرانه اعلام کرد.

وی افزود: در سال 2015 گردش مالی مواد مخدر در دنیا رقمی در حدود 600میلیارد دلار بوده است و سهم قاچاقچیان مواد مخد ردر ایران 3 میلیارد دلار است.

وجود 540 نوع ماده مخدر در جهان

جزینی اظهار کرد: به  گزارش رسمی سازمان ملل متحد، 540 نوع مواد مخدر در دنیا وجود دارد که این مواد آماده هستند جوانان را به این عرصه دعوت کنند. در گذشته قبل از اینکه مواد مخدر صنعتی شود تهیه مواد به آسانی حال حاضر نبود، اما امروزه به راحتی می توان در گوشه یک آشپزخانه نیز مواد مخدر و محرک را درست کرد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح  کرد: در سال 94 موفق به کشف و امحا 618 تن مواد مخدر شدیم که دو تن از آن را ماده صنعتی شیشه تشکیل می داد. در سال 95 نیز که کمتر از 60 روز از آغاز آن می گذرد، موفق به کشف 70 تن مواد مخدر شده ایم.

21 درصد از کارگران ما معتادند

به گفته او 21  درصد از مراکز کارگری و صنعتی ما مصرف کننده مواد مخدر هستند .این امر به تولید ملی ضربه سنگینی وارد کرده است. خسارت مالی ای که مواد مخد ربه چرخه اقتصاد یکشور وارد کرده است بیش از ده هزار  میلیارد تومان است.

وی به انتقاد از آرایشگاههای زنانه نیز پرداخت و افزود: در آرایشگاه های زنانه نیز شاهد تجویز دارو برای لاغری هستیم که این داروها همگی داروهای مخدر شیشه هستند. بنابراین در این بحث نیازمند توجه مقامات مسئول برای مبارزه با پدیده فروش دارو در آرایشگاه ها هستیم.

جزینی یادآور شد: در سال گذشته سی هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر فوت کرده اند. یعنی به طور میانگین هر 8 ساعت یک نفر از بین رفته است.

درخواست کمک برای رواج اعتیاد در بین دانش آموزان

جزینی در ادامه از وزارت آموزش و پرورش خواستار کمک و اقدامی عاجل در خصوص دانش آموزان معتاد شد.

وی افزود: یک درصد از دانش آموزان کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند. بنابراین توجه ویژه آموزش و پرورش به این موضوع را می طلبد و همچنین خانواده ها را باید نسبت به این موضوع حساس و آگاه کرد. از دیگر اهداف مهم این جشنواره حساس کردن خانواده ها نسبت به موضوع اعتیاد است.

جزینی تصریح  کرد: در سال 94 بیش از 300هزار نفر با شماره 09628 تماس گرفتند که 83 درصد تماس گیرندگان بانوان بودند و خواستار آموزش و یادگیری فرآیند فرزند پروری بودند.

790 هزار نفر تحت درمان اعتیاد

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اکنون 790هزار نفر در کشور در حال درمان هستند که تلاش داریم تمام مصرف کنندگان را تحت پوشش قرار دهیم. با توجه به اینکه سه درصد کشور مصرف کننده هستند از 97 درصد باقی درخواست داریم تا با کمک به آن تعداد سه درصد در ایجاد تنها کشور بدون اعتیاد بکوشند.

وی در پایان با استناد به گزارش سازمان ملل متحد ایران را تنها کشور پیشتاز مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده و افزود: اقدامات لازم را تا زمان پاک شدن آن سه درصد جمعیت مصرف کننده ادامه خواهد یافت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز